• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

Tjohoo snaily, way to go!! Gillar att du är så trygg, det är ju det viktigaste för yngla. Och för att du ska må bra.

Men vafan, ska man inte studsa om man har fött barn?!! Jag som tycker det är jättekul!!

Herregud vad det regnar, och paraply verkar jag inte veta vad det är. Blir inga äventyr på lunchen, det är ett som är säkert, tur att det finns hyfsade lunchställen tvärs över gatan.

september - Det var ju smidigt med lindex nätshopping, visste inte att man kunde göra så! Fast eftersom mina barn är sparrisar måste jag nästan alltid se plagget ändå, det mesta blir alldeles för stort på bredden...

• Ore

Snaily: Låter som en UTMÄRKT metod, tycker jag

Oms: Härligt med snabbt avklarad, och lyckad, shopping!

Studsmatta: När det blir dags för lillkillen med studsmatta så återkommer jag och frågar vilken det var som är bra (med den grundliga research som BS man verkar ha gjort, så bör det vara onödigt att göra en egen...?)

Lillkillen står mest stilla på studsmattan och tycker det är kul att gunga med (kusinerna har en), och han vill alltså inte vara där själv. Så än så länge har vi lärt de något äldre kusinerna, som inte hoppar så våldsamt, att om han sätter sig på rumpan så ska de sluta hoppa. Än så länge funkar det bra... Värre är det att det tog honom typ 2 sekunder att lära sig hur man öppnar dragkedjan till skyddsnätet...

Sedan har syrran med sambo säkrat mattan undertill också, nät runt så att inget barn råkar befinna sig UNDER mattan...

Igår skulle jag göra en god gärning, och plockade upp en ung tjej som ville lifta, hon gick i flipflop-tofflor en bit från centrum i lilla orten där jag bor. Tänkte att jag kunde köra hem henne, så slapp hon råka ut för någon regnskur. Detta var vid kanske halv tio-tiden på kvällen. Visar sig att tjejen inte kan svenska, hon ringer sin pappa som får tolka, jag begriper knappt ändå men han vill att hon ska få följa med mig hem tills han kommer och hämtar henne. Vilket ska ta en timma. Jag är för snäll för att säga nej, så hon får följa med hem. Tiden går, och efter en dryg timma så ska han komma vid midnatt, säger han. Med buss. Jo, säkert, säger jag som vet hur få bussar det går! Jag körde in henne till en liten tågstation i närheten, men då var jag av med henne i alla fall. Kändes litet elakt, men har man satt sig i en situation att man i ett land där man inte kan språket hamnar där man inte vet vart man är alls - då får det vara så. Jag behövde sova!

• fru AM

Ore: men vilket konstig händelse! Vart var tjejen på väg? Snäll du var som tog hem henne hur som helst - och skjutsade henne till en tågstation. Hon kunde ju inte vara ditt ansvar hur länge som helst ...

Idag blir det gummistövellunch! 

• Tinga
    fru AM skrev 2011-06-23 09:40:17 följande:
    Idag blir det gummistövellunch! 
    Bara kollar; du tänker inte tillaga och äta dem, va? Antar att även för en stjärna i köket som du är det svårt att lyckas med gummistövlar.
  • Tinga

Ore - verkligen en skum händelse! Tycker inte alls att du ska känna dig elak för att du körde henne till stationen, utan snarare snäll för att du tog hand om henne så länge som du gjorde.

• Tinga

Snaily - starkt jobbat med BVC-tanten! Du är ju faktiskt Ynglas mamma, och så länge hon inte går ner i vikt eller inte växer på längden är det absolut ingen fara med tillväxten, har iallafall jag fått lära mig under våra krångelår (och då har det varit lite mer insatta personer än en BVC-tant som uttalat sig), så jag tycker att du gör rätt som kör på din magkänsla.

Trevlig midsommar till dig och till alla andra!

• Tinga

Hur går det förresten för Snorkis? Någon med FB-koll som vet om de kommit hem ännu?

• Tinga

Nähä, dags att jobba vidare. Men ska iallafall gå tidigt idag; ska till optikern för att undersökning och nya linser och tänkte passa på att ta en snabbkoll på rean. Fast som vanligt blir det nog intensivshopping när Boomerang väl börjar sin "riktiga" rea i slutet av juli; då brukar det ryka ett gäng tusenlappar på typ en timme.   Det är tidseffektiv småbarnsföräldershopping det. Snart kan jag börja handla till Piff & Puff där också, för de har barnkläder från stl 104, och killarna är där och nosar nu, åtminstone i tröjor.

• Tinga

Oms förresten, kul att du lyckades så bra med din shopping på så kort tid.

Nä, jobba var det.

• Lapinette

Ore - oj, vilken märklig historia. Undrar om pappan dök upp tillslut.

Ja, jösses vad det regnar. Gick som vanligt till jobbet imorse och har ännu inte riktigt torkat (jensen var blöta upp till knäna). Annars trött idag efter en sen middag och drink med min svärmor som har blivit en jäkel på att dricka Mojito.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!