• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms
    muggles skrev 2011-06-21 10:55:56 följande:
    BS: vården fungerade mkt bättre för 4 år sedan när hon klappade ihop sist men de personerna är inte kvar verkar det. Jag skulle vilja säga ett och annat till den klåparläkaren men det gör väl knappast saken bättre. Det är ju systemfel, det är bara att läsa tidningarna så förstår man.

Psykvården i Sverige bygger på frivillighet i väldigt hög grad. Man ska inte kunna tvångsvårda någon mot deras vilja - en bra föresats. MEN det funkar tyvärr inte att släppa på tvånget med psyksjuka för de har ofta ingen sjukdomsinsikt. Först blir en person dålig (psykos el annat), åker in på klinik för tvångsvård, får medicin. När de börjar må bättre (av medicinen) släpps de ut. När de släpps ut slutar de ta sin  medicin (de mår ju bättre och har ingen sjukdomsinsikt - varför ska då ta medicin?!), börjar må sämre, ... Och sedan går det runt i ringen. Så ni som har "normala" föräldrar - var glada för det! Ni slipper sjukt mycket oro!
    Välkommen till min vardag... Det är ju precis det här jag ser i mitt arbete och det är så oerhört frustrerande... men som sagt så är det och det tar så sjukt mkt i resurser från samhället och för de som faktiskt bätttre kan tillgodogöra sig vården. Det blir alltid ambulerande åtgärder och det kan vara 20 personer från olika instanser som flera gånger i veckan på hetid arbetar med enbart en person mend noll sjukdomsinsikt... Jobbigt med mamma Mugglan, jag förstår verkligen att det inte är ngn dans på rosor och jag är oerhört tacksam för att ingen i min nära krets är inne i den svängen.
  • viktualia

Heja Li75!!

Mugglan - skit att vården runt din mamma funkar så dåligt!! KRAMAR!!

Smint - eller andra experter - nu har vi bokat in sånt där inskolningssamtal för Trollet. Nån lysande fråga man borde ställa?

Expertfråga del två: Vilken sorts märkning/namnlapp är bäst? och tror ni att det räcker med att man skriver Trollets initialer eller måste det vara namn och telnr?

ego - är fortfarande helt tagen. Chattade med en gammal kompis igår. Parnassia känner henne också. Hennes namn börjar på L, hon har tre barn och har jobbat i din och min gemensamma sväng. Igår babblade vi lite och då berättade hon att hennes man och hon skiljt sig. Det var liksom det sista paret jag hade gissat på. Och plötsligt blev jag ett stort gäng illusioner fattigare... visst är ingen immun.. men hm.. näeee... Dags att lägga krutet på att se till att relationen med min kära make fortsätter att vara bra. Även om kompisen och hennes ex båda mår bra och har en bra relation så är det ju tungt på en massa sätt. Näe, ibland kommer verkligheten ikapp på nåt vis...

• BrudSommar2006

Vickan, telefonnummer behöver det ju inte vara, om det räcker med initialerna beror ju på om det kommer att vara något annat barn där med samma. Vi märker allt med förnamn bara, men det fungerar ju bara om man är ensam om namnet. Fast ni behöver ju inte märka allt innan ni börjar, ni kan ju vänta och se. Med Iris var vi jätteambitiösa med lappar i allt men det har vi slutat med för länge sedan, vi skriver med en märkpenna bara. Strumpor orkar vi inte märka utan där räknar vi med ett visst svinn men det har gått rätt så bra där med faktiskt.

• BrudSommar2006

Omsan, jo, det klart att jag ska fösöka få bort allt smink innan men jag vägrar gå till jobbet osminkad innan så jag var mest orolig för att det kanske finns sminkrester kvar som jag missar. Jag tror inte att det är mineraler i mitt smink i och för sig men det har jag inte kollat. Nåväl, har du överlevt det tio gånger ska jag väl klara det jag med. Jag tycker mest att de ser så små ut så man undrar hur man ska få plats när man nu inte är trådsmal.

• Parnassia

Vi märker i princip bara stövlarna och regnkläderna som alltid hänger på dagis, med initialer eller namn. Med penna.
    Någon strumpa har försvunnit ev. Men inget annat. Och det är ju kanske mest de första åren som märkningen är  viktigast. Stora vet nu själv vilket som är hennes och minns.

Övriga extrakläder som ligger i lådan på dagis är av sorten ärvda, tvättade 100 ggr och nästan alltid för små eftersom de sällan används, så om de försvinner är det ingen förlust.

• Liten med Mindre

Mugglan - tungt att de inte lyssnar på er.

BS - vad gäller Astrid så finns kanske ett halmstrå att i alla fall AW pekar på att det är en större utvecklingsfas mellan 18 o 20 månader, som skapar oro och strul där allt var frid o fröjd innan. Jag minns inte så mycket mer, men det är väl dags att läsa på för oss med snart. Utvecklingen för lilleman går i alla fall i rasande fart och mycket ska han klara själv.

• Mopedvin

Mugglan - förstår frustrationen ang vården, hoppas att det löser sig till det bästa. Å vad det låter mysigt med era kvällar med bebbarna! Jag minns också första tiden med lilla E då sista ammningen för natten alltid skedde framför So you think you can dance, i soffan.

Li 75, kul med en en till smygis som hängt med från början!

Cissi - grattis till din lille/store kille!

Am - du måste tro att jag har en hang-up på dig, varje gång jag ska klicka in mig på Tivoli Emapatia rör sig bilden på i-phonen eller i-paden och mitt klick kommer på dig då du är trådstartare, sorry!

• BrudSommar2006

Liten, ska man ha sån tur att det försvinner snart igen tro. Hoppas på det tills vidare då, Astrid är ju 15 månader, på väg mot 16 nu. Just nu är det verkligen oro och strul, det går inte att hålla henne nöjd hur man än gör, tror inte ens att det skulle hjälpa om hon så fick riva ner och slå sönder hela huset.

• Oms

BS - får jag plats så får du plats Men jag förstår din tanke de är inte stora de där apparaterna

Vickan - dagis brukar ha massor av olika företag som de rekomnderar ang  märkning av kläder. man brukar få info om det inför inskolningen. Till Mathilda köpte vi märkpenna samt stämpel från ngt företag och så märkte vi alla kläder med dessa. på vissa plagg har det blekts, framförallt stämåeln men å andra lyser det nästan för stärkt kan jag tycka. När man inte har märkt kläderna är det inte kul om de just då försvinner. behöver ju inte bara vara dagis, dt kan vara nrä de är på teatrar med andra dagis, kalas, gymnastik etc

• Oms

Vickan - Här kommer lite tips från en engagerad föräldrarådsmamma

Fråga allt som har med deras(barnens o pedagogerans) vardag at göra. Tex hur gör de om ngn är sjuk? Hur ser matens näringsvärde ut? närproduerat, lagat från grunden? Får de frukt och näringsrikt mellanmål utan inksräkningar? finns det allergiska barn på avd som man måste tänka på? barn m resurs? har de ngn inriktning Reggio Emilia tex är oerhört poppis idag. Utvecklingssamtal hur ofta? hur mkt är de ute per dag? utflykter? blandas barnen med andra avdelningar? får de göra saker med barn från samma årskull eller är det enbart avdelningens barn som gör saker osv osv

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!