• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

Stackars lilla fina Iris, även jag blir helt rosenrasandes! GRRRRRRRRRRRRRR

Kan bara instämma i dina egna tankar och även i AMs o Smints.

Inte för att det är till någon tröst, men tyvärr så finns det ju konstiga ungar som själva mår dåligt och inte är trygga, det är oftast de som sätter igång.
    Har de även själva blivit mobbade/retade så tar de kanske själva ut det på någon annan i sin tur och gör lika dant.

Jag blev halvmobbad när jag var liten, allt från vilken bil pappa körde till vad min pappa hade för jobb etc, sen för hur jag själv såg ut (jag var inte tjock eller så - hade annat som folk retade sig på).
    Det tog jag ut på en av mina klasskompiar, som var 30kg tyngre än jag. Hennes mamma ringde till min mamma och jag blev inte bjuden på hennes kalas, det kommer jag ihåg än idag.
    Det som är det fina i kråksången är att vi blev bästa kompisar och är än idag och jag var tärna på hennes bröllop

Det är dock verkligen gräsligt att så små barn som 4 år säger så hemska saker!

Mina barn går på samma dagis som AMs barn och jag känner att de verkligen främjar kamratskap och hur man tar hand om varandra i olika situationer.

Nåväl.

Skickar massa kramar till världens sötaste Iris.

(och tänk på att hon inte alls är tjock, det är hon inte!!! Hon är lite rund och sen har hon längden på det BS, snart har hon sprungit av sig allt överflöd.... Fick höra på BVC att de börjar går neråt efter 4 år o nästan alla barn smalnar av lite för de rör sig och skaffar aktivieter och sysselsätter sig så mycket så de hinner inte äta och det de får i sig förbränner det)

Det blev ett långt utlägg, men jag blev också ledsen och upprörd.

KRAM även till EA, det var ju fasen att en till kläckte en sådan nyhet. Men snart är det din tur, kanske du ska vara den första att leverera trillingar i tråden
    KRAMIS

• BrudSommar2006

Nu har Iris fröken ringt och hon har tagit väldigt allvarligt på det här vad det verkar, efter att svärmor berättade imorse, svärmor hade faktiskt känt igen barnen också, vilket jag inte trodde hon skulle göra, så nu har dagis pratat med de tre barnen en och en och ska ta upp det med deras föräldrar också och hålla ordentlig koll så nu känns det lite bättre i alla fall.

Smint, ja jag trodde faktiskt inte att det började så tidigt som på dagis men det gör det tydligen. Usch, jag känner mig riktigt ledsen.

• BrudSommar2006

Cicci, det verkar ju som att man kan bli mobbad för precis allting, undrar varför barn är sådana i så stor utsträckning. Själv skulle jag aldrig kommit på tanken när jag var liten. Hoppas att du har rätt i att de börjar smalna lite nu, Iris är ju onekligen kraftigare än de andra barnen även om hon inte är tjock. Hon gillar ju att äta också så vi får ju säga nej till henne hela tiden, ja inte mat då, men sedan tjatar hon om glass, kakor osv men vi har inte sånt hemma så att hon inte ska kunna äta sånt men frågar gör hon ändå om det finns än det ena, än det andra. Fast lördagsgodis får hon.

Jag tycker ju att fröknarna är bra på att hantera sånt här på Iris dagis men det jag är orolig för är vad som händer när Iris ska gå i samma skola som de här barnen sedan. Har inte samma förtroende för skolorna men jag hoppas att jag har fel.

• FruCicci

Men vad bra BS, det var ju kanon att det blev action så snabbt hjärtat!!!!
    Å vad bra!
    Heja er! Och heja din svärmor, hon får en fredags skål av mig !!!

Nu jäklar ska de lära sig en läxa de små otygen

• BrudSommar2006

EA, funderar ni på att skaffa hund förresten? Blir det motorcykelsemester i år? Trist med alla gravida runt omkring en, det kan jag förstå. Själv blir jag avundsjuk när jag ser alla smala, snygga människor överallt och jäkligt arg på mig själv för att jag inte riktigt lyckas ta tag i att göra något åt min egen vikt nu efter graviditeterna.

• MSW

BS: Fy vilket skräp med pojkarna på Iris dagis! Skönt att fröken verkar ta det på allvar!Äpple

Ego: Jublar!!! Fick precis reda på att vårt stora (jämförelsevis) fördjupningsarbete blev godkänt!! Så glad jag blev! Härligt att kunna släppa det! Bara en uppgift kvar att få reda på innan jag kan lägga hela kursen bakom mig!
    Skål
    FREEEDAAAG idag! Och jag borde läsa lite till sommarkursen.. Eftersom jag inte kommer hinna mycket nästa vecka.. Men känns inte så särskilt lockande..

Ha en bra dag och helg hörni!!

• BrudSommar2006

Cicci, jag läste någon artikel om några ungjäklar som skulle förgifta kompisarna med råttgift i kakor och så tog de hjälp av någon liten kille som skulle leverera kakorna så att det inte skulle verka misstänkt och så smakade han på dem och dog, var det inte bara några dagar sedan den artikeln kom ut? Hursom, då tyckte jag att det var hemskt men det är inte utan att man börjar leka med tanken när någon är elak mot ens eget barn... typ... Ja, du vet, ilsk blir man!

• fru AM

Sedan är det ju bra om dagiset börjar arbeta mer pro-aktivt med empati och i förlängningen mot mobbing. FRIENDS är ett kamatstödjarprogram som finns i på skolnivå - man kanske även på förskolenivå? Det finns säkert andra hjälpmedel för personalen också. Det handlar ju om att stärka självkänsla och väcka medkänsla bland annat. Ett barn som är tryggt i sig själv säger inte elaka saker. Men det är klart att är det ett gäng barn så kan kanske alla dras med som en följd av grupptryck/dynamik ... Men pratar man mycket om såna här saker även på förskolan så händer det ofta att barnen själva sätter ner foten när de hör en dagiskompis säga något dumt till någon annan. Att bli tillrättavisad och "straffad" av en jämnårig är nog ganska effektivt också, mot fortsatt mobbing/tråkning

• BrudSommar2006

Vi har ju bara Astrid hemma nu och det är ju onekligen lite lugnare, även om det  är den mer krävande av barnen som vi har kvar. Imorgon åker svärmor hem och vi ska fira vår förlovningsdag imorgon kväll. Inte för att vi tänker göra något speciellt men det ska bli skönt att vara bara vi igen faktiskt.

MSW, vad roligt att få veta det på en fredag, då får ni fira lite då!

• BrudSommar2006

AM, jo jag hoppas att det  ska ordna sig. Det är samma tvillingpojkar som slog Iris i huvudet med hinkarna och spadarna i sandlådan för ett par månader sedan så Iris inte ville gå till dagis en morgon. Fast sedan har de ju träffats i lekparken och lekt mycket och verkar gilla varandra så jag tror ju samtidigt inte att det är så farligt egentligen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!