• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Håller med dig Muggles (fast tycker det låter tråkigt att du förklarar en pojkes våldsutbrott med att han var sen med pratet. Har faktiskt aldrig hört talas om den kopplingen förut. Små barn (runt två-tre) får ofta raseriutbrott - och vissa kan hantera det bättre än andra (dvs inte slåss)).

• nennesjuttioåtta

vafan är det med facebook idag? Måste jag jobba i stället?

• start september
    muggles skrev 2011-08-25 09:08:28 följande:
    Jag är väldigt nöjd! Man får samma effekt (dvs inte bättre) som man skulle fått utan men bara så mkt fortare. Särskilt efter en tvillinggraviditet så har den varit bra. De första veckorna efter förlossningen minskade magen mkt av sig själv (från midjemått 115 cm till 95 cm på en vecka) men sedan hände inte så mkt mer förrän jag började använda BB. Nu är mitt midjemått 81 cm.

Om du har samma storlek som jag får du gärna köpa min för ett billigt pris, tror jag kan sluta använda den snart. Jag köpte en i storlek XS (www.lillabebben.se/belly-bandit-original--p-7...).

Det som är fantastiskt med den är att den aldrig luktar svett oavsett om man blir varm. Jag har tvättat den några gånger med handtvätt.
    Det låter som att en sådan är värd sina pengar. tack för erbjudandet, men jag tror jag måste ha en större stl. Har dålig koll på magmåttet som ogravid, men just nu är jag 114 cm och lite till ska det kanske bli antar jag...

Precis innan förlossning kan du dra bort 7,5-12,5cm från ditt nuvarande mått. Efter förlossningen gäller det verkliga midjemåttet.

X-Small=71-83cm

Small=84-95cm

Medium=96-111cm

Large=112-126cm

X-Large=127-145cm

Är du på gränsen mellan 2 storlekar rekommenderar vi att du väljer den mindre för att undvika att din Belly Bandit blir för stor alltför snabbt

• start september

Och klokt att man ska markera sina egna gränser istället för att slå tillbaka verbalt. Håller med, men jag har ju lite yngre barn och är ändå imponerad av att Iris stod upp för sig själv.

• start september
    nennesjuttioåtta skrev 2011-08-25 08:33:36 följande:
    September – eftersom du också fick ett stort barn sist, kollar de dig extra nu eller hur ser nya bebisen ut?  
    Jo, UL v 32 samt på BF-dagen. SF-måttet har varit en kurva under standard denna gång, men möjligen har det ökat nu. Vecka 32 var storleken precis enligt standard om UL stämde. Ska till BM idag, nu var det ett par veckor sen. Alla säger att magen är stor men annars är jag mig lik. Jag har gått up mindre generellt denna gång, ska fråga BM hur mycket det var sist, minns inte riktigt. Nu ligger jag på kanske 12-13 kg från startvikten (38+2 idag). Så who knows.

Min inledande noja var att få stora barn, sen blev det att få för litet barn (tänk om moderkakan funkar kass trots fragmin, det är väl mest den teorin som framförts av läkaren) och nu är jag väl tillbaka på komplikationer med stora barn....

Men att gå över jättemycket känns som risk åt båda hållen så det hoppas jag ju slippa. Max en vecka har BM och jag diskuterat, men sen ska ju en läkare godkänna när det väl gäller. Det är ju lättare att planera med Fragminet om man får en tid också. Men eftersom jag i en dröm skulle klara mig utan dropp är ju spontan start bättre.
  • muggles

AM: jag har bara hört att vissa barn slåss för att de inte kan markera sina gränser verbalt. Den här pojken verkar ha slutat slåss nu. Jag kan förstås inte säga säkert att det har med språkutvecklingen att göra men en del verkar tycka att det har samband. Iaf, kontentan var att jag vill inte att Moa slår tillbaka utan markerar sina gränser med ord.

• nennesjuttioåtta

september – kommer du ihåg hur din sf-kurva såg ut sist? Indikerade den att det var ett stort barn eller kom det som en överraskning? De sa ju att det var mycket bebis i min mage när bm kände sista veckorna och mitt sf-mått var ju närmre tvillingmage än enlingmage när det var 2 veckor kvar innan han föddes (sista gången det kollades). Men ändå kom det nog som en chock för alla inblandade. Men som bm sa sista TUL jag gjorde, "det är inte de stora barnen man ska oroa sig för, det är de små". Det är ju så sant. 

• nennesjuttioåtta

det var inte sista TUL utan näst sista. Sista TUL gjorde jag exakt ett år sen idag, och hon sa ingenting om storleken mer än att jag hade mycket fostervatten och bra flöde i navelsträngen. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!