• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Jag har börjat få sammandragningar som märks. Inte vid ansträngning, utan mer slumpmässigt. Jag hade knappt en enda förra gången och BM har varit förvånad över att jag inte känt så mycket. Undrar om det betyder att jag slipper så mycket över tiden denna gång? V 31 nu.

• start september
    passionsblomman skrev 2011-06-30 17:27:39 följande:
    Men? Då har jag snoppat mina, när jag tagit bort skaftet och hatten. Och Klockis hade ju gjort både och. Heter det bara snoppa om skaftet och snutta om hatten?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

Är det inte bara väldans dialektalt? Fast det stämmer ju inte på er som skrivit  - helt olika landsändar?

• fru AM

Start september: det kan inte vara UVI då? Det märks ofta (under graviditet) BARA genom sammandragningar. Syns så klart på odling sedan men symptomen är helt annorlunda mot o-gravid UVI ...

• smint

jag hade också mkt sammadragingar och många uvier under denna grav, så kolla upp det om det fortsätter.

plockar fram alla T´s kläder osv, hon är ju frisk nu så hon får åka till mormor och morfar på Lördag. Hon ser så framemot det och hon älskar verkligen att hitta på bus där. Jag och H åker ned en vecka senare, hittade flygbiljett från bromma idag, till nästan samma pris som att åka båten... då är det inte så mkt att fundera på

klänningstips mottages tacksamt, vi skall ju på bröllop och jag har en klänning, men den känns lite för fin, den hade jag på ett annat bröllop men detta är ett enklare bröllop. FEsten kommer förmodligen vara i ett partytält och vigseln förmodligen på stenstrand...  shit måste hitta skor också.. och present och skriva ett litet tal. tur att jag bara har ett barn hemma nästa vecka

• Ore
    fru AM skrev 2011-06-30 19:28:36 följande:
    Ore: tack för tipset om pilatesboll! Jag håller på att utverka tillstånd från maken att få skaffa en - han påstår att vi inte har någonstans att förvara den ...
    AM: Skönt att det löste sig med hotellet. Och med pilatesboll så tror jag att den passar utmärkt i valfritt lekrum när du inte vill ha den Kanske får något beränsad hållbarhet då, men det kanske det kan vara värt

Det är faktiskt väldigt effektivt (och mycket mjukare) att göra plankan mot en pilatesboll vill jag minnas. Eftersom man då får aktivera alla yttepyttemuskler som behövs för att hålla balansen...
  • Klockarbol

toppar in näsan lite snabbt för att reda ut begreppsförvirring jag lyckats med

Snoppa - ta bort gröna hattar, krusbärsskruffs, ändar på bönskidor å sån't

Snutta - skära i mindre bitar

Jag blev för många år sen mycket förvånad när jag nyflyttad till lärdomsstaden blev ombedd att "betta" korv... I min mycket stockholmska uppväxt betydde "betta" att spela på något ffa hästar på Valla.
    I vissa delar av uppland är att "betta" synonymt med att "snutta"

Jag hade en manlig arbetskamrat för många år sedan, han sällskapade (det är inte ofta man använder det ordet!) en period med en tjej från Borås. Han blev mycket förvirrad när hon, en sen kväll i ett soffhörn, sa åt honom att "knö sig" (flytta på sig) och sen inte bli ett dugg glad för att han klämde sig ännu närmare henne

Nähä, dags för huvudvärkstablett och  sen gå ut och vattna lite.

Ha det allihopa!

• Fru E

Klockarbol-äh jag läser som en kratta och var snabb med att skriva att du bara snoppade gubbarna

Ingen som vet hur man får bort jordgetingar har upptäckt flera hål som de grävt ett par meter från ytterdörren där asfalten går över till stenar och det ligger lite grus emellan. Trodde först det var myrhål när jag tittade snabbt men sedan såg maken getingar och visst är det så vilket är otäckt!
    Myror kan jag tåla men vill gärna inte riskera getingstick när det kommer små vildingar på besök.

Måste säga att jag blev positivt överaskad idag när jag var och tog blodprover på Vc, jätte trevlig läkare som hade mött flera "i min sits". Fick ta 6 rör med blod och allt jag önskade utom immunförsvaret där hon inte visste något bra prov eller rättare sagt inte kunde tolka dess resultat. Får svar efter semestrarna gissningsvis vilket är helt ok.

Mot träningsmattan och vikterna

• BrudSommar2006

Det där depressionsformuläret fick jag också fylla i så det verkar vara standard nästan överallt då. Minns dock inte frågorna, kände mig inte deprimerad så jag lade inte märke till frågorna speciellt.

Vad det gäller att folk säger att man får höra av sig när man vill ses så är det en dålig idé vad det gäller mig för jag lyckas aldrig höra av mig, flera år senare har jag fortfarande inte hört av mig typ. Man hinner ju inte mer än att jobba och försöka få vardagen att gå ihop, det är bara stress jämt med barnen tycker jag och trött är man jämt också. Har i alla fall aldrig haft problem med folk som dyker upp oanmälda.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!