• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Vännerfan

*nyduschad*
    Vickan, Jag är också skeptisk och har sagt att jag hellre betalar mer om vi ska åka långt bort innan lill-prinsen är 2 (vilket vi nog inte ska) än att ha honom i knät hela tiden. Iaf om det är ett natt-flyg. Jag kan inte se hur nån av oss skulle kunna sova i det läget.

Telis, Kul att er resa blev så lyckad!

• Parnassia

Vi åkte till Madeira med Stora när hon var 1,5. Det gick hur bra som helst, men krävde ju sin insats i russin, sång och lek. Men som sagt, helt klart värt det!

Nu laddar vi för Thailand med bägge. Stora får eget säte nu och vi flyger på natten. Hoppas vi klarar det också.

Testa och åk! Jag tror inte det är mycket lättare bara för barnen blir större, de kan ju gnälla och skrika då också, om det nu är det man är rädd för. Ska man inte riskera det måste man väl nästan vänta tills de är minst 8, eller?

• viktualia

Telis - åhå! Det kanske kunde vara en mellanvariant.. i de 6000 ingick mat och sovplats tror jag... har inte analyserat det hela så djupt.. men det handlade om en all inclusiveresa.... Hm.. jaja.. lär dröja ett tag innan vi bokar, så jag lär återkomma med tusen frågor. Himla skoj att höra att det gick så bra för er i alla fall!!

• viktualia
    Telis skrev 2011-07-04 21:44:49 följande:
    Det var förresten en mastig skillnad på 6000 kr!
    var tvungen att spana lite.. och vad jag kunde se så var blir kostnaden för en 2 åring nästan fullpris men med några avdrag så blev det 6 papp...  så frågan om man bara kan köpa till egen flygstol till honom återstår... gillar SJ som tog 5 spänn för att ge Trollet egen plats på tåget.. fniss!
  • Parnassia

När vi bokade fick/kunde man inte boka en stol för dem under två ens om man ville. Men det kanske är olika på olika ställen?

Jag har förresten blivit moster idag för femte gången! En liten kille, 4040g och 52 cm. Hjärta
    Hur var det nu med släktingar som tränger sig på? Är det OK om jag åker dit imorgon med min lilla övernattningsväska?

• Izzie

September - Jobbigt med sammandragningar och minskade fosterrörelser! Skönt att det kom igång igen! Det är för övrigt samma här. Vissa dagar är väldigt lugna för att sen ha dagar då det rör sig jättemycket... Varför ska du på UL nästa vecka förresten? TUL?
    Ang potträning försäkte vi med Matilda i omgångar. Hon kissade på sig hela tiden. Vi försökte under sommaren för det tyckte vi var en lämplig period, men då var hon uppenbarligen inte redo. Sen väntade vi ngn månad eller två och försökte igen. Samma problem då. Då la vi ner det hela och tog upp det i novemer igen, då gick det helt plötsligt bra. Kissar bara på sig om hon väntar för länge och då blir det ofta springandes på väg till toa. När hon väl fick det att funka på dagen och det gick som sagt jättefort sista gången vi försökte, och då blev hon torr på natten direkt. Vi hade blöja på natten några veckor men hon var alltid torr, så efter tag plockade vi bort den med. Hittills ingen olycka alls, och då har hon ändå varit utan blöja i 7-8 mån nu... Så skönt!

Vickan - För oss har det oxå gått bra att resa med Matilda. Sen hon föddes har vi varit i USA två gånger, första gången vid 9 mån, andra gången 2,5 år. Sen var vi i Turkiet när hon var 1,5 och nu på Mallorca vid 3,5. Alla gånger har det funkat bra. Man får ju förbereda med lite nya leksaker, böcker och snacks, men för oss har det funkat. Sen har vi en portabel DVD och den har varit guld värd de två senaste resorna.

Vänner - Tack för beskrivning av torrschampot! Låter som ngt för mig! Har du testat ngt bra märke?

Piggelin - Japp, dags för förlossningssamtal nästa vecka! Nu ska det bearbetas! Började lipa hos BM förra gången bara vi nämnde det, så det verkar välbehövligt. Men jag har tänkt mkt på det efteråt och det känns som jag kommit en bit på vägen rent tankemässigt. Hoppas att nästa veckas samtal blir bra. Såg att du hade en fråga ang M o dagis. M kommer få gå på dagis 15h/v. Tror det är tis-tor 8,30-13,30...

