• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • porchez

Jag läser också din blogg nenne!! Kommer väldigt sällan ihåg att kolla, då jag har länken på min vanliga dator, som jag inte använder så ofta nu när jag har en smart telefon att surfa med

Så varje gång jag är inne finns det ett eller ett par nya inlägg iaf

• porchez

Jag har ju förresten en mat fråga till er kunniga gourmeter!!

Jag har snöat in mig helt på Halloumiost. Är helt beroende, finns det nåt godare?  
    Någon som har någor bra recept med Halloumi, vad passar bra till? Vilket vin ska man dricka till osv? Smaktips? någon? 

• fru AM

Porchez: älskar också halloumi men vill ha den enkelt tillagad, stekt rakt upp och ned med kanske en fräsch tomatsallad till för att väga upp det salta. Viner ... är ganska ovetande och tycker att det mesta är gott Just nu har jag snöat in på Ripassa och tycker det passar till allt

• porchez

Ahh, det är ju precis så jag äter den också!
    Eller som tillbehör till grillat kött och en stor grönsallad. Du vet jag springer ju på alla grillpartyn jag kan nuförtiden efter min spåkula på FB

Det är kanske så man avnjuter den bäst, tänkte bara kolla så att jag inte missar någon smak kombination

Nej ut i solen var det!

• fru AM

Skippa köttbiten ibland och frossa i osten - du kan ju göra en vattenmelonsallad till med lite mynta hackat i kanske + olivolja, stora skalade chunkiga gurkbitar och limemarinerad rödlök!

• fru AM

Gaaah vad sugen jag blev på halloumi!!

Undrar just om det finns en liten klump i kylen ... Och vattenmelon! 

• Parnassia

Limemarinerad rödlök lät supergott också? Hur gör du den??

• fru AM

Det är väl Ores "recept" ursprungligen ...? Jag skivar ett par rödlökshalvor så tunt jag kan och pressar 1-2 lime över låter marinera i rumstemp minst en timma helst lite mer elelr i kylen om man är orolig för något ... Det är så gott att man nästa kan äta det som godis! Gjorde en sallad på olika sorters kokta bönor, marinerad rödlök och grovriven ruccola för ett tag sedan - vrålgod.

• BrudSommar2006

Det är ju helt sjukt att det är så långa adoptionsköer med så många barn som far illa överallt i världen. Det känns som att vem det nu är som förhandlar med de som bestämmer i andra länder inte gör sitt.

Halloumiost är väldigt gott, mums. Gott att stekas med lite dill. Vi äter det ofta till räkor eller scampi som är tillagade i vitlök, vitt vin och dill. Oavsett vad en del här säger om scampi... Eller vinkokta musslor, gärna sådana där stora, gröna, mums.

Jag ser fram emot fjällen nästa vecka, absolut, och speciellt eftersom vi ska bo så lyxigt. Fast när vi bokade Sverige-semestern i år så var Astrid liten och besvärlig och vi tänkte att det var bäst att hålla oss här hemma. Nu är hon lite större och mer hanterbar och man känner att en utlandsresa hade suttit fint. Fast äh, det blir nog bra det här.

Imorgon har jag tagit ledigt för att Iris ska få leka med sin bästa kompis som just slutat på hennes dagis och ska börja på ett annat till hösten eftersom de flyttat. Visserligen bara inom samma kommun så det blir inte jättelångt att hälsa på men det är lite sorgligt ändå. Fast vi ska verkligen se till att de får träffas ändå.

• fru AM

Steka halloumi med dill! Vilken bra idé - det måste jag prova!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!