• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

mopedvin - les fumes blance är nog det bland de första lådvinen som kom, minns att jag drack det som sällskapsvin för ca 10 år sen och vad jag minns så var det gott faktiskt Numera är jag kräsen och dricker bara Riesling om jag köper hem sällskapsvin.

BS- vilket drama! men vad skönt att svärmor kände igen pojkarna samt att man tog tag i detta på dagis. jättetråkigt att det inträffade men tyvärr är det som du säger att det börjar redan på dagis, det är ju då barnen får lära sig rätt o fel, då de lär sig kategorisera människor osv och de ser ju att alla inte ser likadana ut. Min stora tjej hade en tjock tjej på sitt dagis, jo hon var tjock med  dubbelhakor, valkar etc. Förutom hennes storlek så var hon dessutom väldigt klumpig och det märktes ju i allt de gjorde, hon kunde helt enkelt inte hänga med de andra barnen och det var det som gjorde att hon blev mer o mer utanför.

Jag har ju själv alltid varit överviktig och vet precis hur det är. nu råkade jag vara oerhört mjuk o smidig i kroppen och sportade jämnt som barn så jag blev inte direkt mobbad för min vikt men den gav mig heller ingen känsla av gemenskap o samvaro. vägde 45kg när jag började 3:an och jag stack ut ordentligt och det var jobbigt, dessutom var jag en äkta plugghäst och det var nog det som var mest störande för barnen. Under en period hade jag dessutom glasögon så ni kan tänka er hur det var

Barn hittar alltid anledningar till att kategorisera andras barn, skillnad på dig o mig osv är ngt som hela uppfostran formas av. min stora tjej hade en period i 5:an då hon var utsatt för mobbing pga hudfärgen, tjejer som hade varit kompisar men som belv influerade av en 4:e tjej som kände sig hotad av min stora och då började hitta svagheter samt saker som skillde min stora från de och hudfärgen var det som var enklast att ta på. En väldigt jobbig tid för oss alla var det men vi pratade om det, dotra ringde hem från skolan när ngt hände o frågade om råd och jag gav råd Jag pratade med lärarna och även med den tjejens mamma som tyvärr inte såg det på samma sätt. dock så kom vi överrens om att våra båda tjejer inte skulle ha ngt m den andra att göra vare sig i skolan eller på fritiden. tjejerna gå ff i samma klass men har ingen relation what so ever. Den tjejen har förlorat de flesta vännerna m tiden och är nog rätt så ensam idag men verkar inte bekommas av det  ngt. Min stora tjej fick tillbaka de vänner som tidigare vänt henne ryggen och en av dem är idag hennes bästis. 

• BrudSommar2006

Omsan, vilken dramatik det verkar vara bland tjejer, usch.

Har inte hittat något på Maxi men nu hittade visst maken shorts på Stadium, får se hur de ser ut när han kommit hem.

• Telis

BS, vilken tur att Iris inte hörde vad dom där ungj*vlarna sa! Bra att föräldrarna och dagis ska prata med dom, förhoppningsvis var det sista gången dom säger något så elakt!

Lappis, bra omplanering av semestern där! Jag gillar ert nya resmål skarpt.

• fru AM

Hej Li75! Kul med en "gammal" smygläsare!

Alla förvirrade människor: Presentationsmanualen står i trådstarten ... på varje sida! 

BS: jag ska surfa o lite och se vad jag hittar i pyjamasväg

• BrudSommar2006

Tack AM, helt perfekt!

Det gör inget om någon skulle hitta typ knälånga shorts eller tights, de maken hittade var väldigt korta, för korta för att ha på dagis tror jag.

Telis, hur blev det med dagis för er del, är det fortfarande det där som låg lite längre bort som gäller? Det lät ändå som att det verkar vara ett bra dagis? Och att ni är nöjda?

Lapinette, oj, blev det ändrade semesterplaner? Jag trodde att maken verkligen ville göra långtur i sin bil? Och hur kommer det sig att ni inte alls åker till samma ställen nu när det inte blir bil?

• Mopedvin

BS - tigerräkor a la Mopedvin: skala räkorna men spar lite skal runt "svansen", fräs vitlök och en röd chili (hackad) i olja en stund, tillsätt hackad paprika, ca 2-3 st i o,ika färger. Stek en stund. I med räkorna och låt dem få färg. Tillsätt en skvätt, ca 1-2 dl vitt vin, krydda med ngt starkt, typ chilipulver eller cayenne, och salt. Ev pressa i lite mer vitlök om det behövs för smaken. Koka ihop en kort stund. Klipp över persilija, servera med ngt gott bröd, typ ciabatta eller surdeg.

• snaily

Hej hopp

Har överlevt en heldagsutflykt till Ikea, det gick riktigt bra och Yngla skötte sig fint, förutom att hon knappt åt något förstås men det är ju som vanligt. På onsdag ska vi till BVC igen (på extra kontroll eftersom sköterskan är så orolig, suck), om hon andas om att jag måste ge Yngla mer mat då ska jag banne mig tvinga sköterskan komma hit och vara Ynglas personliga materska i en vecka... hon vill ju inte ha (mer än hon äter)!
    Hur som helst, nu har vi köpt inredning till klädkammaren och kan äntligen börja packa upp kläder, hurra!

• snaily

Förresten - jag har det BÄSTA receptet på tigerräkor!

1. Skriv upp det på din inköpslista
    2. Läs den här länken www.wwf.se/source.php/1195494/Projekt%20tigerrkor.pdf
    3. Gå till din matvaruaffär och köp något annat

Ja, jag veeeeet att jag är skitjobbig och att ni tycker att jag kan hålla mina helylliga pekpinnar för mig själv, men näe, inte den här gången.

(För övrigt rekommenderar jag WWFs fiskguide till alla som inte redan har den i plånboken!)

*miljömuppen går iväg för att dricka lite - icke-ekologiskt! rödvin*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!