• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

koko: Kommer säkert bli jättehäftigt med huset, oavsett hur det blir. Men visst är det tråkigt att behöva kompromissa... Jag fick ju kompromissa litet redan från början eftersom vi aldrig fått köpa vår tomt om vi inte byggt ett suteränghus på det (eller 1-planshus). Jag hade velat ha ett fint, klassiskt trähus med två flygelbyggnader. Maken ville ha ett mer modernt, med häftiga inslag och helt klart ett i puts - inte ett trähus.

Tror dock faktiskt att vi båda är rätt nöjda med kompromissen, vårt hus har klassiska linjer men med litet modern touch. Tycker vi i alla fall Angående planlösning så gav det sig litet av sig själv. Jag hade gärna haft större badrum, men inte på bekostnad av något annat i huset, så det är litet av en kompromiss.

Men med litet tid och funderande så kommer ni säkert till en lösning som ni är nöjda med, även om ni kanske inte kan få precis allt som ni vill ha det...

• _koko_

cicci - Vilken lyckad shopping! Hoppas det blir riktig SEMESTER nu då, så du får en chans att vila upp dig. Trevlig resa!

Ett barn på dagis och en son till en barndomskompis har nyligen brutit benet på studsmattor så jag har också lite blandade känslor inför det där (vet iofs inte om det fanns skyddsnät på någon av dem, men har hört att det inte alltid är bättre för att barnen då tror att de kan bete sig hur de vill på mattan, fast det gäller nog främst större barn). Vi är skitstränga när våra barn är på vår grannes matta.

• fru AM

Nästa kompromissprojekt inleds idag ... Vi ska välja kakel, klinkers, handfat, kommod och toa osv till gästtoaletten. JAg TROR att vi är hyfsat samspelta men man vet aldrig ...

• fru AM

När det gäller studsmatterisken så är jag ibland glad att jag bor i lägenhet så att det inte kommer på fråga ...

• _koko_

AM - Mina fördomar säger att det är plättlätt att få tag i boende på mindre orter, men jag har varken på fötterna eller kontakter i örebro...

ore - Jag tror också vi kommer bli nöjda, det är bara så svårt att bestämma sig! Är det viktigt med tre sovrum på samma våningsplan? Sambon vill absolut ha puts, men eftersom vårt hus har trästomme blir det en riskkonstruktion, och det har han svårt att förlika sig med. Jag är mer flexibel. Det viktigaste är att det inte blir en fyrkantig låda bara.

• fru AM

JAg väntar ivrigt på att folk i närheten av Örebro ska se mitt "nödrop".

Angående boende så ha rjag helt spånat in på detta: http://www.aboardtheworld.com/ Var det bara upp till mig så skulle jag sälja allt jag äger och köpa en barre och kliva ombord för resten av livet. Jag kan nästan inte tänka på något annat ...

• BrudSommar2006

Cicci, vilken lyckad shopping! Ha det nu så himla bra på semestern också! Hur mycket blöjor tar ni med? Funderar alltid över det när vi ska någonstans.

I år ska vi ju uppåt en vecka och sedan nedåt så vi kommer hem och är hemma en dag mellan vecka ett och vecka två till fem men det är alltid jobbigt att packa i alla fall. Sedan när man inte längre behöver någon sulky åt Astrid kommer det ju att bli lite bättre med plats men sedan är det alltid något eller några djur som ska med och så blir det fullt i alla fall. I år tar mina föräldrar med katterna och så får vi ta kaninen bara.

Vi har studsmatta, maken läste på noga innan han köpte den här, stor och dyr är den, de billigare varianterna har väldigt dåliga kanter där det är lätt att man kommer snett och gör illa sig, plus att en del nät är väldigt sladdriga. Göra illa sig finns det ju alltid risk för ändå men egentligen kan det ju lika gärna hända när vi är på lekland och hoppar i så fall. Vi är noga med att de bara får hoppa en åt gången också. För oss var det viktigt med studsmatta för det är så viktigt att Iris rör på sig så mycket som möjligt.

• Liten med Mindre

Det finns massor med risker med studsmatta. Men det  finns det å andra sidan med cykel och annat med. Vi ska försöka hålla efter regeln ett barn på mattan. får väl se hur det går. Gissar att vi får ta bort stegen så att inte lilleman kommer upp själv.

Vänner - vi gjorde jordgubbssås/salsa till grillat för flera år sen. Jättegott, och gärna i kombination med aioli. Allt om Mat har säkert recept.

• fru AM

BS: jag funderar också på blöjor ... jag tar med så att det räcker till alla nätter vi är borta i alla fall + några extra. Tycker inte att man brukar hitta så strålande blöjor utomlands. När barnen kommer upp lite i vikt så blir det ännu svårare. Nu är ju inte Hektor någon tungviktare men han har stl 6 i Libero i alla fall. Sedan hoppas jag ju att han kanske kan tänka sig att springa lite utan blöja och lufta paketet lite men han brukar få panik när jag föreslår det hemma. Förhoppningsvis en annan sak när det är 30 grader varmt och skönt i luften. Vällingmängden är också trixig. Det KAN man ju verkligen inte köpa i Italien (de har någon vaniljsmakande variant som Hektor hellre skulle dö än dricka). Det blir väl att släpa med sig två paket ... Vi som hoppas på att få plats med ALLA saker i en resväska. Vi får se.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!