• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

PB: Det är klart att mormor inte ska ta med bebin på timslånga promenader för att "umgås" - det är ju bara hål i huvudet!
    Jag har gjort så att jag har lagt sovande eller vaken bebis på vår dubbelsäng - och sedan sagt till den besökande släktingen: "Här är han/hon - varsågod att umgås!" Det har blivit fina stunder med mycket ögonkontakt och lära-känna-ljud. Jag minns också hur skönt det var att min mamma kunde komma och sitta med Storsonen i famnen (två veckor gammal) för att jag skulle få duscha den dagen. 

Det är klart att man kan vara olika skör som nybliven förälder - med eller utan depression eller liknande. När man är under isen så är man ju ofta lite problemorienterad och då kan en oanmäld svärmor på dörrklockan kännas som Domedagen. Jag vet - jag har varit där och snuddat. Men man måste se det för vad det faktiskt är - en längtande farmor/morfar etc. Och hantera henne utifrån det. Jag menar inte att man ska låta "gammfolket" få som de vill alla gånger utan bara se dem för vad de är.

• BrudSommar2006

AM, massor med kloka ord som vanligt! Jag har själv en förmåga att vara onödigt intolerant i många situationer så detta var verkligen tänkvärt att läsa, och då har jag inte hunnit läsa ikapp allt innan än så med detta försöker jag inte säga att andra är intoleranta, får återkomma om den saken!

Jag har så jäkla mycket att göra här på jobbet innan jag får gå hem imorgon så jag sliter på här. Igår var jag ledig så att Iris fick leka med sin bästis hela dagen och på kvällen hade jag mina föräldrars hund så jag var knappt i närheten av en dator på hela dagen så jag ligger lite efter här! Fast ikväll har jag tid, har jag tänkt mig.

• smint

kloka ord från både am och pb  

bs: lycka till på jobbet idag,

skall inte klaga över värmen men inte roligt för en febrig bebis nu..  

• start september

Nenne - Chicco Liteway är mitt sulkytips, funkar fortfarande jättebra.

http://shop.alltforforaldrar.se/barnvagn/resevagn.html

Sen har det kommit en ny som verkar smart där man kan välja sittriktning (den här bloggen är jättebra för att hitta info)
    http://barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/07/quinny-zapp-xtra.html

Hej förresten alla!

Tittar in efter lite extxra midsommarledigt, nu jobb igen. Mycket tänkvärt här, återkommer.  

• passionsblomman

AM, jag fattar vad du menar. Och jag har förvånats och reagerat en hel del över folk-inte minst här på BT när det kommer till hur man ser på sina föräldrar och vad de förväntas göra. Nu talar jag om bröllopssvängen och vad man förväntar sig för klang och jubel, engagemang och delaktighet osv. Inte minst när det kommer till barnvakt. Man kan inte bara roffa åt sig i en relation-det gäller ju vilken relation som helst. och jag tycker anmärkningsvärt många 30-plussare verkar vara kar i barnstadiets "mamma är till endast för mig och mina behov" Återigen är det inte den här tråden jag syftar på, utan iakttagelser allmänt både irl och i olika trådar här.

Det jag själv menar är att man är tvungen att stå för sina egna gränser-både inför sig själv och andra. Det spelar ingen roll ifall alla andra på hela jorden tycker att man minsann borde ditten eller datten. pallar man inte-eller bara inte vill-åka iväg på övernattning med ett spädbarn tex, jamen då ska man inte göra det!

