• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

Am, tack för tips om ballerina, jag hinner dessvärre inte boka de fina på nätet, men ska titta förbi på 2 ställen som ligger på väg till dagis och köpa idag!

Seaband har jag inte erfarenhet av, jag fick sitta i mitten när jag var liten och ibland fick jag en tablett som gjorde att man somnade. Gick bra.

BS, vi åker till en pärla i Kroatien där jag varit sedan jag var liten. Vi hyr lägenhet, med minst 2 sovrum och fin terass etc.
    Vi kommer bila ner, och kör på fredag eller lördag, det beror på om vi vill stanna i Svedala och fira midsommar, mest en väderfråga just nu. Vi stannar i Kroatien en vecka och sedan bilar vi över till Italien och möter upp familjen AM; det ska bli roligt (barnen är ju i samma ålder med). Efter det bilar vi hem till Sverige igen och stannar mest i södra delarna.

Kul att du hittade så bra grejor BS på Filur AM är verkligen en tillgång när det gäller shoppingtips

• FruCicci

Skrolla ni andra, glömde svara BS en sak....

BS, mina föräldrar är inte med. Vi åker själva. Men innan barnen kom och innan deras vovve kom så var vi där ett par dagar tillsammans också. Ma o pa älskar lugnet där, på andra badorter kan det vara mycket turister och skrönande, men detta är en liten fiskeby som har minimalt utbud. Jätte mysigt.
    När ma o pa fick hunden så köpte de en husbil och trodde de kunde resa runt i europa, men hunden tålde inte vaccinet mot rabies eller vad det var, så nu kan de bara vara i Sverige och Norge (om de inte åker utan vovven och det är deras bebis så de vill helst inte det).

• fru AM

BS: Vi har slutat ge Livia tabeltter mot åksjukan - dels tyckte vi synd om henne för hon blev zonkad och samtidigt alldeles pirrig av dem och sen tyckte vi att åksjukan gett med sig lite ... fast senast vi bilade så kräktes hon. Som vägarna är i Italien så måste vi vara utrustade med både det ena och det andra. Tror mycket av illamåendet är psykologiskt (då hjälper det kanske med seabanden) men inte allt.

• porchez

Vad härliga semestrar ni har att vänta både Cicci och AM!

• viktualia

Seaband - *gillar* funkade bra när jag väntade Trollet. Har även kollegor vars barn alltid har band på sig när de åker bil. Så heja L!!

Ego - har varit på avslutning för ÖF! Denna fantastiska verksamhet! Kommer sakna det där... framförallt de kommande veckorna före semestern. Själv har jag inte sån nedräkning, är ju ledig till och från ändå så jag är inte så sliten. Komiskt var dock imorse när sonen och jag vaknade precis en timme innan jag startade bilen.. dvs.. det var tempo här! Hihihi!

• BrudSommar2006

Ja det är ju det där med att ha barn i samma ålder, i vår bekantskapskrets är vi rätt många år efter övriga känns det som så de vill ju inte alls göra samma saker med sina barn som vi gör med våra, plus att man har en tendens att tycka att deras barn är rätt jobbiga och vad ska då inte de tycka om våra... Sedan har många föräldrar med lantställe där de tenderar att hålla sig hela somrarna.

Jag testade ju seabands mot gravidillamåendet och det fungerade ju inte åksjuka är ju en annan sak.

Usch, vad mätt jag blev av lunchen, urk.

AM, det står att man inte får ha smycken och att man måste komma osminkad eftersom det kan innehålla järnoxid. Vad händer om man missar någon liten sminkrest, läskiga brännskador eller "bara" oskarpa bilder?? Står inget om det på vårdguiden!

• BrudSommar2006

Cicci, jo jag visste ju att ni alltid åker till samma ort, jag visste bara inte riktigt hur ni hamnade där från början och om ni alltid hyrde samma lägenhet.

• BrudSommar2006

AM, det blir väl till att handtvätta annars!

Porchez, trist att det verkar segt med den där Hunken. Finns det hopp om bättring tro?

• viktualia

håller med om att det låter som mysiga semestrar. vår semester blir inom landets gränser, satsar på en höstresa nån gång i november där nog Kap Verde ligger bra till. I sommar blir det lite västkust, lite Roslagen och lite hemma...

• fru AM

BS: angående instruktioner inför röntgen: minns inte alls det där med "osminkad". (Jag borde ju minnas eftersom jag högst motvilligt visar mig osminkad på allmän plats. Minns att jag inte gillade den instruktionen inför kejsarsnittet ) Kanske bara gäller när de röntgar hjärnan? Järnoxiden kanske stör ut röntgenstrålarna (är ju "magnetiskt")? Gissar vilt här. Man hoppas ju inte att det skulle ge brännskador - då skulle de nog se till att sminka av alla där på plats.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!