• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Porchez, hur är det, har du tordats säga till hunken än att du tänkte träffa honom i helgen?

• Fru E

BS-vi ska troligtvis adoptera en hund från Irland inom några veckor, pratat om det i många år men nu i helgen fick vi en spark i baken av Ninnis i andra tråden. Men än är inget klart.
    Motorcykelsemester blir det helt klart! Var nere på Österlen för ett par helger sedan och åkte runt så kan tänka mig att vi tar dagsturer eller ett par dagar men inte en hel vecka om vi ska utöka familjen.

• smint

BS: bra att fröken ringde upp och att dom tag i det med en gång. Kan ju vara skönt att reda ut sådant här innan sommaren.

EA: Spännande med en hund i familjen, hoppas allt flyter på bra med det. är det en äldre hund eller valp? 

• BrudSommar2006

EA, varför från Irland? Vi valde ju lite mellan Gotland, Skåne och Danmark inför vår semester nu men hamnade till sist i fjällen så det blev ju inte riktigt som planerat! Var gör ni av hunden när ni åker motorcykel?

• muggles

smint: maken roddade alla barnen, det gick hur bra som helst. Vi har båda roddat barnen själva redan. Både jag och maken har ju gjort blixtutryckningar för att hjälpa min mamma och hon bor i en annan stad så det tar ju en stund när man ska göra det

• Fru E

BS-Ninnis i andra tråden tipsade om en organisation "hundar utan hem" som tar hand om hundar både från Irland och Sverig och hittar nya hem till dem. Tydligen är det många på Irland som ser hundar som en konsumtiomsvara dvs när de tröttnat på den ena valpen köper de en ny så hundarna som tas om hand är ofta i gott skick. Känns bra att kunna hjälpa hundar som behöver ett hem istället för att ta en helt ny som idag redan har det bra.
    Åker vi motorcykel över dagen eller en eftermiddag lämnar vi nog Buster hemma, men blir det för många timmar så ber vi nog vänner rasta.

• BrudSommar2006

EA, jag förstår, jag bara tänkte att det finns hemlösa hundar här också men i och för sig spelar det ju ingen roll vilket land hunden man hjälper kommer ifrån.

Muggles, finns det ingen lösning med din mamma än alltså? Ingen kontaktperson eller annan som kan hjälpa till? Så tråkigt när ni har de små nu att det ska behöva vara så samtidigt. Fast ni verkar klara det här med tvillingarna jäkligt bra i alla fall måste jag säga.

• Fru E

BS-de har även svenska hundar men att vi valde Buster beror helt enkelt på att vi alltid har skämtat om att vi ska ha en hund som heter Buster. Sen stämde namnet överens med den hunden vi ville ha med. Hade inte spelat någon roll om han var svensk heller

• Fossing77

Det finns såna program (liknande FRIENDS) att arbeta med på förskolan med, flera stycken faktiskt. Man kan börja forska på Stegvis, som är ett kanonmaterial, det kör de med på Elliots skola. Men som sagt, det finns flera bra material att arbeta med ända nerifrån 2-3 årsåldern. Framförallt arbetar man då med empati och medkänsla och det är kanonbra. Hoppas det löser sig bra med Iris, tur att de tar det på allvar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!