• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Lapinette, ja visst ja, ni skulle ha svärmor här! Hur går det, är hon ute på sightseeing på dagarna? Hon måste väl nästan ha sett det mesta av Stockholm vid det här laget?

Gotland ja, vi kom ju nästan dit i år, hade ett par hus på förslag att hyra och allt, men, men, det finns väl kvar.

• BrudSommar2006

MSW, jag tycker egentligen inte att det spelar så stor roll, när de har små har man liggdelen och så när de blir större byter man till sittdelen. Fast det är bra med mjuklift om man vill kunna flytta en sovande bebis mellan våningsplan i huset kanske. Vi hade första varianten till Iris och andra till Astrid. Fast vi använde den aldrig som sittvagn eftersom vi hade Iris sittvagn kvar så vi sliter på den istället och den andra står i vardagsrummet och samlar damm... Vi ska komma oss för med att sätta ut annons på blocket vilket år som helst typ...

• BrudSommar2006

AM, har du observerat att dansen kring midsommarstången på Skansen inte är kl 14 utan 17:30 - 18:30? De barn som får hjälp att binda sina kransar kl 10 lär väl inte vara kvar och kunna dansa runt stången sedan... Fast det är väl så med firandet på ett så stort ställe att det är svårt att pussla ihop det.

• viktualia

MSW - poängen med mjuklift är ju att man kan kånka runt på ungen i den plus använda den som resesäng... annars spelar det nog inte så stor roll....

• Tinga

Råkade bara kika in en snabbis och såg att ni pratade resor, och då måste jag förstås lägga näsan i blöt. Det går att göra "pussliga" resor med barn också (säger jag nu i förväg åtminstone ). I sommar blir det 1 natt i Tyskland på väg söderut, 3 nätter i Salzburg, 7 nätter i Kroatien, 2 nätter på agriturismo utanför Verona i Italien, 7 nätter italienska rivierna (mot Monaco till), 3 nätter i Alsace och kanske ytterligare någon i Tyskland på vägen hem. Om mindre än tre veckor bär det av.

• BrudSommar2006

Jäklar Tinga, det var verkligen pussligt! Men det beror ju på barnen, med Iris är det inga problem att sitta i bilen långa sträckor, med Astrid är vi inte riktigt där ännu. Bo på hotell går ju bra. Det är väl sedan jag tycker att det är jobbigt, inget av barnen har lust att traska runt på sightseeing i någon stad eller stå still och titta på saker. Så därför tycker jag det är meningslöst att åka runt när man ändå inte kommer att få se det man vill. Sitta på restaurang och njuta av mat är också uteslutet, det måste gå fort. så resandet och boendet är nog inget problem men det är sedan det fallerar här tycker jag!

• BrudSommar2006

Ska kanske tillägga att den som blir mest galen av att sitta långa sträckor i bil i vår familj är jag!

• Lapinette

Så BS, skyll inte på barnen . Visst går det att göra långresor i bil med barn men jag ser faktiskt fram emot att få hyra hus på Gotland, i Bretagne eller Provence de första åren vi har vår lilla skrutt. Sen kommer det nog att rycka i "pusseltarmen".

Tinga du får gärna (när du har tid) hoppa in i restråden och ge lite mer utförlig info i restråden t ex vilka städer, hotell/lägenheter etc. Jag ska göra detsamma gällande vår tripp .. fast jag kanske ska skriva om Italienresan först .

• Liten med Mindre

Hmm...skojiga semesterplaner på många håll. Till min annorlunda semester i sommar har vi skaffat ett dyrt hus. Och lyllos mig för jag slipper ransonera packandet - ALLT ska med.

• Lapinette

En anledning varför jag inte vill bila omkring i två veckor med vår lilla bil. Kan omöjligt få ned en stor resväska i bilen!

Härligt Liten med flytt! När exakt är det dags att packa ihop och dra?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!