• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Snartis
    Tack för berättelsen! Oj, vilken jobbig resa! Skönt att lillebror mådde bra under hela den långa förlossningen. Blåmärken i pannan, stackarn!

Ore skrev 2011-08-24 15:37:48 följande:
    Yngla-matvägran: Jag har ett syskonbarn som helst inte skulle äta något mosat alls, eller gröt, och helt enkelt vägrade allt utom amning förrän hon kunde äta bitar, själv. Det kanske du redan provat, men annars kan ju det vara en idé...
    Jag tror det kommer bli så med Y också, tror inte hon kommer vilja bli matad mer i framtiden men vi får väl se. Hon erbjuds som sagt plockmat en del men har senaste dagarna vägrat det också, fast idag knaprade hon faktiskt lite på en smörgås, litet framsteg.

Liten
    Hon har två tänder, märkte inget annorlunda på henne när de kom, skönt! Vad jag kan se och känna är det inga fler på gång just nu.

Jag är lite rädd att vi avskräckt henne från allt vad mat heter för all framtid, för att vi har trugat alldeles för mycket med skeden. Vet ju att man inte ska men viktstressen från BVC sitter tydligen i. Ångrar lite nu att vi ens började med puréer och gröt, ville ju egentligen köra helt på BLW ( se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/ ) från början men vågade inte eftersom hon är så smal.

Nu har jag iaf googlat lite och läst att jag inte är ensam om att helamma en lite äldre bebis, känns ju skönt att veta. Hon är ju pigg som en liten iller så jag vet inte varför jag oroar mig så mycket egentligen! Kontrollbehov kombinerat med nån slags irrationell rädsla för att hon ska krympa ihop till en blöt fläck och försvinna, kanske.
  • Parnassia

Snartis - vilken resa du/ni gjorde med förlossningen! Tack för att vi fick läsa och hoppas att ni mår bra idag, kram!

BS - jag blir också arg men mest får jag en ledsen, kall klump i magen när jag läser om orden Iris fick höra. Usch, fy f-n!

Ang förlossningar tyckte jag också att andra gången var mindre ond och fick förklarat att det kan bero på att dels har redan ett annat barn banat väg och dels på att det ofta går fortare andra gången och att man därmed inte hinner bli ilka mörbultad. Låter relativt logiskt tycker jag, men sen finns ju förstås många andra varianter också.

• Parnassia

PB - hur har det gått med kräftorna!?

• viktualia
    fru AM skrev 2011-08-24 13:33:37 följande:
    Men när man tänker efter så blir ju barnen väldigt mycket skyfflade åt ena och andra hållet och får finna sig i att bli bestämda över - så jag förstår att de blir topp tummor rasande ibland. De har inte fysiken att stå emot alla våra påhitt - integritetskränkande blöjbyten, klädbyten, förflyttningar ... - men däremot röstresurserna ... och matvägran. Ett effektivt vapen mot mamma och pappa. 
    Typ så känns det här.. plus ångestladdat illvrål mitt i natten, gärna en lång stund. Det är inte nån LEK att skola in på dagis...
  • viktualia

Snartis - tack för läsningen! Och kära nån! Gick det bra för den andra kvinnan?!? Om du nu fick veta det?

Snaily - usch vad tungt med Ys farmor! Kram till er alla!

Ego - dels jobbar jag med frågor på jobbet som när det var aktuellt senast hamnade på Uppdrag Granskning. Dels går inskolningen upp och ner.. men det verkar funka.. Trollet behöver snälla människor som tar hand om honom och det verkar han få...  Sedan lyckades det bli onsdag här! Skräll!

• BrudSommar2006

Vad märkligt BT betedde sig idag, gick ju inte att använda. Men sedan såg jag en tråd om just BT-problem idag så då var det inte min dator som fått fnatt i alla fall.

Snartis, vilken dramatik! Men han låg felvänd alltså? Hade ingen sett det innan? Vad det gäller lustgas så fungerar det inte för mig heller att börja andas i den när värken är på gång som de föreslår på BB, man får andas i den typ hela tiden på slutet när värkarna kommer och går i ett, annars hinner effekten inte slå till. Man blir lite illamående i början men sedan går det över.

