• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Lycka till snaily!
    Tror redan jag nämnt det  -men lilleman älskade jordärtskockspuré av alla saker. Vet inte hur det skulle gå med det idag dock. Han tycks äta vartannat mål ungefär, för att sen någon dag eller två stoppa in mat varje mål. Totalförvirrat.

• Tinga

Smint - nej, man måste inte ha en assistent eller liknande för att kunna baka surdegsbröd från Pain de Martin. Ganska många av recepten bygger förvisso på det, men det finns även en del med en metod som kallas "vila och vika" med Martin-terminologi (med bagarterminologi heter det autolys). Det finns en bok som heter Enklare bröd av Martin, som innehåller enbart recept på bröd (både surdegs och vanliga med jäst) som bakas utan maskin. Den finns att låna på biblioteket (iallafall i min kommun) om man inte vill köpa den.

Muggles - vad skönt att det iallafall finns någon typ av organisation runt din mamma, så att du inte behöver dra hela lasset, men den känslomässiga delen kan ju ingen annan än du bära. Härligt att det funkar så fint med tjejerna iallafall.

Snaily - lycka till med flytten! Underbart att få tillträde så här i försommartider.

Så härligt det är med långhelg nu. Vi ska åka till Gdansk i Polen av alla ställen. Ska bli spännande att se hur det är där; har aldrig varit i Polen förut. Gdansk är iallafall en gammal Hansastad, som blivit upprustad på senare år, så staden ska vara mysig. Dessutom finns det ett zoo där, som vi tänkte spendera en dag på. I övrigt handlar det mest om att vara tillsammans hela familjen; om vi är hemma blir det så lätt att man bara grejar med olika saker och inte umgås med barnen på samma sätt som man (vi) gör när vi åker iväg, och inte alla plikter hemma kallar. Ska bli mysigt att bo på hotell och att slippa alla vardagens måsten.

Ha en skön helg alla!

• viktualia

Nytt inlägg i bloggen ang septemberträff!

Ego - har muttrat mig genom denna veckas enda arbetsdag och fortsätter sucka över trötthet, sent påkomna stora arbetsuppgifter, vidrig mensvärk och allt annat man kan sucka över.. när livet egentligen är rätt bra!

• Vännerfan

Hej alla goa tjejer!

Hinner inte med i er takt, men försöker skaffa mig en övergripande bild emellanåt och gläds åt växande magar och sovande bebisar etc.

Tinga, Ha så kul i Polen! Vill gärna läsa rapport efteråt, då det resmålet ligger bra till för oss (så nöjd över att inte alltid känna att jag bor i ett bortglömt hörn )

AM, Ha det så skönt på landet!

Mugglan, Jag är fascinerad över hur bra du minns allt från Moas bebistid. Och att du även minns saker om Prinsen som jag själv glömt!

Izzie, Hoppas er semesterresa blir lyckad! Vilken ära att få vara med på vigsel som enda vittnen!

EA, En extra kram till dig! Jag tänker på dig!

Ikväll var vi på grillning på dagis. Lillprinsen stortrivdes, vilket var härligt att se. Han älskar ju att klättra och att sitta med löv, jord och bark och låta det rinna mellan fingrarna. I den gropiga terrängen föll han ideligen, men var snabbt på benen igen och brydde sig inte om var vi andra befann oss utan knatade runt och var förtjust i barnens uppmärksamhet. Han kommer nog trivas på utedagis han också. (Han har tack och lov fått plats på samma som Prinsen.) Som avslutning fick han prova en av reflexvästarna, som mer såg ut som en klänning på honom.

Jag håller på och planerar lite inför att vi snart ska åka till Karnelund på Österlen. Maken vet inget om det, då det delvis nlir lite födelsedagspresent för honom, så därför planerar jag på egen hand. Tänkte kontakta ägarna och fråga lite, men här i tråden får man ju så bra tips, så vad ska vi inte missa när vi är där? Äpplets hus? Några extra fina ställen? Finns något för barnen? Lekplatser, vad som helst?. Då de ska med får det bli lite blandat, så att både barn och vuxna får sitt.

Nu ska jag gå och vara lite social med maken.
    Kram och

• Vännerfan

Vickan, Jag har inte fått nån kläm på hur du jobbar nu? För du är hemma lite med Trollet också eller?

• viktualia
    Vännerfan skrev 2011-06-01 20:57:26 följande:
    Vickan, Jag har inte fått nån kläm på hur du jobbar nu? För du är hemma lite med Trollet också eller?
    jag är på jobbet på halvtid men jobbar lite hemifrån och totalt blir det 60%. detta pågår fram till semestern, efter sommarn ska Trollet börja på dagis...
  • Liten med Mindre

Tinga - vad mysigt att åka iväg allihop! Hoppas ni får en kul resa.

• Oupsie

Vad olika det kan vara med amning, själv har jag tyckt att det varit ganska jobbigt med amning. Även om det egentligen har flytit på smidigt efter de första två veckorna så har det ändå inte varit något som jag har gillat att göra eller sett fram emot. "Mysamning" är ingenting som jag känner igen. Vi har börjat att introducera ersättning nu, och även lite smakportioner men hon verkar inte ha blivit förvirrad av flaskan utan äter fortfarande bra från bröstet. Det är i alla fall bekvämt att kunna amma, om hon vaknar tex nattetid och inte behöva gå upp och fixa ersättning.

Och Snaily, jag är också imponerad över din envishet .

Liten, jag tror att vi hade ca 70 kartonger (90 kvm), men då fick vi faktiskt inte med allt. Vi har fortfarande en del kvar i garderoberna i lägenheten men vi har ett par veckor på oss innan vi ska lämna över den. Vi fick ungefär samma tips som Telis. En sak som kan vara bra att tänka på när man packar glas är att inte packa ända upp till kanten, för hamnar det en tung låda över så finns det risk för att glasen krossas om lådan sjunker ihop lite. Vi gjorde så som din man tänkt, att två stod inne och tog emot det som de andra två packade av. Men vi har redan fått en del märken i parketten, så det kan vara smart att lägga ut lite papper ändå kanske .

Det har varit guld värt att ha hjälp  nu efter flytten för att få upp det som fanns i lådorna. Vi har fått väldigt mycket mer klart än vad vi hade lyckats med själva. Det är inte så lätt att få saker gjort med en bebis som kräver uppmärksamhet.

Tinga, trevlig resa!BS, det låter ju som att något sitter i kläm, tycker också att du ska kolla upp det.

Muggles, härligt att allt går så bra med tjejerna. Jobbigt med din mamma, men skönt att sjukvården engagerar sig.

• Oupsie

AM, trevlig resa ni också. Spännande med Askersund, jag har åkt förbi det ett par gånger och det ser väldigt fint ut, där det ligger vid vattnet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!