• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

EA, jag har särskilda tabletter som är för att rengöra själva maskinen.
    Mina är YES, de jag råkar ha hemma nu, men alla märken har säkert sina. De ska ta ingrott fett, kalkavlagringar och dålig lukt i allt från rör till filter,och spolarmar.
    Man kör maskinen tom och på minst 40 grader. De rekommendeerar en gång/månad.

Fast citronsyra borde räcka Gjorde det inte det?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

Pb-öppnade maskinen nyss och det har blivit lite bättre men man kan ana lukten fortfarande, men hade bara lite citronsyra hemma. Ska köpa rengöringstabletter imorgon tänkte jag och diska maskinen tom ett par gånger till.

• passionsblomman

Ea, tablett och typ grytprogrammet tror jag gör susen. Eller massor av citronsyra..

*ser framför mig EA tömma en liter i maskinen "nu jävlar"*

• Fru E

Pb-ahhh ska trycka på knappen med powerstrålarna nästa gång så sprutar det rejält, också i med tablett och ev rejäl dos citronsyra lika bra att ta tvättmaskinen med när jag ändå är igång!
    Tycker bara lukten borde försvinna snart, har kört maskinen tom två/tre gånger...

• Fossing77

Snorkis- hoppas det bli bättre snart. Jag förstår verkligen hur du känner dig.

• viktualia
    Fru E skrev 2011-07-01 22:09:41 följande:
    Vickan-du som är bra på att snoka reda på saker hur får man bort dålig lukt i diskmaskinen!?! Vår är knappt ett år gammal och har de senaste två veckorna luktat unket, både inuti och när vi kört den. Vi kör den en gång per vecka ungefär och det är inte själva disken som luktar.
    Har provat att köra den tom några gånger nu med två tabletter i men det har inte hjälpt så mycket, tog loss alla armar och filter nyss och diskade. Kör nu maskínen med citronsyra men vad gör jag mer
    Googlade lite och tipset är: Dålig lukt i diskmaskinen försvinner om man kör maskinen en gång tom med ungefär 1,5 dl ättika i diskmedelsfacket (eller så mycket som får plats). Jag skulle satsa på matättika: - Matättika 3 %: 1 del ättika och 6-7 delar vatten

Och anledningen till den dåliga lukten är att moderna maskindiskmedel inte tar bort alla bakterier. Så en lösning - innan ättikan - är att noggrant rengöra filter, slangar och korgar.
  • viktualia
    passionsblomman skrev 2011-07-01 22:25:56 följande:
    Nä?
    Går man in på din sida då?
    japp, du går in på min sida här och letar dig fram till bloggen! viktig info väntar!
  • Vännerfan

PB, Tack, jag ska hälsa till honom! Men att jag varit på ett ställe är tyvärr ingen garanti för att jag hittar dit igen... Inte ens om jag varit där 15 gånger. Men det finns ju kartböcker och folk att fråga! Nu senast i veckan när jag var på tjänstesa med två kollegor använde vi en GPS. Den visade oss rätt gata men i fel samhälle, så vi fick snurra runt som bara den och då det är allmänt känt att jag helt saknar lokalsinne blev jag beskylld för att till och med ha förmågan att störa ut GPS:er. Det är mina kollegor det!

Ninnnis, Tack för tipset!! Jag gjorde en snabb googling och Björn Axén verkade finnas på Kicks och så även i den här stan faktiskt, så jag fick med mig en flaska därifrån nyss(ligger bredvid Maxi, dit jag skulle för att handla).

Nu ska här städas och förberedas middag. Ni kan väl hålla en tumme för att kvällen blir lyckad. Har aldrig haft dessa grannar på middag förut.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!