• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

Snartis – o, vilken jobbig upplevelse, tack för att du delade med dig! Jag blev helt svag i kroppen av att läsa! Skönt att allt gick bra, hur gick det för den andra mamman?!? 

BS – Usch, vad tråkigt att Iris blir pikad! Jag tycker inte heller att hon ser tjock ut på de bilder jag sett, men om hon är så mycket längre och inte är så där tarmlik som många småtjejer är så är det klart att hon upplevs som stor. Jag var heller inte så smal när jag var yngre, fast å andra sidan var jag inte heller särskilt lång och jag tror det inte var förrän i mellanstadiet som det ens började pratas om tjock eller smal.

• nennesjuttioåtta

Hej Izzie, vad skönt att du kommit framåt i bearbetningen av din förra förlossning! Peppar inför nästa, yes you can! 

September – eftersom du också fick ett stort barn sist, kollar de dig extra nu eller hur ser nya bebisen ut?  

• nennesjuttioåtta

Heja er 3 som snart ska föda, vad spännande veckor vi har framför oss nu! 

Mopedvin eller muffinsfrullan – efter att mensen kommer tillbaka efter förlossningen, brukar den strula då? Jag fick två gånger med 28 dagar mellan och sen nu är den borta puts väck och  2 veckor sen. Jag har testat mig men det var ju minus. Det är ju inte tråkigt att slippa den men jobbigt att inte veta när man kan förvänta sig att den dyker upp. I kassan på konsum? På tåget? Till jul?

• nennesjuttioåtta

och vilken bra present vi fixat till Pricken! Varenda kök han stött på (hemma hos kompisar, hos ortoptisten och bvc) så har han kryprusat till spisen och står där och öppnar/stänger luckor, flyttar kasttruller och lastbilarna är ratade! Hurra! En ny Per Morberg! Ser fram emot att bli serverad många kulinariska upplevelser resten av livet. Kan inte fatta att han är 1 år i morgon. Älskade, efterlängtade yrväder!

• nennesjuttioåtta

idag regnar det som fasen här så det blev bussen istället för hojen. Noterar ni detta?

Hohooo, är det ingen vaken idag? 

• Ore

Nenne: Du kanske hoppat över en ÄL? Kan ju hända, har jag hört. Och att mensen då uteblir helt en gång...

Snartis: Oj, blåmärken i pannan på lillebror. Måste gjort litet ont på honom, men det säger ju också mycket om hur bra du krystade, utan att det gav resultat.

Ditt förlopp i förlossningen påminner en del om min förlossning, tycker jag. Och även det AM skrev. Öppningsfasen gick bra, men för min del blev det flera timmar med krystvärkar där det inte hände ett dugg, och det är ganska lätt att känna sig värdelös på att krysta när de hela tiden säger till en att ta i hårdare. För min del kunde det ju fixas med sugklocka, tack vare att den läkaren som var i tjänst just då var så pass duktig på det. BM trodde att vilken annan läkare som helst skulle valt KS istället...

Spännande med kommande förlossningar också: September, Hattis och Izzie! Hoppas på tät inrapportering här i tråden så att vi har koll

BS: Hoppas att Iris alltid har svar på tal till retstickor, men det skär i mig att hon ska behöva ha det. Kan hon inte bara vara som hon är, och det är ok. Mobbningen måste ha blivit värre, eller, jämfört med tidigare? För jag kan inte minnas att vi höll på och retades hit och dit. Och det var en bit in i lågstadiet innan man ens reflekterade över vilka som var "smala" och "tjocka", och då var det just bara en reflektion, inget man retades för...

Har ännu inte hört något ang. jobbet, men de förvarnade att det kunde bli intervjuer en bit in i denna vecka...

• nennesjuttioåtta

Känner igen det där med att allt rasar åt sidan när man ligger ned, som Liten berättade. Huh, den där korsetten är så uttänjd att resåren nog torkat och blivit slapp för all framtid. 

• muggles
    start september skrev 2011-08-24 22:35:45 följande:
     Muggles, är du nöjd med Belly Bandit? Funderar på om det är en bra idé.
    Jag är väldigt nöjd! Man får samma effekt (dvs inte bättre) som man skulle fått utan men bara så mkt fortare. Särskilt efter en tvillinggraviditet så har den varit bra. De första veckorna efter förlossningen minskade magen mkt av sig själv (från midjemått 115 cm till 95 cm på en vecka) men sedan hände inte så mkt mer förrän jag började använda BB. Nu är mitt midjemått 81 cm.

Om du har samma storlek som jag får du gärna köpa min för ett billigt pris, tror jag kan sluta använda den snart. Jag köpte en i storlek XS (www.lillabebben.se/belly-bandit-original--p-756-c-246.aspx).

Det som är fantastiskt med den är att den aldrig luktar svett oavsett om man blir varm. Jag har tvättat den några gånger med handtvätt.
  • muggles

Apropå Iris: när Moa berättat tex att Anton har slagit henne på dagis (han var sen med pratet och slogs därför en del) el att någon sagt något dumt, så brukar jag säga till henne att hon ska säga "du får inte göra så mot mig" el likn istället för att hon ska slå tillbaka. Både Iris och Moa är ju tidiga med pratet och duktiga verbalt. Jag undrar om det inte är bättre att hon säger till sig kompis "det är inte snällt att kalla mig tjock" än att hon skriker tillbaka "du är dum och smal" el vad det var. Jag hoppas jag inte låter alltför snusförnuftig nu. Men jag vill gärna tro att man lägger grunden för konflikthantering redan i unga år.

• nennesjuttioåtta

Ore – hoppas du får jobbet!!! Ja, det kanske har hoppat över. Fast jag var ju itne säker på att jag hade ägglossning alla gånger förut heller men då kom ju mensen i alla fall, fast det var väl bara för att retas då, kanske.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!