• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Grattis till födelsedagsbarnen!

Liten: Vi har en (ännu ouppställd) s.k. veckobrevlåda. Som vi då inte hunnit prova, men andra i vår närhet har varit nöjda med dem.

• Parnassia

Veckobrevlåda har vi också funderat på, men tvekar nu, för vi har sagt upp tidningen och det blir det inte lika stor volym längre.
    Men några tips kan jag tänka mig att spara på också.

• Parnassia

*morr* Hur hamnade jag här igen då. Suck.

DICIPLIN nu P! *manar på mig själv*

• smint

parnassia:

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

Barnet är sjukt eller smittat.

Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting.

Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare.

Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

så jag gissar att det är vab?   hittade detta på familjeliv från ngn som klistrat in från FK 

• Oupsie

Hej hej!

Grattis alla födelsedagsbarn och fredags-Skål på er andra.

Alltså, vilken skillnad det är på hur folk säger saker, ett svar blir så mycket trevligare att få om det sägs på ett bra sätt istället för ett surt och tjurigt sätt (ja, jag är tydligen lite långsint nu för tiden).

Dagens i-landsfundering: Är det ute med fondväggar? Ge mig lite input snälla ni

• Oupsie

September, mindre eftervärkar? Jag har för mig att jag läste att det skulle öka sammandragningarna. Jag tyckte att eftervärkarna var jobbiga, de var verkligen inte "som lätt mensvärk hos en förstföderska", jag tyckte att de gjorde riktigt ont emellanåt. Och jag tyckte att de blev värre när jag drack hallonbladsteet de första dagarna efter förlossningen. Så jag vågade inte dricka teet igen förren en vecka senare. Men amningen funkade bra (förutom att det gjorde ont i början) så det kanske hjälpte igång mjölken .

• Oupsie

Alltså, på tal om mjölk, jag har inte ammat på tre veckor, men jag har fortfarande mjölk i brösten. När försvinner det?

• viktualia

Jag ägnar mig åt att vobba - jobba hemifrån med sjukt barn.. Trollet har förkylning och ligger/halvsitter just nu och sover i vagnen. Lyssnar på hans hostningar via babyvakten... och jobbar intensivt under tiden... (plus BT:ar... hihihi)

Liten - vi har en sådan kompost som Parnassia länkade till och den är superbra! Enkel att montera och enkel att använda och tömma!

• Liten med Mindre

Oupsie - jag kände bara av eftervärkar lite lätt första gången. Efter andra baret tog jag värktabletter av olika sorter. Har hört att efter en snabb förlossning har man värre eftervärkar. Vet inte?

Oupsie - jag tror inte fondväggar är ute. Men det verkar som om de oftare är i en dyr/mönstrad tapet än bara i färg. Fast vi har inga bra väggar för fondtapet i huset, så det blir nog hela rum i samma färg/tapet.

• Parnassia

Oupsie - med stora vet jag att jag efter ett par månaders amn. uppehåll kunde klämma fram några droppar.
    Med lilla minns jag inte.
    (Usch , det är verkligen så att med nr 2 så minns man inte lika mycket. Deppigt på nåt sätt men ändå förståeligt.)

Tack för input m VAB. Vi kör så.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!