• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Idag väger jag lika mycket som när jag blev gravid med Leffelina! ca 18 kg ner Skönt, nu är det de 10 kg jag hade kvar från S som är nästa delmål.

Hur gör ni när era bebisar ska sova på dagen? Lägger ni dem i deras säng eller får de somna där de är? (i famnen, babysitter osv) Jag har svårt att få Leffelina att sova på dagen, och gör hon inte det blir det bara knas. Eller rättare sagt hon sover i vagnen när den rör sig, stannar den så vaknar hon inom någon minut och sen så sover hon som en stock om hon får sova på mitt bröst men det begränsar ju min tillvaro lite så det blir bara ett sådant pass per dag (mest för att vi båda tycker det är så gosigt) Någon som har något tips eller goda råd?

Känns som att Leffelina håller på att blir väldigt medveten om sin omgivning och sig själv nu, hon vill bita på sina händer och vill inte ligga på rygg i famnen, hon ska hållas så hon kan se. Nya favoriten är att få sitta på bordskanten och med hjälp att hålla balansen sitta där och titta på allt omkring sig. Igår "stod" hon stel som en pinne i mitt knä (och benen lätt darriga och stöd från mig) och kikade runt sig som ett periskop. Det är häftigt att se hur hon utvecklas men samtidigt så saknar jag bebisen som älskade att ligga i min famn...När hon är vaken vill hon att det ska hända något nästa hela tiden (inte konstigt att hon blir trött). Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, bara att det gått så fort!

• start september

Snorkis, i den åldern funkade bara sele för dagsömn, alternativt i säng med oss. Man lär sig göra en hel del med sele, minns att tömma diskmaskinen dock var omöjligt. Sitta och surfa funkade dock bra.

• MSW

Snorkis: ni har ingen sele/sjal? Där hade jag A en del om jag ville få ngt gjort och han inte somnade/var nöjd på ngt annat sätt! Fast oftast sov han nog i vagnen efter promenad.. Fast vet inte hur mycket man kan lita på minnet.. Skönt att slippa de kg, och heja heja på nästa delmål!

Snartis: tack för läsningen! Undrar som alla andra hur det går nu, och vad storebror säger?

är helt säkert en drös med andra saker jag tänkt att jag ville kommentera när jag har läst.... Idag var A hos tandläkaren, inga hål och han var jätteduktig! Nahe, nu ska jag sova.. Gäller väl att passa på innan vardagen drar igång igen..

• Snorkfröken77

Jo men vi har ju en babybjörn (tack Liten!), får nog börja använda den flitigare Att man sedan inte kan plocka ur diskmaskinen men kan surfa tyckte jag lät ypperligt!

• Oupsie

September, jag drack hallonbladste, om det gjorde någon nytta vet jag inte eftersom jag inte hade så mycket att jämföra med .

Nenne, ah, jag hann börja fundera på när tusan jag skulle ha mens efter att ha läst ditt inlägg och insåg att den borde ha kommit för några dagar sen men hann inte mer än tänka tanken om att jag vore gravid förren mensen kom igång. Lite märkligt . Men min är uppenbarligen inte heller helt regelbunden än, fast den kom med normalt mellanrum de första två gångerna.

Snorkis, Daisy brukade sova i sin vagga, på vår säng eller i sin vagn under dagarna. För att få henne att somna i vagnen så brukade räcka att köra runt henne lite inne i lägenheten eller gunga den lite, men det är ju lite frustrerande om hon vaknar så fort vagnen stannar. Har inga råd att ge, mer än sele precis som de andra sagt. Där brukar Daisy också somna. 

• smint

Hugo har somnat lite var som helst. Nu sover ham alltid i vagnen på dagen och säng på natten. Men prova selen, det funkade för oss, nu börjar han bli för tung för att jag skall orka bära några längre stunder.

• Oupsie

Snartis, tack för att du delade med dig! Det låter som en riktigt kämpig förlossning! Och lillebror som fick blåmärken i pannan... 

Efter att ha läst om Snartis, Ores och AMs förlossnignar så känns som att min förlossning hade kunnat sluta betydligt annorlunda än vad den gjorde med tanke på att Daisy inte heller hade kommit ner tillräckligt när mina krystvärkar började. Tillfälligheter som sagt...

• Oupsie

Phiuu, Daisy var inte lättnattad ikväll. Men nu sover hon .

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!