• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Tjoho! En fil av 9 är på G nu!
    Jag såg till att allt var avdelat med en tab och kopierade helt enkelt bara in det. Trodde inte att det skulle funka så smidigt så jag hade inte ens testat själv innan.
    Men min hjärna har nog tagit semester för nu lyckas jag inte sortera skiten som jag vill. Om jag sorterar på en kolumn följer inte allt det andra med.

Alltså om Pelle i A-kolumnen nyss hade ett Y i b-kolumnen har han efter sortering på b-kolumnen fått ett A tex. Begripligt?
    Fel blir det i vilket fall. Så nu blir då frågan: Hur 17 ska jag sortera för att allt ska hänga med?

Ang kaklet AM, så tänkte jag precis som Porchez!

• fru AM

Tack alla för input i kakelfrågan. Hoppas BS vågar sig hit på besök även om vi tar kakel från Marrakech ...

Nu en tur till kakelbutiken ... 

• BrudSommar2006

AM, tja, det är tveksamt, kommer att krävas extra mod!!

Röntgensvaren skulle dröja en tre-fyra vardagar och med tanke på att nog ingenting alls hände förra veckan eftersom jag hade tid torsdag eftermiddag innan midsommar så räknar jag inte med något svar innan tidigast torsdag.

• Telis

Parnassia, markerar du bara en del av tabellen? I så fall blir det fel pga det.

Nenne, tvådelade solskyddskläder finns på PoP. Funkar kanonbra.

• Lapinette

nenne - nej, att något skulle hoppa åt andra hållet och gå fortare har jag totalt gett upp. Adoptionen ligger hela tiden ca 1,5 framför oss oavsett hur länge vi stått .

Nej, ska sluta negga. Det är toppenvarmt ute och vi har det svalt och skönt på kontoret. Tjohooo!!!

Telis - är du tillbaka och jobbar igen?

• Telis

Lappis, här jobbas det bara på brännan. Men för jäkligt med den där kön.

• Lapinette

Ahhh.. fortfarande semester! Inte ett dugg avis ...

Jag visste att det här med adoption kräver tålamod men hade ingen susning om att det krävdes så mycket av den varan.

• nennesjuttioåtta

varje gång jag ser något förmodat adopterat barn så kniper det i hjärtat, men av glädje ändå, för jag vet att det kommer hända dig till slut, Lappis! 

Telis – vad kostade det på Pop då? Lycka till med brännan!

• Ore
    Parnassia skrev 2011-06-28 13:36:33 följande:

Tjoho! En fil av 9 är på G nu!
    Jag såg till att allt var avdelat med en tab och kopierade helt enkelt bara in det. Trodde inte att det skulle funka så smidigt så jag hade inte ens testat själv innan.
    Men min hjärna har nog tagit semester för nu lyckas jag inte sortera skiten som jag vill. Om jag sorterar på en kolumn följer inte allt det andra med.

Alltså om Pelle i A-kolumnen nyss hade ett Y i b-kolumnen har han efter sortering på b-kolumnen fått ett A tex. Begripligt?
    Fel blir det i vilket fall. Så nu blir då frågan: Hur 17 ska jag sortera för att allt ska hänga med?

Ang kaklet AM, så tänkte jag precis som Porchez!

För att Excel ska uppfatta hela klabbet som en enda tabell, så får det inte finnas några tomma rader eller kolumner i tabellen. Då räknas det som två tabeller, och allt blir fel.

En annan regel för tabeller är att rubrikerna måste avvika. Fetstila dem eller något sådant, så avviker de...

Sedan färgmarkerar du en rad i tabellen, och gör din sortering, och kollar att färgmarkeringen hänger kvar där den ska, dvs att allt sorteras om. Annars ångrar du och provar igen.

Men du måste också ha hela tabellen markerad, och sedan välja sortera och vilken kolumn du vill sortera efter.

Vill du ha in det i fler undergrupper så ska du även börja leka med pivot-diagrammen - superduperbra! Fast jag har inte fattat exakt hur jag får det att bli som jag vill än, men jag var på Excelutbildning för ett tag sedan där det såg superbra och smidigt ut!
  • Ore

Lappis: Nedrans kö till att inte röra på sig! Jag hoppas fortfarande på mycket svisch, snabb pappershantering och gärna att något mer land öppnar för adoption så att halva er kö försvinner dit. Japp, står högt upp på önskelistan allt det där

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!