• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Kan meddela att Yasuragis svartbyggda badrum i denna stund monteras bort ...! Det var det striden i hyresnämnden gällde och vi vann ju. 

• fru AM

Förresten: någon i tråden som har testat seaband mot illmående/åksjuka? Vi köpte det inför sommarens bilåkande till Livia och hon är extremt peppad och tror att de hjälper ... i bästa fall så kommer placebo-effekten göra underverk - men jag tänkte att någon av er hade en positiv solskenshistora gällande seabandens verkliga effekt?

• BrudSommar2006

AM, dels verkar det ju som att man ska ligga i den där prylen rätt länge, dels verkar det som att när man ska röntga hjärnan så typ skruvar de fast huvudet mot någon ställning. Men fasen, jag lär ju inte dö på kuppen, det klart att jag kommer att överleva men just nu vill jag bara ha det gjort...

Jag fattar fortfarande inte hur man kan ge sig till och bygga ett badrum när man flyttar in i en hyresrätt... Helt jäkla knasigt. Har de flyttat in än förresten?

Vad roligt att hyra hus flera familjer! Hur hittade ni huset? Flyger ni ner eller bilar ni? Bor ni nära havet?

• BrudSommar2006

Har tyvärr ingen erfarenhet av seabands men hoppas att det hjälper! Fungerar inte tabletter?

Hm, funderar på vilka i bekantskapskretsen vi skulle kunna semestra med men inga känns klockrena.

• fru AM

BS: Det är inte Yasuragi som byggt badrummet utan förrförra hyrsegästen (för ca 25 år sedan). Bygget upptäcktes när Yasuragi skulle skriva kontrakt för ett år sedan. Han ha rinte flyttat in permanent än men låte rsina jobbiga ungdomar bo där vind för våg.

Italienhuset hittade vi på någon samlingssajt för uthyrningshus - det finns hur mycket som helst att välja bland! När man hyr många så kan man ju gå upp i pris och då får man stora fina hus med pool osv. Huset ligger inte alls nära havet men har som sagt pool. Tror det tar någon timme (några?) att åka till havet. Ungefär samma läge som förra året alltså och då brydde vi oss inte alls om att åka till havet. Italienska badorter är i allmänhet kanske inte drömmen om lyckan (25 rader solstolar och skräniga typer ) men vill man bada där någon dag så kan man ju. Vi får ju tre dagar vid havet sedan, fast på Rom-sidan. (Vi flyger till Rom och bilar sedan till huset i Marche - över bergen ... Livia håll i kräkshinken!)

• fru AM

BS: men det är ju bra att de skruvar fast huvudet - jag tyckte det var jobbigt att ligga och försöka ligga blickstilla i 55 minuter eller vad det tog (de röntgade ryggen på mig - icke fastskruvad). Kom ihåg att blunda!

• Parnassia

Jag hade seaband mot illamåendet när jag väntade Stora och jag tyckte de hjälpte! Men man måste få dem på rätt ställe annars blir det obehagligt och gör ont bara. Det kommer säkert funka super för L AM.

*vill oxå åka till Italien, men är glad att jag och vännerna fick till en spontan mat och vin-kväll i lördags men mat från en lokal restaurang som gör "matkassar" med ingredienser och recept. Gott och trevligt!

• porchez

Rolig sida med bara ballerina-skor

Härligt med rivning av badrum!!!

Jag har inte testat seaband själv, men jag har en kompis som är helt frälst. Hon anväder det även för korta streckor (2 mil till vår stora stad) då hon alltid mår illa i bil om hon inte kör själv.

Ego - träffade äntligen Hunken en snabbis i helgen, och jag blir så trött på mig själv, för jag känner mig nästan lite besviken.. eller jag känner mig inte glad, fnittrig och pirrig som jag brukar göra med honom. Det var jätte mysigt att ses, inte det, men äh vet i f-n. känns som jag gått och byggt upp för mycket förhoppningar... Blir så trött på mig själv....

Annars så längtar jag efter semester nu!!  Nedräkningen har börjat även om det är tre långa veckor kvar. 

• fru AM

Årets utmaning för mig gällande semesterpackning är att verkligen ta in och lita på att det finns en tvättmaskin i la casa ... Alltså inte ta med tre gånger för mycket kläder till alla ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!