• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Hej alla!

Snigeln, jag förstår att du vill kunna muta med nattamning, men det tror jag kommer att gå bra oavsett. Ni får snabba på med smakportionerna så att hon äter mer, det gick hyfsat fort för Iris och Astrid att börja äta sedan och bara att få i sig en halv banan eller ett par potatisar på en dag gör ju skillnad för vikten. Grattis till husköp!

Jag tror att jag kan picnicka, fast jag får nog ta med mig en fällstol.

Muggles, vad bra att du fått tag på någon som kan ta tag i det här med din mamma, det är ju mycket nog för er del. Sorgligt att hon inte fått träffa de små förstås.

Usch, jag har råkat ut för något obehagligt, hoppas att det är ofarligt, men igår morse hade en stor fläck på magen domnat. Imorse hade det spridit sig så att också en del av huden på ryggen är domnad och inte släpper det.

• smint

Bs: hu vad skumt, kanske en nerv i kläm någonstans? Ring Vårdguiden tycker jag.
    snaily: oj vilken bestämd dam, du har alla mina sympatier.
    Hugo blev bättre men nu snorar han igen, vet inte om det ät samma förkylning eller en ny som kom innan den andra försvunnit?
    igår gjorde jag den där fluffiga polkagrispajen som Jag la in för några veckor sedan. Skall äta den imorgon så kommer med utlåtande då.
    ha en fin dag alla. kram

• fru AM

BS: låter precis som Smint säger som om någon nerv kommit i kläm. Kanske har det med din onda rygg att göra? Tycker du ska boka in ett läkarbesök! Vore jätteroligt om du också kommer och picknickar!

Idag bär det iväg söderut - mot landet! Vi ska denna gång stanna till halvvägs för övernattning/minisemester i metropolen Askersund (har aldrig varit där och vet ingenting!). Ska bli riktigt spännande!

• BrudSommar2006

Godmorgon, jo, kanske borde jag boka in ett läkarbesök men jag gissar också på en nerv i kläm och vad ska de göra liksom. Tror knappast att det blir operation.

AM, vad trevligt med liten semester!

Själva ska vi ha barnkalas på måndag och kräksjukan har brutit ut på dagis. Fanfanfan, vi bara måste klara oss, vi har ju just legat och kräkts för bara några veckor sedan, jag och Iris.

• muggles
    Oms skrev 2011-05-31 19:41:27 följande:
    Mugglan - men Wow! har du nästan gått ned allt redan! helt otroligt och så skönt för kropp o själ! och att du kan gå omkring o amma, det är ju fantastiskt, shit vad coola ni är! jag är impad för jag vet att jag INTE skulle vara lika cool m tvillingar.
    Ja men det är A och B som är coola! De är väldigt lugna än så länge - de sov sig igenom en tur till en handelsträdgård och sedan lite matning hemma och så nytt sovpass medan vi planterade. Väldigt behändiga bebbar! (Så jag ska inte ta åt mig äran...) Men de kommer nog vakna till de också så småningom... jag bara väntar på det.
  • muggles

Snaily: jag är imponerad av din envishet! Go for it så länge du själv vill säger jag - skit i andras åsikter så mkt du bara kan (tänker på div mödrar/svärmödrar/Bvc etc). Det är himla skönt med att bli andragångsförälder; att man kan strunta i andras åsikter mkt lättare, man har liksom en annan självsäkerhet i sin föräldraroll.

En sak som jag undrar över nu är: blir barn verkligen så "tuttförvirrade" av flaskmatning och nappar som de alltid påstår?! Nu har jag haft 3 barn som fått napp tidigt och flaskmatats vid sidan av amning. Och inget av dem har slutat amma utan gladeligen ammat på, med rätt teknik och allt. De verkar gilla att ligga vid bröstet trots att de inte får i sig så mkt där men det är väl mer snuttandet, närheten och doften av mamma

Sedan ser det så gott ut att A och B även njuter av att ligga på pappas bröst (de förknippar väl honom minst lika mkt med mat... ) och snusa. Det värmer mitt hjärta!

• BrudSommar2006

Muggles, nix, tror absolut inte det där med flaska och napp spelar någon roll alls, har fungerat jättebra med Astrid. Med Iris höll vi på och larvade oss med koppmatning och ingen napp i början för att de dillade om det på BB, sedan sket vi i det och tryckte in en flaska i truten på henne hemma, gick finfint.

• fru AM

BS: men läkaren kanske skulle kunna utesluta andra mindre lättsinniga förklaringar till dina domnade hudpartier? Lova att du går om det börjar sticka eller blir större områden som drabbas! Är det "bara" ryggen som spökar kanske du kan få någon typ av behandling ändå?

Muggles: skönt att det funkar så bra med A&B och amning/matning. Jag har helamamt mina barn tills de var 4 månader - egentligen aldrig lyckats ge/gett ersättning - så jag vet inget om det blir förvirrade eller ej. Bara att de var väldigt misstänksamma mot den där nappflaskan. "Vad ska den vara bra för?" liksom

Snaily: men vilken lite kravmaskin Yngla är just nu! Vad jobbigt att du måste liggamma. Hoppas det går över snart. Har du börjat med några smakportioner/gröt än? (Minns inte om du skrivit det) DET är ju svårt att göra liggande i alla fall  

• BrudSommar2006

Vad är det där med 2 känslor givna överst i tråden (Kram 3/Du är inte ensam 4)?

Iris och Astrid åt på hyfsat rätt fort, fast man fick blanda fruktpuré i gröten och ge sötare saker som majs, morot och banan, det där med palsternacka och vad det var gick inte hem. Fast det blev inga problem med vanlig mat sedan i alla fall. Hade kanske tur.

• snaily

Nä, kanske är det inte så vanligt med "tuttförvirring" (fast Yngla verkar ha en tendens att vilja vara åt det ovanliga hållet), vi har ju faktiskt inte provat så vet inte hur hon skulle reagera.

Vi kör på med smakportioner rätt friskt, hon smakar glatt men spottar ut det mesta, så det är svårt att skynda på. Fast jag känner ingen jättestress med maten, vi tar det i hennes takt. Det är ju ändå inom överskådlig framtid hon kommer börja äta mer riktig mat. Har hon inte svultit ihjäl hittills lär hon väl inte göra det den närmsta månaden eller två heller tänker jag. Vi har provat potatis, palsternacka, morot, majs, avocado, päron, banan, katrinplommon, och så äppelgröt också. Och hon kan sitta i stol och äta detta, uppallad med mycket kuddar, behöver inte ligga då nej.

BS
    Läbbigt, ring Vårdguiden!

Nu måste jag försöka packa, med Yngla på höften... Tror jag säger hejdå på ett tag och loggar in nästa gång från vårt eget hus!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!