• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Kul att limemarinerad rödlök gillades Är en favorit här också!

Fast jag får väl erkänna att den salladen jag skrev recept på i sitt original heter Nigellas rosa sallad...

• viktualia

Smint - jag bloggar också... fast extremt sällan numera... adressen finns på fejjan...

Porchez - heja dig! Livet på vänt känns som det är lätt att ha... vänta på prinsen, vänta på rätt jobb, rätt hus, rätt vaddetnuär... suck! Jag FÖRSÖKER tycka att jag inte INTE väntar... men hm.. nog väntar jag lite på att få lämna hålan... hm...

VILKEN sommarvärme!! Ljuva liv! Är dock lagom avis på Telis och vill gärna höra detaljer om konsten att ta med sig barn på semester...  Soldräkt köpte vi på hålans fina barnaffär, märke Lundbergs. Flytvästen är just nu utlånad till kusin... så jag kan inte bidra med fakta där...

• Parnassia

Grovriven ruccola? Hur går det till? Blir det inte bara mos om man tar rivjärnet?
    Receptet är noterat, men blir nyfiken på mer kunskap.

• Hattis

Hej alla vilken sommar det börjar bli Är hemma och packar om för lite mer semester. 

Har bara smygläst från mobilen och säger kram! och grattis igen till Snorkis och go for it när det gäller drömboende för Porchez!

Tzatziki är en höjdare till Halloumi.

Ha en fantastisk semester alla!

• nennesjuttioåtta

Just det, Vickan bloggar ju också! Jag brukar kika men sen jag bytte dator har jag inte riktigt kommit ifatt med mina favoritlänkar...

Halloumi!! I like! Salt och gnissligt!

Sista dagen före min semester. Maken jobbar torsdag-fredag sen är det hängmattan som hägrar.  

• fru AM

Parnassia: Jag var lite snabb där ... Kanske borde skrivit: Ruccola handriven i stora bitar (jag gillar att riva salladen med händerna snarare än skära den med kniv)

Håller på att bli nipprig av alla packningsdetaljer. JAg glömmer ju hela tiden att det mesta finns att köpa på plats (frånsett välling). Jag gillar dock att vara förberedd och välförsedd från start ...

• Lapinette

AM - nalkas det semester snart? Jösses vad tomt det kommer att bli här på tråden ... då jag äntligen kommer att få tid att titta in här om dagarna.

Halloumi, säger som nenne gott men gnissligt. Har dock ingen liggandes i kylskåpet utan istället är det fetan som dominerar .. ja plus alla goda franska ostar vi gärna äter efter maten.

• Lapinette

Inser att jag måste prova på den där limemarinerade rödlöken. Ett problem dock, jag får äta upp den själv då min make undviker lök.

• Tinga

Nenne -

Vilket matprat - blir ju hungrig fast jag nyss åt frukost. Fast om en liten stund väntar rågsurdegsmacka med plommon (i brödet) och philadelpiaost, Mignonskinka och körsbärstomater.

Igår var vi på vår årliga utflykt till Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Perfekt timing med tanke på vädret. Svårt att veta hur vädret ska bli när man bokar biljetter över ett halvår i förväg. Vi hade picknick före och det blev kallskuret med en sallad (tomater, avokado, oliver, spenat, ruccola, fetaost och sockerärtor med balsamicovinägrett) och så förstås gott bröd och ost. Sen fikade vi på en chokladkaka jag inte testat förut, men som blev väldigt god, med Kick (så'n där mjuk lakritskola) i smeten. Blev en liten bit över att gå loss på idag.

• Lapinette

Ja, väldigt mycket matprat så här på morgonkvisten. Härligt med picknic och teater. Ska själva pickenicka ikväll. Ta cyklarna och åka ut någonstans. Tror dock jag ska vara lite lat och köpa med mig en god sallad på delit som ligger här på gatan där jag jobbar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!