• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Smint - hoppas i och för sig att det inte är koppor nu när värmen närmar sig.

Vi hade det också fint i helgen, efter en inledande gräslig midsommarmorgon då jag funderade på att säga upp mig som mamma. Tur att hela familjen fanns med som stöttning, och efter ett kyligt morgondopp kom jag upp på banan igen. Visserligen är lilleman extremt gnällig och osjälvständig, sitter i famnen 70% av tiden när vi inte är hemma. Då är det bara 50%. Vad ska det bli av honom? Pappa är såååå trött på honom.

Och Mindre har fått några otäcka utslag som såg ut som rivmärken på benet  först, sen svällde de ut o blev röda och sist blåsor i mitten. Märkliga. Går det inte över tills imorgon blir det väl sjukvården...

• Ore

Hoppas att både T och Mindre kryar på sig!

Liten: Även gnälliga och osjälvständiga barn brukar bli "bättre" med tiden (har två sådana syskonbarn, och det äldre har i alla fall vuxit ifrån det, den andra är yngre än din lilleman) Inte någon tröst just nu, förstås...

Min lillkille har inte heller klarat midsommar helt utan blessyrer, att han ramlade på en matta och slog i ett element litet grann må vara hänt, men litet mer otäckt var det med fästingen jag hittade på honom. Den är nu bortplockad, och jag ska hålla utkik efter ev. rodnader som kan tyda på borellia och även kolla när man kan vaccinera för TBE.... Huga.

• MSW

Hej hej!

har också haft en bra midsommar helg, dock blev midsommarfirandet betydligt lugnare efter några sena återbud! Men väldigt trevligt iaf! Ons-tors tillbringade vi på Kolmården, och även om vädret kunnat vara bättre hade vi tur som klarade oss med bara en regnskur.. Idag jobbar maken igen och det är lite vardag igen.. Idag har jag hunnit att låta bli att svara när en släkting vi inte vill ha ngt att göra med ringde, pratat med FK och kräkts! Nu tänkte jag ta tag i lite tvätt.. Är förresten halvvägs nu (19+3)..

hoppas alla sjuka blir pigga och att klängighet blir bättre.. Här har vi kommit in i att A nästan bara bråkar med sina kusiner och inte alls är sitt vanliga glada goa jag.. Utvecklingssprång/trots i kombination med svartsjuka är vår gissning..

kram till snorkis familjen!!

• Ore

Hittat infon. Vaccination får ges från 1 år, rekommenderas inte före sju års ålder. (Bl.a. för att TBE innan den åldern väääldigt sällan ger allvarliga men...) Hmm, tål att tänkas på.

• Liten med Mindre

Ore - vi funderade över TBE förra sommaren för barnen - och efter samtal med sköterska beslutade vi att gå på rekommendationerna. Sjukdomen blir lindrig för barn om de får den, och de får immunitet sa de till oss i alla fall.

• smint

Vi har inte vaccinerat Tilde heller, efter rek från sköterskor och läkare

• fru AM

JAg har vaccinerat L men inte H ...
    Hej i tråden förresten.
     Här pågår slutkläm på jobbgrejer varvat med packnings och planeringsbestyr ...

• viktualia

Läskigt med fästingar och jobbigt med andra sjukor....

Själv fortsätter jag midsommarledigheten med tre dagar med Trollet. Hag haft spontan lekdate med sonens bästis och allmänt trädgårdsspring... trevligt! För här är det sommarväder på riktigt! Mysigt!

Annars har jag kommit på något som jag själv tycker är übersmart: som sparkskydd i bilen har jag monterat in ett köksförkläde i lagom storlek. Är ungefär hur nöjd som helst med detta.... det håller väl tills snön kommer och skyddet måste vara lite mer vattentåligt plus leda vattnet nånstans... galonförkläde och lapptäcke av wettexdukar... hm.. eller vad jag nu uppfinner då...

• Liten med Mindre

För övrigt har packandet börjat seriöst. Men lite input från er erfarna flyttare skulle behövas. Samlar-jag har ju sparat väldigt många kartonger från vinglas etc och de var ju tacksamma att packa i. Men kvar i skåpen finns stora höga vinbaljor med smala fötter, celeste-ljusstake och andra höga, smala glaspynt. Hur har ni packat detta? Krävs det wellpapp som i affärerna - eller har det klarat sig med packpapper och handdukar? Inte för många lager saker i kartongen?

Funderar... Givetvis har ju glas- och porslin blivit mitt ansvar.

• Liten med Mindre

Vickan - fiffig lösning. För vår del köpte vi färdiga skydd, då det även behövdes skydd under stolen för allt grus, smuts o skräp som hamnar där. De små liven är ju inte riktigt rumsrena.

Trädgårsspring är ju inte helt fel i detta väder. Räknar ner så det står härliga till här.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!