• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • MSW

Grattis till ett åringen och fyra åringen! Imorn firar vi en 3:åring!

Ang aktiviteter så verkar det finnas gott hopp om att det blir barngympa här i vår lilla by, så jag jublar!

Funderade också över hur sweetan har det!!

nähe, här är visst mer saker som helst ska hitta en plats att bli bortstädade till...

• BrudSommar2006

Jag har ju surfat runt en del nu på jakt efter den rätta långhelgsresan och har börjat hitta ställen jag vill åka till på sommarsemestern nästa år. Det verkar finnas så många fina ställen där det faktiskt verkar vara OK att bo med barn. Det hela skulle ju vara så mycket trevligare om man reste med två väluppfostrade, trevliga barn men nu har vi ju istället Astrid att dras med. Man vet ju inte hur det kommer att vara med utvecklingen tills nästa sommar men vid två och ett halft år kanske det inte är total kris längre, jag vet inte. Däremot minns jag att när Iris var två strök vi alla restaurangbesök hela den sommaren för det var inget nöje för någon av oss och nästa år när hon var tre gick det hyfsat igen.

• Liten med Mindre

Snorkis - hoppas baby björn kan vara till hjälp. Mindre satt mycket i den tills vi fick ordning på sömnen. Lilleman sov (på mage med larm) i sin vagn och satt nästan aldrig i selen eller dyra sjalen.

Även hos oss börjar språket utvecklas. Lilleman är väl inte riktigt lika flink som storasyster var tycker jag. Men i rätt sammanhang kan vi förstå vad han vill få fram. Töti, äppe, bäbä (välling), kaka, vovov, baajjjj, brrrr.  Inga överflödiga ord inte. till skillnad från lilla damen som inte är tyst från det att hon vaknar tills det att hon slutligen somnar. Dagmamma nr två har också konstaterat "jo - hon är rätt aktiv och svår att trötta ut". Nähä - har vi inte märkt...

Det var nog mitt lilla ego/stolt förälderutlägg för idag.

Skickar förskottsgrattis till A som blir stora 3-åringen imorgon! Attans vad tätt på given det blev med födelsedagsbarn!

• FruCicci

Grattis alla  goa fina trådbebisar!

Grattis Kicken i efterskott

Namnsdagsbarn hade jag i går Louise...

Hur som, det är FREDAG!
    TJO!

Fredagskål på er alla!

Jag har inte läst i kapp, måste sticka på möte nu och sen ska jag ut på ett jippo i dag, och SEGLA katamaran och massa annat och sen äta middag på krogen med lite goa gubbar på jobbet, Ska bli sjukt kul...

Må så gott alla finingar och trevlig helg!

• fru AM

Grattis Moa - hipp hurra, ännu en härlig 4-åring i tråden!

• Liten med Mindre

Och så en helt orelaterad shoppingfråga - är det någon av er husägare som har en komposttunna för matavfall? Någon modell ni är extra nöjd med? (Om man nu kan vara nöjde med något sådant.)

Brevlåda - någon som har en käck modell att rekommendera? Inte snordyr, men låsbar, lite rymlig och den ska inte ta in vatten.

• Parnassia

Nu måste jag jobba lite. Är sjuk omotiverad idag. Vill hem!

• Snartis

Grattis till födelsedagsbarnen
    Gud vad dagarna rinner iväg, redan fredag! Tur att det blir oxfile med kantarellsås ikväll och ett glas rött
    Som svar på era frågor, kvinnan klarade sig hon kördes vidare till en annan opsal på sjukhuset men fick reda på att allt hade gått bra. Skönt för jag tänkte mkt på pappan och bebisen när jag väntade på min tur.
    Lillebror är en riktigt cool och soft kille, tar allt med ro det tog ett tag innan mjölken rann till så då skrek han lite men nu märker man knappt av honom accepterar allt med ro, åka vagn, bil, sova egen säng mm hur skönt som helst. Han äter, sover och bajsar nätterna är kanon, han sover mellan 4-5 timmar mellan amningarna så kan inte klaga på sömnbrist Tror att mkt har med att jag som mamma är lugnare nu, man vet det mesta och kan slappna av och bara NJUTA Kicken var med och hälsade på BB och det ångrar vi idag att han var, han reagerade väldigt starkt på att jag var dålig. Jag hade ju infart i handen osv som han tyckte var läskigt. När vi kom hem så rörde jag mig ju konstigt och han skyllde på lillebror. Sen hjälpte det inte till att lillebror skrek lite första dagarna. Sen när mjölken rann till så blev ju lillebror lugn och då vågade han närma sig mer och söka kontakt blev ännu roligare när han hittade babyleksakerna och babygymet, då skulle det lekas och testas allt på lillebror nu går han på fsk korta dagar och han vill gärna att hela familjen ska vara samlad när vi går dit och hem, självklart gör vi det Så det går bättre och bättre för varje dag, nästa veckan börjar maken jobba efter 10 veckor ledigt så då får jag fixa allt själv. Nu ska jag passa på att vila en stund med lillebror, så mysigt

• Liten med Mindre

Snartis -

Parnassia - tror nog du kan vabba när det är läkarbesök. De är ju inte på förskola då. Åtminstone lär vi väl göra så om vi inte har timmar att ta ut.

Och det är precis den komposten vi har kikat på. Den finns på erbjudande på Plantagen för 4kr mer. Men vi måste ju skicka in en tillståndsansökan först. Undrar om man kan köpa på öppet köp - så att de inte är slut när tillståndet kommer. Måste fråga!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!