• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Vad mysigt med utflykter! Vi är för dåliga på att planera i förväg, och för dåliga på att göra i ordning något hemma innan. Men det är ju kul att bara komma iväg.

Ikväll blir det korvgrillning på gården med grannarna, om inte Mindre får sällskapsförbud. Vi ska låta vårdcentralen kolla om det inte är någon form av koppor hon fått för utslagen blir värre och värre.

Själv har jag shoppat nya gympaskor (förra veckan) och lyckats använda dem 2 promenad-joggingturer utan att hälen protesterat! HÄRLIGT! Finns hopp om en aktiv framtid i skor.

Sitter annars mest och deletar mejl för fulla muggar. När man väntar länge nog med att göra det blir det enkelt - det mesta är inaktuellt eller bortglömt och då är det bara att ta bort tills någon saknar det... Inte så kvalitetsmedvetet, men även solen har fläckar.

• nennesjuttioåtta

picknick! Det vore något. Kanske ska packa cykelkärran för en premiärtur till badplatsen? Eller kika på nya butiken inne i skogen? (koko vet var) Åh, nu blev jag också hungrig, eller snarare sugen, på god mat! Har hemmagjorda hamburgare i matdosan idag. Tänkte handla bebispresent på lunchen, hoppas få träffa en tvåveckors litet knytt någon dag här. Inte ens 3 kg vägde hon, 1 vecka före utsatt datum. Skönt för henne.

• fru AM

Lappis: Italien på fredag är det som gäller!

Angående den limemarinerade rödlöken så tror jag även att en lökfegis skulle kunna gilla den - den blir så mild och god efter marineringen. 

Så ja - nu tror ajg att jag skickat iväg den sista jobbgrejen ... ska bara fakturera också, och redovisa månadens kvitton. Sen SOMMAR! 

• fru AM

Ikväll ska vi ha barnvakt - fast inte för att gå ut på galej utan för att gå på en nätverksträff hemma hos en kompis. Vi ingår i hennes "registrerade nätverk" för att hon ska få adoptera barn om singel ... Egentligen kanske barnen borde varit med men hon bor just nu i en etta och om alla tar med sig alla barn så skulle det bli 16 personer där ...

• Lapinette

AM - minns när vi hade vår träff för ca ett år sedan ... precis tvärsöver gatan där jag sitter nu dvs inte hemma hos oss utan på Soc. Det blev ett trevligt möte där min närmaste familj samt vänner (de som även skrev intyg ... eller vad det nu heter). Som singel, vad har man för valmöjligheter numera? Vietnam var ju ett land som försvann för singlar, Kina la väl också ned i och med OS.

Vad härligt med Italien. Hur länge blir ni där?

• MSW

Hej alla!

Har ngn av er erfarenhet av minimundus bärsjal? Är en lång trikå sjal.. Är den bättre/sämre än någon liknande? Och vet ngn vad de kostar ungefär om man köper i butik? Har fått "span" på en begagnad för 200 (plus frakt antar jag..)..

• MSW

Picknickar låter härligt! Fast jag blir inte så sugen på allt ni skriver.. Är det inte ngt som "faller mig i smaken" precis nu så blir jag bara illamående av tanken..

Förresten AM, cravingteorin, hur är det med den nu igen? Jag har egentligen inga särskilda cravings, men klarar inte av sötsaker alls, så minns jag inte att det var med A.. (skit bra, då det helt plötsligt går hur bra som helst att hoppa över, eller bara ta lite..)

Igår var vi hos doktorn med A efter remiss som de skickade när vi var inne på akuten med honom för någon månad sen då han hostade näst intill oavbrutet.. Vi fick en inhalationsmedicin till utskirven och så gjorde de pricktest, och han var (i nuläget) inte allergisk mot ngt av det som de testade!

Vet någon vad Oupsies vagn(var det väl med stora svängbarahjul?) hette? Annars är vi nog inne på en Teutonia fun, men tänkte kolla på babytravels fyrhjuliga variant också, ngn som har ngn input på den?

Var egentligen inte meningen att vara så här ego... Men när man läser kontinuerligt och bara skriver ibland så blir det så himla svårt att komma ihåg vad man vill skriva..

Förresten, har nog inte kommenterat det, men Snaily, jag diggade verkligen din strategi hos BVC!! Heja heja heja!!

• Liten med Mindre

Stackare MSW,  som inte slipper illamåendet.

MSW - vi hade bara vävd sjal, saknar lite nu att vi gav bort den när lilleman är så klängig. Fast å andra sidan ska plutten upp, nej - ner, nej -upp, nej-ner... så det hade nog inte funkat med den heller.

Det där med sjukvården är en sak i sig. Maken fick sitta med barnen 1,5h på vårdcentralen. Först skulle de bara få komma in i hallen eftersom det kunde röra sig om vattkoppor också tydligen. Först skulle en distriktssköterska titta för att sålla bort dem om det var för enkelt gissar jag. Sen blev det en läkare. Läkaren som kom kunde inget och skulle hämta någon annan. Vilket han inte gjorde. Maken fick tillslut leta upp honom och fråga och då kom en ny läkare, som gissade på björnloka eller svinkoppor. Så det blev antibiotika för säkerhets skull... Och ovisshet igen. Ska vi tvätta allt dygnet om, eller bara köra på medicin och skugga? Får väl göra en laddning chokladbollar till Mindre i mut-syfte.

Dessutom var massagen på jobbet kass och jag luktar olja. Fast jag får vara glad att jag fick en stunds mjukmassage istället för mejlstädning. Alltid något!

• Ore

Ingen erfarenhet av bärsjal, men jag har i bakhuvudet vad Oupsie hade för vagn. *måste tänka*

Snabb googling senare så är jag hyfsat säker på att det är en Maxi-Cosi Mura 4 hon har... Jag minns att jag tänkte bilbarnstol när hon köpte den

• fru AM

Lappis: jag vet inte vilka länder hon har att "välja" på ... Men det blir ganska garanterat ett äldre och kanske skadat barn eftersom hon är så pass gammal och singel ... Det låter helt rubbat att det funkar så men de äldre singlarna får "ta vad som blir över" Man skulle annars tänka att ett barn med extra behov skulle behöva två föräldrar ...

Vi får se om hon överhuvudtaget får ett barn - tror inte hon hinner under den dispenstid hon har fått. Hon verkar doch lyckligt ovetande om hur lång tid det egentligen kan ta ... Antar att adoptionsdamen dragit det för henne men hon kanske inte tagit in det.  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!