• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

PB: jag skulle pimpa buljongen med vitt vin! I övrigt ser det bra ut! tänk på att det oftast går åt mer buljong/vätska än vad som står i receptet! ( ia lall fall när jag lagar risotto). Tänk också på att risotton stadgar till sig lite efter att man tagit den från värmen och rört ner osten - hellre göra den lite lösare i konsistensen då så att den inte blir för mastig sedan!

Lycka till! MUMS med risotto!

Angående vinkombo så har jag inget att tillföra - kan INGENTING om vin tyvärr.  

• Liten med Mindre

PB, Anna Bergström har haft ett bra recept i Annas Mat, om du skulle råka ha den boken. Vet i alla fall att hon gör som AM föreslår och har vin i buljongen.

Tror receptet innehåller ungefär följande:

1 l svamp
    1-2 scharlottenlök eller vanlig lök
    3 dl avorioris
    6-8 dl stark buljong (höns tror jag faktiskt)
    2 dl vitt vin
    50g smör
    1-2 dl riven parmesan

Kom ihåg att vätskan ska vara varm.

Säkert har jag missat någon eftersom jag inte gjort just svamprisotto sen jag träffade mannen för 8 år sen, Men Annas risotto var ett stadigt intag när jag någon gång om året hade vegetarisk period. Funkar fint med torkad svamp. Men då inte en liter förstås...

• passionsblomman

AM, jamen då var det ju som jag trodde! För jag tänkte just det, "ska det inte gärna vara lite vitt vin i också?" och det är det ju i recepten i länkarna med, när man tittar närmre.

En annan fråga; visst kan man bjuda på just risotto med lite fin-ingredienser i, om det kommer folk? Borde man lägga upp något mer då, som Enriskrökt fläskfilé (lokal delikatess på vårt ICA nära) eller parmainlindad och fylld kyckling eller serverar man det helt sonika som det är med en sallad? Eller toppar med fin-kräftstjärtar med skalet på kanske?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Antingen ser verar man en LITEN portion finrisotto som en rätt av flera - som i Italien då den kommer in som Primo, följd av Secondo = kött eller fisk
    Eller så lägger man upp alltihop på samma tallrik - enrisrökt fläskfilé lät mycket gott! Även kycklingen passar ju till! 
    Självklart KAN man ju servera finrisotto i ensamt majestät med en salald till - men det beror kanske lite på dem man bjuder ... är de storätare, stora starka karlar som behöver sitt protein? 

• passionsblomman

Herregud vad jag vill åka till Italien och äta Primo och Secondo, dricka gott vin och äta efterrätt! Flera flera dagar i rad...

Jo, jag skulle nog kunna ha det som en liten mellanrätt tänker jag. Och jag tror jag ska testa med just fläskfilén-den brukar ha en strykande åtgång nästan hur den än serveras här.

Åh, jag blir hungrig! Tur att jag har lite gratinerad blomkål kvar i kylen som jag kan värma på snart. Tungan ute Blomkål är bra även för er LCHF-körare va?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tinga

Nenne - superdupergrattis! Vilka fantastiska nyheter! Har aldrig tid att vara här längre, men fick ett insidertips att kolla! Jättekramar till dig och P! Vilken grej!

Måste ju säga hej till er andra också, när jag nu lyckats ta mig hit! Har massor att göra både på jobbet och på fritiden, så jag hinner aldrig in här just nu. Jättetrist! Har dock bestämt mig för att köra stenhårt på jobbet den här hösten, så det finns inget BT-utrymme då.

Kan förresten berätta att vi fått en kallelse till ätutredning för Piff & Puff - 2 hela veckor med start i mitten av oktober. Känns fint. Puff har kommit igång ganska bra med att äta vanlig mat nu, men det är fortfarande väldigt små portioner och tar lång tid, men ändå ett stort steg i rätt riktning.

Tjing!

• Liten med Mindre

Kör så det ryker Tinga! Är det något speciellt som hägrar efter hösten, eller bara jobbinspiration som fallit på?

• smint

Tinga: Hej vad skönt att ni fått tid för ätutredning för pojkarna. Kör hårt på jobbet, hoppas du får vila lite på våren då.

BS: Vilket skräp att det var stängt, men hoppas ni hittat något annat fint.

Har hämtat H´s pass idag, vad jag skrattade  Men gulligt är det iaf, har fyndat badkläder till T 40:- set ( om det är ngn som vill fynda nu inför nästa säsong., badlinne och badtrosor, men solkläderna var ingen rea på så det skall jag hitta på nätet, solkeps till H och en helt ljuvligt söt höstoverall från kappahls newbie

www.kappahl.com/ProductImages/KAW_177998_F_1.jpg

skall klura om den kommer funka fram till november i storlek, men jag tror det. sedan har jag en fleeceoverall som T hade i strl 74.  

Nenne: Grattis igen, så häftigt. Hände samma för en i min förra mammagrupp. Hennes äggledare var för trånga och hon skulle aldrig kunna få barn. Dom skyddade sig därför inte efteråt, men hoppsan hejsan så blev hon gravid. Läkarna var helt förvånade... 

PB: vi brukar göra enligt receptet på risenta´s risottiris paket, men vin i är mycket gott. Vi åt risotto hos svärföräldrarna i helgen.

• Tinga

Liten - nja, jag känner väl mest att jag har mer att ge av mig själv på jobbet än vad jag hittills gjort. Jag var lite seg under våren, men nu har jag massor av roliga arbetsuppgifter och tjänsteresor på gång, så jag vill satsa fullt ut och se vart det leder. Hade det bara handlat om jobbet kunde jag varit på resande fot hela hösten, men jag har ju en familj jag vill försöka hinna med också. Hittills är resor redan bokade till Tyskland, Danmark, Spanien och USA, plus att vi ska till Dubai med familjen, så det blir inte så mycket skrivbordsnötande i höst. I like!

• Tinga

PB - du vet vart du ska vända dig om du vill ha tips om en fantastisk agriturismo i Italien! I avvaktan på resa är god italiensk mat hemma inte så dumt. Själva firade vi 10-årig förlovningsdag igår med att äta hjortfärsbiffar med stekta kantareller serverade på mitt surdegsbröd med en sallad till. Inte så italienskt, men väldigt gott.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!