• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Läst ikapp - igen.

Har tyvärr inte så mycket input i klänningsfrågan, jag letade själv litet finare klänning, fast inte i starka färger för ett tag sedan. Fanns iaf en hel del som är avskuret under bysten, en del av det halterneck. Väldigt mycket blommigt, och mycket av det tyvärr i bomullstyg... (Inte så skoj när man vill ha en finklänning)

Jag är också förtjust i just avskuret under bysten och halterneck Halterneck för att jag gillar min rygg Och avskuret eftersom min midja tydligen inte är placerad enligt gängse klädstorleksnormer, figursydda klänningar är som smalast över höftbenen på mig, med tillhörande pösighet vid höfterna. Inget snyggt alls.

Märkning av barnkläder: Här gillas strumpor från Lindex som kan märkas inuti. PoP-penna har jag en, skriver på lappar. Kör med efternamnet på de flesta kläderna, ifall det ska ärvas så småningom... Har även en Dymomärkare att skriva ut lappar på, har faktiskt satt sådana på insidan av flärpen på diverse skor. Och på någon jacka också, och på några t-shirtar som bara hade svarta lappar.,, (Åker dock lätt av från glansiga tvättrådslappar, har jag märkt).

I övrigt är jag rejält impad över AM:s ordningssinne angående kläder som hamnat fel

• Tinga

I eftermiddags pratade jag med min läkare, och jag har haft ÄL, trots min långa cykel på 42 dagar. Alltid något. Sen att den är oregelbunden och att det därför blir svårt att veta när man ska sätta in "stötarna" är ju en annan femma; utan ÄL hade det ju varit helt meningslöst ändå. Då ska vi alltså "bara" bestämma oss för om vi vill försöka få ett tredje barn eller ej. Det är maken som velar mest, och jag jobbar verkligen med mig själv för att inte pressa honom, utan han ska få den tid han behöver för att fundera. Samtidigt försöker jag se till så att vi har en dialog kring det hela, så att inte han bara går och funderar på sitt håll och jag på mitt, utan vi behöver synka läget med ganska täta mellanrum.

• Vännerfan

Vickan och Tinga,

Stort tack för input! Ska rådfråga maken om era förslag!

Nu sängen.

• Liten med Mindre

Oms - Ströms hade rea på allt, och en massa färgglada klänningar i blandade material vad jag såg. Fast jag har ingen aning om modell, storlekar och pris. Gissar att det var över "engång-pris" i alla fall.

Vem är det förresten som samlar på alla våra recept? Själv har jag bara några stycken. Satt och önskade igår att alla mina vänner ville samla ihop en bok med alla sina bästa förrättsrecept. Jag är usel på att komma på goda, enkla förrätter, och det vore ju toppen med goda beprövade saker. Någon som sitter på en guldgruva?

Dags att smälla ihop en foto-receptbok?

• _koko_

AM - Jo, men tvättar kläderna gör jag också innan jag lämnar tillbaka dem.

tinga - Absolut angenäma problem, helt klart!! Har tänkt en hel del på det på sistone att jag börjar få svårt att hålla fötterna på jorden... Vi tjänar bra både sambon och jag, bor i ett välbärgat område, umgås mest med andra i samma situation osv. Jag har fått mycket svårare att sätta mig in i andras situation, vilket är en egenskap jag värdesatt hos mig själv hela livet. Funderar på hur jag ska komma ur det, ska kolla om kommunen har några satsningar som jag kan engagera mig i.

vänner - En grymt god salsa är hackad paprika (gärna olika färger), chilisås och lite ketchup, pressad vitlök, salt och peppar. Låter simpelt men vi får alltid positiva kommentarer när vi bjuder på den.

tinga igen - Skönt att du har ÄL även om cykeln förstås innebär att försöken blir få. Om/när det väl blir dags. Förstår att det är mycket att ta ställning till och våga, med er historia.

Halterneck ser hemskt ut på mig, men jag kan tänka mig att det är snyggt på flera av er andra. Lycka till med klänningsjakten, oms, många snygga förslag från vickan tyckte jag!

