• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Piggelin - skönt att höra att allt är bra med Kängu.

Bastard står på vår "önskelista", men tillfälle att besöka dem har ännu inte infunnit sig. Har dock ett barnvaktstillfälle att avkräva brorsan, efter ett helt dygn med hans telningar, så det är inte omöjligt att det blir Bastard då. Eller Karnelund. Så många ställen man vill besöka, och så lite tid att göra det...

• passionsblomman

Tinga, jag kände mig inte alls pressad! Jag ville nog mest andas en rad eller två om varför jag mer sällan skriver just nu. Det verkar så lätt som att man håller sig undan för att man mår dåligt, eller av ointresse, liksom.
    Det är en helt annan process och ett helt annat behov av delande, pratande och så vidare, än det var när jag alldeles nyss var kvar bland dem som fick längta och hoppas. Även om där fanns en massa förtvivlan, fanns där ju också hopp. Nu står jag på ett helt annat ställe , med den dörren tvärstängd och kanske vill jag småningom prata om det,men det andra, akuta, med jobb och så, tränger sig verkligen på och där gör jag nog klokt i att ta det som jag gör nu. Och lite lågmält.

Att du-och andra-bryr dig om vad jag gör och hur jag har det, gör mig bara glad.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Suck långt inlägg tappat...

Hej Izzie! Du kan inte vara så långt efter mig då? 5 september är BF här.

PB, det  låter mycket klokt att göra som du gör.

Ego: Oro och nerver utanpå här. Först mycket sammandragningar och sen försvagades barnets rörelsemönster under ett dygn och sammandragningarna försvann. Efter sockerchock kom nya sparkar på annat ställe och nu känns det stabilt igen och ny typ av sammandragningar. Troligen har liten flyttat runt därinne på nåt vis. Har jobbat hemma för att ha koll idag och det rör sig mycket så det är nog ingen fara. UL nästa vecka känns mäkta bra i detta läge.

• start september

Och så kämpar vi med toaträning av lilla tjejen. Förra sommaren var hon helt ointresserad  men nu ska det ske. På dagis har det gått hyftsa , men hemma har hon vägrat, förståeligt eftersom vi renoverat och det varit stökigt på toa. Sen förrra vecka är vi bestämda. Det går bra vissa dagar, mycket extraspring på toa utan att något kommer, men ganska få olyckor, Men vissa dagar ska hon absolut ha blöja. Hur bestämd ska man vara?

• start september

Izzie, det låter som att du har ett ganska öppet sinne inför en förlossning trots dina erfarenheter. Bra med samtal.

För egen del vill jag ju slippa värksvaghet och sugklocka som det blev sist och funderar mycket på vad det berodde på. Lilla tjejen vägde ju 4,5 kg och nu ligger jag en SF-kurva under istället, Även om jag oroar mig för den lägre kurvan kanske ett mindre barn  också gör att förloppet blir annorlunda, vad vet jag. Har hört att blodförtunnare kan skynda på processen dessutom, BM höll med om att det kan vara så, men det är svårt att veta hur man ska förbereda sig.

• Telis

Vickan, jag såg att du frågade om hur det gått att resa med Televinken. Det har gått över förväntan helt klart! Men då har vi också sett till att göra det så enkelt för oss som möjligt. Vi valde tex ett väldigt barnvänligt ställe, betalade extra på flyget för att få gott om plats, osv. Flygresan tog knappt 4 timmar och gick jättebra men jag tror inte att jag skulle orka åka 10 timmar till Thailand innan han fyllt 2 år och får ett eget säte.

Vi hade halvpension vilket innebar middagsbuffe på kvällen och där fanns nästan alltid någonting som passade Televinken att äta - och gjorde det inte det hade dom alltid en barnrätt. Barnsäng fick vi låna och man kunde hyra sulky om man inte hade med sig en egen. Det var bilfritt på hotellområdet och det fanns barnpool, lekplats, mängder med andra barn, katter, kattungar och massa annat spännande att upptäcka och pyssla med. Det har varit väldigt bra och avkopplande!

Sen hann vi bara hem innan gatans alla barn kom och ringde på dörren och frågade om inte Televinken skulle komma ut och leka.

• viktualia

Telis - hur mycket extra kostade en flygstol åt Televinken eller vad bestod det extra utrymmet av? Vi skissar på en tur till Kap Verde i höst och när jag kollade vad det skulle kosta med Trollet som 2 åring istället för 1 åring var skillnaden 6000.. vilket jag tyckte var för mycket... men 9 timmar flygning med Trollet i knät.. hm.. skeptisk...

• Vännerfan

Start, Mitt tips är att ni erbjuder henne att få någon leksak eller så som hon gärna vill ha om hon inte kissar i trosorna och inte har blöja. Det är motiverande för det är ju viktiga saker i deras liv! Vi gjorde ju ett par misslyckade försök med att få Prinsen blöjfri på natten innan vi erbjöd honom en dvd till bilen och han kissade inte en droppe efter det och mässade varje morgon att han inte gjorde det så han kunde få dvd:n. (Sen har vi haft 2 olyckor sen dess tror jag och ena gången var vårt eget fel som inte kollade så han verkligen kissade på kvällen utan bara gick på att han sa att han gjort det, vilket han knappast hade.) Lycka till!

Någon frågade när man använder torrschampo. Det är för de där dagarna när man verkligen inte hinner tvätta håret och (i mitt fall) inte skulle behövt det, men så är det ändå lite fett i tinningarna när man vaknar och så får man fixa till nån tjusig frisyr som döljer det. Men har man i lite torrschampo ska man alltså inte behöva det utan det ska få det att se bra ut ändå. För mig räcker det oftast att tvätta håret var tredje dag. Men ibland blir det varannan pga träning eller så och när jag sen vill tillbaka till var tredje vill inte håret det utan har redan vant sig vid varannan. Då är nog detta ett bra hjälpmedel tror jag. Lång utläggning...

Nu dusch efter träning (pump för första gången ever- satan i gatan vad jobbigt!) och sen lite påfyllning av mat.

• Telis

Vickan, nej vi hade inget eget säte åt honom men så gott om benutrymme att han kunde stå och gå framför våra platser. Han kunde också sitta och pyssla och ligga på golvet utan problem. Det kostade väl en 500 extra och var värt varenda öre.

• Telis

Det var förresten en mastig skillnad på 6000 kr!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!