• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Snorkis - tycker att tidigare talare skrivt kloka saker. Problemet är väl precis som du skriver att även i denna situation tar man med sig mönster i relationen som båda parter är både nöjdaoch missnöjda med. Och krångel ska hanteras även här.. För egen del kom mina föräldrar åkande när Trollet var en vecka och de stannade typ tre timmar. Makens föräldrar kom efter två månader och då hade vi redan hunnit m andra resor. Dvs oanmäld kommer ingen hem till oss... på gott och ont. Jag skulle kunna ge rätt mycket för att bo närmare dem. Men i er sits, där såväl ni som era närmaste, gått igenom ett trauma... tjaa där krävs det troligen energi (som kanske inte finns) för att alla inblandade ska klara av att kommunicera. Kram på dig och hoppas att ni lyckas förstå varandra!!

• viktualia

Ore - vilken koll på vagnar! Själv undrar jag hur man ska välja paraplyvagn, när sonen enligt prognos kommer passera 15 kg i vinter och alla smidiga vagnar har en gräns där.... eller är prognosen fel? Han vägde 11 på ettårskontrollen och följer normalkurva?!?! Hmmmmm förvirrat!

Sitter på en buss m dålig AC och svettas. Köpte en blus häromdagen som visade sig sitta asfult, ser hemskt tjock ut... bläää glömde att göra sittestet i provrummet... klantigt! Blårutig blus i stl 42 från H&M någon??

• passionsblomman
    Fru E skrev 2011-06-30 14:21:15 följande:
    PB-då har jordgubbarna blivit av med sin "gröna hatt"
    Men? Då har jag snoppat mina, när jag tagit bort skaftet och hatten. Och Klockis hade ju gjort både och. Heter det bara snoppa om skaftet och snutta om hatten?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Igår var jag en hårsmån ifrån att köra ihjäl en människa och blev istället vittne till vad som lätt hade kunnat bli en dödsolycka, men istället slutade någorlunda väl. Tror jag.

Jag mötte en cyklist på vägen mot vår by. Han cyklade ganska så mitt i det körfältet. En bil hann upp honom bakifrån och körde såklart om.
    -Då svänger gubben! Rakt ut i vägen och bilen han har vid sin sida hinner precis och med nöd och näppe kränga till så han missar bilen. Dock blir han såklart ur balans och han ramlar med buller och bång och flyger av cykeln och rätt i backen.
    Jag ser hela grejen i backspegeln och hör mig själv skrika rakt ut samtidigt som jag tvärstannar.
    När jag vänt bilen och  kommit fram till dem som åkte i den andra bilen, hade gubben kravlat sig upp, tagit på sig hela skulden och cyklat vidare in på den lilla skogsvägen. Han var ganska plakat kan jag säga och jag undrar just hur han egentligen klarade sig, för han droppade blod efter sig.
    De som satt i bilen visade sig vara mina grannar och de är gamla taxichaffisar båda två. Den fyllgubben ska nog tacka sin lyckliga stjärna för det, för den där undanmanövern var blixtsnabb-trots att farbrorn som körde är typ 80 år.

Själv tackar jag min egen lycklig stjärna att jag redan hade passerat där gubben skulle in innan han svängde. För då hade jag klippt honom och sedan hade han aldrig cyklat mer. FY vad nära det är ibland! Man blir ganska svag i knäna av sådant där.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Ore: tack för tipset om pilatesboll! Jag håller på att utverka tillstånd från maken att få skaffa en - han påstår att vi inte har någonstans att förvara den ...

Kvällens drama:
    Jag samlade ihop alla mina mailade bekräftelser på ditten och datten inför Italienresan imorgon och upptäckte att vad jag hade trott var en bekräftelse på ett rum (första natten) var enbart en bekräftelse på prisförfrågan och att de förväntade sig en bekräftad bokning från mig (!?). Allt var på italienska som jag inte kan men jag hade plötsligt en aning om att jag borde göra en grundlig översättning i Google Translate ... Jag testade att ringa hotellet och fick tag på en gubbe. När jag frågade om han pratade engelska sa han "no", frågade efter mitt namn och la på luren! INGET HOTELL FÖRSTA NATTEN - IMORGON!!!??? Panik!

Så jag fick hastigt och lustigt försöka hitta ett annat hotell till rimlig kostnad och inom rimligt avstånd från flygplatsen ... Hittade ett MYCKET finare och inte så mycket dyrare. Bokade denna gång via booking.com där man får en direkt bekrätelse på engelska eller på svenska för den delen om man vill. Jises vilken hög puls jag hade där ett tag ...

Jag MÅSTE gå en italienskakurs!!! 

• start september

Det är svårt att veta vad som är lagom i relationer, det gäller nog alla tänkbara. Jag fick fräsa till min pappa som var stressad när jag gick över tiden (det är ju så mycket utflykter i nu i maj så då kanske vi är upptagna) att jag inte tänkte ta emot besök på BB utan efter en vecka minst så vi skulle nog hinna planera. De skulle åka 30 mil tåg för att komma till BB första dagen trodde han, så det var helt klart ett förväntningsgap.

Pappa blev väldigt tagen av vårt MA i vecka 14 (de vet inget mer än så) och om denna graviditet berättade vi först i vecka 18 och inskärpte att det var en lång väg kvar.  De hade hållit tyst för hela omvärlden insåg jag nyligen när jag träffade släktingar som de träffat en del och som blev glatt överrraskade. Så  även sladdrande äldre generationen påverkas av att tråkiga saker händer, det här fallet till det bättre.

Kompisarna som frågade om de fick komma efter en vecka när dottern var ny sade vi ja till, de var jätteförvånade över att bara någon förälder varit där. När de nu fick barn själva började de fatta. I mitt smsgrattis skrev jag hör av er när ni känner för det och det var mycket uppskattat.

Svärföräldrarna som dottern älskar funderar jag på att be att komma (bor långt bort) om vi får en igångsättningstid alternativt när syskonet är nytt för att göra det till en kul happening för dottern. De har dock möjlighet att bo på annat ställe i närheten, ska jag lägga till.  Så tänker jag nu i alla fall, kanske ändras det. Jag var rätt trött på svärmor efter en knapp veckas semester ihop, men  fördelarna tror jag överväger i detta fall.

• start september

Vickan, jag har fått förklarat i en bra affär jag litar på att maxgräns 15 kg är en EU-standard - de kan tåla  och vara testade för mer. Chicco Liteway som jag länkade till är i USA godkänd till 18 kg - och det är samma vagn. Vår tjej närmar sig 17 kg och det funkar mycket bra. 

Däremot behöver vår bilbarnstol med Isofix bytas vid 18 kg, det är jag noga med. Det var med ett nödrop overalltjej fick plats i mars, så det blir ny i september eller så ändå.

• start september

TBE- vi har vaccinerat nu inför treårssommaren. Vi har skogsakttig tomt med mycket rådjur på och det finns fästingar och TBE finns troligen. Hon måste få strosa fritt så vi valde att ge det. Enligt den länken jag hittade var det bättre att vänta några år efter ettårsdagen, men att man inte behöver avråda föräldrar till förskolebarn i riskområden.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!