Hej igen!
Vad glad jag blir av att läsa alla inlägg om svärföräldrar/egna föräldrar. Jag fick precis så många varianter på svar som jag hade hoppats. Ni är så himla bra, vet ni det?! Jag kände att jag behövde input eftersom jag "fastnat" i min irritation mot svärföräldrar främst, samt sökte lite stöd också och precis det fick jag!
Lite mer om hur det är: Svärföräldrarna skulle aldrig hjälpa oss när de är här. Det har de aldrig gjort, de anser att det är maken som ska hjälpa dem, alltid. Däremot fäller de gärna kommentarer om att gräsmattan behöver trimras, att det behöver dammsugas eller att vi borde motionera mer....Precis sånt som man INTE säger om man är lite uppfostrad. Problemet är som jag ser det att de ser inte mig och maken som vuxna med en egen familj, de tycker att de får säga vad de vill och klampa in lite hursomhelst. Ganska respektlösa stundtals om jag får säga så. Mamma och pappa är inte så, de säger aldrig nåt, hjälper till om man ber dem och hör alltid av sig och kollar att det är ok innan de kommer, MEN just nu är mamma så bebissugen att hon nästan blir otrevlig om hon inte får som hon vill. Hon har jättesvårt att se att VI fått ett barn, hon ser mest att hon fått ett barnbarn.
Sen är jag ju så osäker fortfarande och känner mig lite psykiskt instabil. Jag tycker fortfarande det är lite läskigt att mata när L sätter i halsen. Jag blir osäker när hon inte rapar som hon ska. För att inte tala om om hon blir ledsen och jag inte vet vad det är. Maken fick ju ett försprång iom att jag blev snittad och hanterar henne mycket ledigare vilket också gör mig mer osäker. Mitt uppe i detta vill jag inte ha några kommentarer eftersom mitt självförstroende är så lågt just nu. Tror det är mycket därför jag vill att jag ska känna mig säkrare innan det blir mer besök. För av mig som mamma förväntas jag ju veta allt och kunna hantera allt när det gäller L...
Sen har jag ALLTID avskytt oanmälda besök, speciellt från dem som man kan behöva förbereda sig mentalt på som PB så fint skrev
Och självklart ingår L i en större gemenskap som AM skrev och klart jag förstår att de också har längtat, men deras tid får komma sen, L har inget som helst utbyte av dem just nu, men sedan kommer de ju vara guld värda för henne. Att de ska få träffa L är också en självklarhet, men kanske inte så ofta som de vill just nu? Och precis som fossing skrev så gillar jag inte heller sättet hur svärmor hanterar L, som att hon är hennes på något konstigt ägandevis. Jag fick ta L ur famnen på svärmor när min mamma kom för att min mamma öht skulle få hålla henne.
Svårt är det iaf och känsligt, men jag kanske bara får L som levande barn och då vill jag att den här tiden ska bli fin, inte känna mig som ett jagat djur som gömmer sig bakom gardinerna i huset så fort en bil svänger in på gatan...