BS, att växa upp såpass att man orkar se sina föräldrar som "bara mänskliga" och låta dem vara sådana-precis som man själv, är ju en process. Jag har kommit en bit med mina egna, men kan tappa tålamodet total ibland. Inte minst med sväronen. Dem hade jag ju knappt lärt känna när jag blev mamma, så det blev en omställning kan jag lova. Just därför kan jag själv behöva ladda en del för att träffas ibland. Precis om att det är lättare att bjuda på fika om man har hunnit baka en kaka, kan jag behöva baka mentalt för att ha något att bjuda på, så jag vill gärna veta om besök i förväg. Så man i nombords har fått ihop till en liten småkaka åtminstone.
    Vad tolerant och intolerant är, är värt att fundera över. I min egen tillvaro har det nog mer handlat om att somligt är ömtåligt och känns högst privat och nära, vilket gör att det skaver när andra kliver över de osynliga linjerna. För mig blev det uppenbart när sonen kom, att sådant som var givna gränser i min värld, inte var det för andra. Som att jag tex aldrig skulle pussa någon annans spädbarn rakt på munnen massor av gånger i rad bara för att h*n är så gullig.  Sådant där tyckte jag var jobbigt när man skulle träffa folk.
    Mina svärfäldrar älskar överraskningsbesök! Det roligaste de vet att hitta på. Så, när jag gick sjukskriven och gravid, med en djup depression, kunde de plötsligt rulla upp med bilen på vår uppfart en lördagmorgon vid 10. De bodde 13 mil ifrån oss, men att ringa innan, det var trist, så det gjorde de inte. Om man har panikångest, så är sådana överraskningar inte alls kul att få. Men känner sig helt utlämnad och har ingenstans att ta vägen. Usch! *flashback*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Från det ena till det andra:
    Pass på! Nu har kantarellerna kommit! SkrattandeJag hittade två st nu på skogspromenaden. Blåbären har också mognat!
    Klockarbol, vad har man förresten gjort med jordgubbar när de är "snuttade"?

Men min hund kommer att bli en dyr en, för han kastar sig över sådant han inte alls ska äta. Det är bara en tidsfråga innan det blir sjukan igen för hans del, det inser jag med svidande klarhet.
    Idag har jag med våld dragit en hel mus upp ur halsen på honom, han svalde så snabbt att jag bara fick tag i svansen. Han kämpade hårt för att hinna få ner hela. Men jag vann.

Nu hämta barn från fotbollsskolan. Hej´rå´!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

PB-då har jordgubbarna blivit av med sin "gröna hatt"

• Fru E

Nenne-kan man ha celluliter på vaderna själv har jag redan fina åderbråck på smalbenen och celluliter jag med

• Ore

Nenne: Vad ska sulkyn vara till? Eller ja, snarare i vilka sammanhang den ska användas. Skogspromenader? Shopping? Minsta möjliga att ha med som extravagn i bilen och på resor, eller en vagn som ska funka till precis allt?

Gillar du swivelhjul, eller vill du ha fasta hjul.

Vilken graco är det du spanar på?

AM (bl.a.) rekommenderade en bra MacLaren (inte deras billigaste variant). Men det är, vad jag förstått, den enda sylky med "dubbelmonterade" små hjul som verkar ha någon slags terränggående egenskap. Övriga funkar nog utmärkt på shoppingturer.

Och av de som inte var dubbelmonterade, så ville ju jag ha swivelhjul. Då var det Babyjogger City Mini eller Brio Spin som var de hetasta alternativen, det blev en babyjogger för oss.

Hade jag velat ha en mer robust ut i skogen-vagn så hade jag nog valt en Kronan Sulky.

Observera att i princip ingen av dessa sulkys är bakåtvänd, så det förutsätter att Pricken gärna sitter framåt och kollar läget... Annars kan jag rota i minnet och se om jag kommer ihåg vilka sulkys som hade den funktionen. (Har för mig att en Acta graco-sulky fanns med på den listan...)

• Ore
    fru AM skrev 2011-06-30 11:46:29 följande:
    Angående magöverhäng så hänger det kanske inte över på mig men det finns en liten rundning som börjar ett par cm ovanför snittet.

Jag kämpar verkligen med min mage - dels att tycka om den - dels att få den lite mindre ... Jag gör sneda situps och gör "suga-in-magen-övningar". Plankan lär ju vara bra men jag får så himla ont i armbågar/händer.
    Man önskar att man såg ut som Olga ... blogg.mama.nu/olgas-blogg/ 
    AM: Skaffa en stor pilatesboll och gör plankan på den?

Har jag gjort på något pass, kan återkomma när jag kollat med instruktören (en kompis till mig) hur det var vi gjorde. Hon är för övrigt expert på alla former av dynamisk planka, när man får lyfta ena armen, och sedan andra armen - hela tiden. Blir ruskigt jobbigt väldigt fort, så det måste var effektivt...

Min mage har inget direkt häng, men den putar mer än den gjorde innan graviditeten. Bara litet dock. Magmusklerna har enligt ovan nämna kompis gått ihop (hon kände efter).
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!