• _koko_

Liten - Åh, var det ströms-rean du var på, då ska jag inte gå in dit. Har shoppingförbud nu efter NY i höstas och PS på åhlens för någon månad sen...

• FruCicci

OMS, jag köpte en klännoing i tisdags på HM i Västermalmsgallerian! Den var skitsnygg och samma färg som nummer 3 i Vickans lista, men med ett svart band kring brösten, kostade 150 kr på rea. Den ska jag ha på ett cocktail party i Grekland i sommar. Kände att jag helt plötsligt behövde någoit "nytt" och så bara hängde den där Fanns i beige med. Det är rea överallt nu känns det som.

Tinga! WIEEE vad spännande med barnkarusellen. Jag vill ju också ha en 3a, men likt dig så måste jag låta maken få känna efter ordentligt utan att pressa honom, så jag har mest sagt i olika sällskap då han hört, att jag är sugen på en till, men vi får se då vi måste vara 2 om saken

Såg Elvira på kort i går, gud så gullig. En liten goding med runda kinder Då blev jag ännu mer sugen

Spännande även med hus-till-bygget Kokosen!

Märkning, jag skriver bara med penna (köpte nog på Åhlens), olika för varje gång. Oftast förnamnet bara. Brukar bara märka ytterkläder nästan, slarviga jag, men vi har inte tappat bort så mycket ändå.

Studsmatta, jag är lite rädd för det. Såg att du nämde det Liten. Min kusins son bröt armen i förgår då han landade illa och ska vara gipsad 8 veckor. Suck.

I går firade vi Victor på Gröna Lund, med i planen var ju inte åskoväder och ösregn. Men vi hann åka lite och käka glass i af
    Sen var vi hemma och käkade spagetti allihopa och mös med flaggor och ballonger
    Kalaset avslutades med packning för 5 veckor borta!

Det gick ganska fort att packa iaf, men det är så mycket olika saker som ska med. Man vet ju inte hur vädret är, så det måste med jackor, långbyxor, varma tröjor blandat med alla sommarkläder. Sen välling, flaskor, blöjor, russin, leksaker, medecinväska, skor, badväska, badsaker.................gahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    4 fullproppade väskor!
    Nåväl, vi åker på semester i kväll och kommer inte hem på ett bra tag

I morgon är det kalas igen för min son med närmsta familjen, så det ska bakas, blåsas ballonger osv osv Känns som maj och juni har varit ett ända stort kalas för oss. KUL men lite trött är jag minsann
    Särskillt eftersom min man låg i lunginflammation i 2,5 vecka och sen bröt handleden (höger) så man jar fått rodda en del själv.

Midsommar firas antagligen på autobahn (om inte det är strålande sol, då kanske vi dansar lite i Svedala innan vi drar)

• FruCicci

Just det ag rea, jag skulle ha ballerinos (tack AM för att du var med som smakråd) och när jag kom tillbaka och skulle köpa dem, typ 45 minuter sneare så hade de sänkt priset med hela 320 kronor, det är tur det
    Gick o lämnade mina skor tillbaka som jag inte ville ha, dem hade jag fått 20% rabatt på i maj när jag köpte dem, och expediten missade det och gav mig fullpris till baka. SÅ NÖJD Vilken tur dag det blev

• Ore

Tur med shoppingen alltså, Cicci Härligt.

Måste bara påpeka att du kanske inte ska nämna namn i tråden som inte har nämnts här...

Mycket kalas på en gång förstår jag, låter som att du verkligen kan vara i behov av en lång, skön semester med massa avkoppling

• fru AM

Hej alla!
    Jag slänger ur mig en fråga så får den som möjligen kan svara  göra det här eller i inboxen:
    Någon som vet hur man på bästa sätt får tag på boende i Örebro i 6 månader? En kompis till mig har fått ett vik på ett drömjobb där. Det får gärna vara som inneboende - eller en liten "egen" lägenhet. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!