• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Tittar in en snabbis för att önska er alla ett par trevliga sommarveckor! Sen är jag tillbaka igen och plågar er med mina framgooglade länkar. Arriverderci!

PUSS & KRAM! 

• Ore

Fru E: Hoppas de hittar något - som självklart då ska vara 'lättfixat'!

Dialekter: Varken snutta eller betta hade blivit förstått av mig. "Knö dig" däremot...

• Ore

BS: Vad mycket de "testar" vid 4-årskontrollen, inte konstigt att Iris tappade koncentrationen...

• smint

BS: ja gud vad grejer dom testade, men vet att det där syntestet fick en av mina mammakompisars dotter göra nu på 3 års kollen. titta på tavla och peka på kort i handen typ eller tvärtom.  

Ore och fru E: Tack för tips om klänningar. Skall ta mig tid nästa vecka när jag bara har H med mig. Då går det nog bra. Länge sedan jag var inne i stan nu.

Sept: Bra att du kollar upp uvi´n. Och vilket skräp med svampen. Mitt sf mått var mindre nu med H gentemot med T så det kan nog vara olika.

AM: Ha en fantastisk resa

ore: Vi har också haft byby jogger city mini, och den var grym, svärmor gillade inte den alls och tyckte den var står och klumpig. mrn brio sittyn gillar hon..  Men som sagt jag gillade den massor och den står kvar i källaren för att H skall kunna ha den sedan. Men den är ju klart större än en paraply sulky. Så det beror ju på vart vagnen skall användas.

Undrar om H haft 3 dagars feber utan att vi märkt febern de första dagarna.. han hade ju 38.8 igår kväll och i natt, idag har den legat på 37.5 och nu ikväll 37,1. Men han har haft massor med utslag idag så det kanske varit det ändå?  Han har iofs varit gnälligare sista dagarna så vem vet.

nej nu skall han äta lite så skall stänga ned nu.

kram kram alla 

• Parnassia

{#emotions_dlg.flower} Min dator har fått nån spunk. jag kan inte bara börja skriva ett inlägg, markören kommer inte fram. Därför petar jag in en smiley. Fattar nada.

Appropå dina getingar EA så finns det också jordhumlor. Men jag gissar att du ser skillnad på ett bi och en humla.

Jordgetingar bygger mer traditionella getingbon fast under marken, med större öppningshål. Bin har bara små hål, som en penna kanske.

Googla på bilder så tror jag att du ser skillnad.

Naturnörden har talat.

• Fru E

Parnassia-hmmm tycker inte de ser ut som bin egentligen utan som getingar men ska googla lite och återkomma känns osäkert att ha dem där eftersom vi går över "hålen" där de kommer ut varje dag.
    Jo humla och bi/geting ser jag skillnad på däremot har vi nog humlebon både i trädgårdsskjulet och under takpannorna..........får nog spruta lite radar i förebyggande syfte nästa år när taket antagligen ska bytas.

• Vännerfan

Hej i tråden!

Depressionsformulär fick jag också fylla i. Jag mådde dock prima, till skillnad från när jag var gravid och inte mådde så bra, så för mig kom formuläret lite fel i tiden. Hade varit mycket mer hjälpt av att få det innan.

Intressant diskussion mellan AM och PB. Mycket tänkvärt. Har skrivit och suddat flera gånger nu, men kan inte få fram hur jag upplevde och summerade det hela för egen del. Kan dock säga att jag förstår hur Snorkis känner. Man behöver tid att landa och minns att vi fick höra det på föräldrautbildningen också och det var flera som var oroliga för att svärisarna skulle storma in hemma hos dem efteråt. Någon omföderska tyckte att det lät toppen att de då skulle få lite hjälp, medan resten förstod att det inte skulle vara uppskattat oavsett hur mycket de dammsög utan att man ville få vara helt i fred. Jag var väldigt glad över att det var besöksförbud på bb iaf. Får nog lov att erkänna att jag stannade så länge jag fick delvis av den anledningen också...

Prinsen fick backning på talet på 4-årskontrollen. Eller det var väl maken som backade honom och tog upp detta med hans stora halsmandlar och att han nyligen slutat dregla och då han inte pratar rent ska han till en logoped på måndag. Jag känner att jag vill se om det är nåt han behöver hjälp med, innan någon elak unge kommer på att reats för det eller så...

Nej, nu ska jag hoppa in i duschen! Ska till en affär (tidigare Mairo, men med nytt namn nu) och se om jag kan hitta lite fina kuddar att piffa hemmet med då de har rea nu. Sen ska jag till min frisör och köpa en plattång för första gången! Då hela mitt huvud är fullt av hår i 5 cm-längd efter grav och amning, lyfter det hela hårsvallet så det blir jättestort. Fick äntligen det förklarat hos frisören och efter att ha plattat det där, känner jag nu ett stort behov av att kunna göra detta själv. Det blir en ghd salon styler,
    http://straighteners.ghdhair.com/ghd-iv-salon-styler
    Sen har jag beställt en klocka också, denna: http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=1846
    I en liten stad finns ju inte så stort utbud, men de kan ju ta hem det mesta så man får titta på det och är bara klockan inte för "gul-guldig", så blir det att jag slår till på en sån också. Så, det var mitt bidrag till shoppinginspiration.

Ha en bra dag alla!

• Vännerfan

Läser det jag skrivit och det blev inte bra iaf. Det ser ut som om jag inte alls tagit in AM:s vinkling av det hela, men har har jag och det gav mig en del att tänka på, Tänkte inflika också att jag tror en del av problemet ligger i att förra generationen låg på bb i en vecka och fick mycket hjälp, medan vi är där så mycket kortare, så hur man mår när man kommer hem är ju inte jämförbart. Ibland får man nog påminna dem om det, för de minns säkert hur de själv upplevde det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!