Apropå det - hur har ni andra gjort när ni gått hem innan förlossningen? Min plan är att gå hem ca 2-3 veckor innan, och då ta lite semester, men då får ju inte M vara på dagis? De byter barngrupper efter sommaren och jag vill att hon ska komma in i de nya grupperna och inte bara vara hemma med mig. Jag tänker nog att jag kan behöva lite vila med Har ni haft era barn hemma? Vårt dagis verkar vara stenhårda med att har man sem ska barnet vara hemma. Det köper jag absolut om vi pratar sem i vanlig bemärkelse, men i det här fallet tar jag ju ledigt för att jag inte riktigt orkar jobba ändå in på födseln... Har ni andra börjat ta dagar för det nya barnet för att åtminstone få några timmars dagistid? Eller det kanske man inte får så tidigt?

• viktualia
    Parnassia skrev 2011-07-04 22:36:23 följande:
    När vi bokade fick/kunde man inte boka en stol för dem under två ens om man ville. Men det kanske är olika på olika ställen?

Jag har förresten blivit moster idag för femte gången! En liten kille, 4040g och 52 cm. Hjärta
    Hur var det nu med släktingar som tränger sig på? Är det OK om jag åker dit imorgon med min lilla övernattningsväska?
    Jag har ingen aning om det funkar eller ej.. får spana på det närmare..... och jag har just grattat din syrra! Heja henne! Hälsa massor vid lämpligt tillfälle!

Här är det sovdags... efter en huspysseldag på hög nivå.. dvs maken har stått på hög stege och skrapat fasad mestadels av dagen. Lite målning, skruvning av sandlådestomme och en gäng utflykter till div byggmarknader... Och en insikt om att altanbygget kanske inte hinns med i sommar - 25 kvm trädäck på minst 16 pålar plus under- och förarbete... är skeptisk till att vi hinner det på 7 dagar... Så idag fattades nog beslutet att göra diverse mindre förarbeten och lägga det stora projektet på hyllan... för i casa Vickan så gör vi ALLT för att inte närma oss Arga snickaren-kaos!! I makens värld är nog altanen inte riktigt lika pausad som i min.. men det blir nog som jag tror.. Måla om en fjärdedel av fasaden innebär ju inte bara skrapa, tvätta måla utan allt kringpill som målning av stuprännor och andra exotiska inslag!
    - välkommen till husfixarnas förlovade land....

/Vickan som insett att jag framåt 55-60 års ålder kommer vara astrött på hus och ser framemot att då sitta i en bostadsrätt med allt fixat... men som tills dess bland annat underhållit mig med att rensa bort brännässlor från ställen som Trollet kommer åt..  Jag Hjärta villalivet!
  • start september

Izzie, jag fick ett extra UL vecka 32 för att hålla mig lugn tror jag. Jag har ju både fått ett stort barn samt att jag är rädd för för litet barn pga tillväxtproblem orsakade av proppar i moderkakan, tar ju Fragmin  eftersom det är en fundering kring mina MF.  I vissa landsting vet jag att all få vecka 32 så det är nog ganska vettigt egentligen.

Jag hade hellre gjort ett riktigt TUL med flödesmätning, men det här vad var jag fick och det känns bra.

Det är väl bara att vänja sig vid varierande fosterrörelser antar jag, men man hinner ju bli så väldigt rädd.

Man får ta dagar för det nya barnet sextio dagar för BF som jag förstått det. Jag tar först fyra veckors semester och sen tre veckors dagar för det nya barnet ungefär. Kommer blanda lite med dagar för tjejen eftersom jag ska skola in henne på nytt dagis 3 veckor innan BF och det inte är fulla dagar från början och avbrott för planeringsdagar och allt vad det är. Det verkar vara ganska noga det där.

Semester undrar jag hur vilsamt det är med en treåring hemma...

• Oupsie

God kväll på er här i tråden!

Har läst Vickans blogg, det kommer nog att bli bra det här .

Är så trött, Daisy har varit igång hela kvällen, växlandes mellan ganska glad till väldigt missnöjd, tyvärr mer av det senare. Och väldigt vaken hela tiden... till slut fick jag henne att somna i alla fall och då skulle jag in här och skriva lite, men nu har jag glömt om vad. Är för trött helt enkelt, så det är dags att gå och sova. Vinkar till er alla och tittar in en annan dag helt enkelt. *snark*

• nennesjuttioåtta

AAAAAAh vad har jag gjort?! VAD HAR JAG GJORT!!! Det här kommer elda mig rätt in i fördärvet! Dekadens! Jag kommer få grå, genomskinlig hy och aldrig mer dra upp persiennerna. FAN!

Jag har fastnat på facebook.  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!