Ore, Iris är inte tjock men hon är inte så där trådsmal som de flesta barn ju faktiskt är. Och hon är ett huvud längre än de andra tjejerna. Blir hon inte retad för sin vikt så blir hon väl det för sin längd om man har otur, fast det behöver ju inte bli så.

• Izzie

Stor kram till Koko, Lappis och Snaily! Jäkla sjukdomshelvete! Det förstör verkligen för så många...

Snartis - Tack för förlossningsberättelsen! Verkar har varit en pärs och en rätt utdragen historia! Precis som Vickan undrar man ju över den andra stackars kvinnan med, men du vet kanske inget om utgången?
    Hur känns det nu då tycker du? Har du repat dig hyfsat? Hur funkar det med snittet? Vad säger storebror? Tycker du att det är stor skillnad nu andra gången mot första? 

BS - Ungar är taskiga ibland, så är det verkligen. Sen är det väl olika saker alla blir retade för. Det märker man ju på vuxna med. Blir folk irriterade tar de till något som de hoppas gör ont - alltifrån vikt, stor näsa, dialekt osv... Det gör ju inte saken ok för det såklart, så det är bra att förskolan verkar ta det på allvar. Pratar hon ngt med er om vad andra barn säger hemma? Matilda berättar ibland att de stora barnen på hennes förskola säger att hon "ritar fult" (eftersom de inte alltid kan se vad det är antar jag) och att hon blir ledsen när de säger så. Jag blir jättearg när jag hör vad de säger de små skitungarna - min lilla prinsessa som ritar på fint *ler*. Men skämt åsido, det skapar utrymme hemma för att ha bra diskussioner kring vad man får säga till andra och inte och hur man borde bete sig. Jag hoppas verkligen att hon fortsätter berätta sånt hemma så man har en chans att kunna prata om det. 

Snaily - Jobbigt med maten! Tror du gör rätt i som "vilar" lite med matförsöken och börjar på ny kula igen sen. Matilda är, och har alltid varit, väldigt ojämn med maten. Ibland äter hon bra, ibland nästan ingenting, men det verkar bero på vilken fas hon är i. Jag har slutat oroa mig lika mycket nu och försöker istället fokusera på hennes allmäntillstånd. Verkar hon pigg och har energi så behöver hon väl helt enkelt mindre mat ibland och mer mat vid andra tillfällen. Man lär ju känna sitt barn, och så länge du ammar får hon ju ändå i sig bra näring. Förhoppningsvis lossnar det snart!

Ore - Hur har det gått efter intervjun? Har du hört något??? Är så nyfiken!

Cicci & Muggles - Skönt att ni har så bra erfarenheter av era förlossningar! Det känns viktigt att tänka på att det kan gå väldigt bra också, och att inte alla har helvetesförlossningar... Lycka till med era viktprojekt också! Ni är ju båda väldigt nätta (Muggles har jag ju sett några gånger och Cicci bara på kort) men var och en har ju sina förutsättningar och trivselvikt. Tycker det är fantastiskt Muggles att du var tillbaka på din startvikt så kort efter tvillingfödsel - imponerande! Hoppas verkligen på att mina kilon rasar oxå!

För egen del börjar det också närma sig förlossning, ca 4 v kvar nu... Ska jobba denna veckan och nästa med (årsbokslut nästa vecka), sen väntar lite vila. Imorgon ska jag till läkaren och då kommer det att fattas beslut kring hur bebisen ska förlösas. Eftersom förra förlossningen var ett rent helvete känns det viktigt att få ett beslut nu kring hur planen ser ut så jag kan ställa in mig på det ena eller det andra. Jag försöker ha ett så öppet sinne jag kan, och tycker själv att jag har kommit långt under sommaren i den mentala processen. Nu kan jag både prata om den förra förlossningen utan att gråta och även den nya (det du Piggelin! )! 

• start september

Hej Izzie förresten. Lycka till hos läkaren imorgon! Bra jobbat att kunna hålla dig samlad i relation till förra förlossningen.

• start september

Usch BS, men vad bra Iris reagerade. Självkänsla är viktigt men svårt och man vill så gärna att de ska få vara trygga och bra.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!