• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

September-har med läst om honom och vi har nära men gör hans klinik även ivf

• Oms

inne en snabbis - försöker motivera make till att söka nytt jobb men han e ju så sjuuuuukt envis och har alldels för mkt Ferdinand mentalitet samtidigt som han så gärna vill göra ngt annat... jag tror jag blir tokig snart på hans inaktivitet, framförallt då ag vet vilken otorlig teamplayer han är! han har tom sin chef som referens då även han förstår att maken behöver mer utmaningar som inte finns att uppnå på arbetsplatsen...

var hos läkaren med mitt knä idag för en 2:nd opinion (Eller egentligen 5:th då jag skadade mig redan 1997 första gången, op år 2000 och sen ny skada år 2008 vars sviter jag ff lider av) iaf så kom man fram till att jag måste genomgå en artroskopi då jag har ett mekaniskt fel i knät som måste åtgärdas om jag ska bli besvärsfri. Vidare om jag inte gör det kommer det med största sannolikhet bli värre.. han kan inte säga exakt vad orsaken är men han kan ge mig symptomen som kan bero på olika saker. dock kände han av hur knäskålen hoppar, den främmande kroppen i knät, instabiliteten samt svullnaden.... så nu måste jag bestämma mig för hur jag ska göra...

Grattis gratttis grattis Snorkisfamiljen!!!! Underbart! nu har lillasyster kommit och allt verka ha gått bra, så skönt att höra! ta det nu lungt och Myyyyys! en vacker dag är de tonåringar och då har ni all tid i världen att bli irriterade över småsaker - när de är små ska man bara mysa en STOR kram till er! <3

EA - en stor kram till dig med, hann se lite snabbt att det är lite jobbigt nu och då o då när ni kastas mellan hopp o förtvivlan och blir påminda om vad ni inte har men vill ha... Jag känner

Övriga - hej på er behöver ngn mer en kram så får ni den här

• BrudSommar2006

När svärmor hämtade barnen på dagis idag stod tre killar vid staketet och ropade Ska tjockisen gå hem nu. Iris hörde inte utan gick fram och frågade vad de sade men då sade de inget. Svärmor sade inget heller vilket jag inte fattar men nu har jag bett henne prata med personalen imorgon. Jag är så arg så jag kokar. Jag är rädd att hon inte ska känna igen vilka killar det var, hade varit bättre att ta upp det på en gång. Fan, fan, fan, om vi på något sätt kunde få henne smalare så skulle hon inte bli mobbad, tydligen börjar det redan på dagis. Fan, jävla skit.

• passionsblomman

BS, men FYYYY vad gräsligt!!!
    Shit vad jag önskar att det var jag själv som hade hämtat Iris istället. Demon
    Undra på att du är arg.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

BS: Jag har tänt på ditt inlägg sedan jag läste det och blir mer och mer upprörd. Att det ska börja på dagis till och med! Dumt att tråkningar börjar överhuvudtaget men man har väl någon idé om att små barn inte ska vara elaka ...

JAg kan i och för sig tänka mig att slumpen som gjorde att Iris inte hörde utan gick fram emot dem och frågade om kanske fick luften att gå ur dem. Kanske skämdes de faktiskt. Hoppas att de förstod att det inte var en ok sak att säga. Jag tror definitivt att ni ska ta upp det med personalen! Kommer Iris ihåg bara en av killarna så räcker det nog - det är kanske ett gäng som brukar dra runt och så anger de säkert varandra.

På Livias dagis är de väldigt noga med empatisk skolning av barnen, att försöka sätta sig in i  den andras situation -att inte säga dumma saker är ju en del av det. Ändå så kan man ju höra vissa trista grejer, men inte på personangreppsnivå i alla fall.

Det spelar ju ingen roll hur Iris ser ut - människor hittar alltid något att slå ner på. Ett par gula skor, en hårtofs som står upp ... (Sedan är det ju en helt annan sak om Iris är överviktig (om hon nu är det, eller bara lite rund/stor ?)och borde gå ner för hälsans skull.) Men här handlar det verkligen om att angripa gruppbeteendet, mobbningen, på ett tidigt stadium. Iris ska ju inte behöva ändra på sig egentligen. KRAM till dig och Iris!

• fru AM

Det jag skrev ovan (var lite snabb): (Sedan är det ju en helt annan sak om Iris är överviktig (om hon nu är det, eller bara lite rund/stor ?) och borde gå ner för hälsans skull.) jag menade alltså att Det hör inte till saken om nu Iris skulle vara överviktig ... osv. Mobbning ska kvävas i sin linda.

För tydlighetens skull!

• BrudSommar2006

Jag har knappt sovit inatt för jag var så arg! Det är så frustrerande när man inte lämnar och hämtar själv så att man kan göra något åt saker när de händer, jag hade aldrig gått därifrån som svärmor gjorde. Idag åker Iris till Öland med mina föräldrar så hon kan ju inte peka ut barnen idag heller. Jag kan ju gissa vilka barn det var iofs men, men. Nu skulle hon prata med fröknarna idag men skadan är ju redan skedd kan jag känna, de skulle ha blivit tillsagda igår på en gång när de gick att identifiera. Idag kommer ju inte svärmor att kunna peka ut dem. Det ska bli skönt efter semestern när jag ska börja vara med och lämna och hämta och från september ska jag gå ner i tid så sedan blir det bara jag som sköter det och då kommer jag att ha full koll. Det blev ju så struligt nu när maken skulle varit föräldraledig till hösten och så blev allt ändrat.

AM, eller hur, tänk att mobbningstendenserna finns där redan vid fyra års ålder, fy fasen.

Iris är ju inte tjock men hon är stabbig till sin kroppsbyggnad. Vi gör ändå allt för att hon inte ska äta onyttiga saker i onödan.

• smint

BS: åh vad arg jag blev när jag läste ditt inlägg.  f'n att det redan skall börja på dagis. Men håller med am, ta upp det med personalen snarast, vi jobbar också en del med att man skall sätta sig in i hur den andra känner. jag hoppas också att killarna skämdes när Iris kom fram till dom.

stor kram 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!