• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Maken sa oväntat att om jag vill åka till trådträffen så får jag (är han inte guld?!) men nu vet jag inte om jag orkar flänga fram och tillbaka till Hufvudstaden på en och samma dag.  Ngn mer som ska dit från mitt håll? Har ännu inte engagerat mig i den där bloggen...

AM: tack för bärselen! Den kom igår och ska provas ikväll (på kvällarna brukar tjejerna vara lite mer oroliga).

Idag har maken grävt ur en av våra klippskrevor där vi tänker planera en del marktäckare (backtimjan, murreva etc) för att fina till det lite. Hittills har där varit mest ostrukturerade grästuvor Flickorna hade den goda smaken att sova ute på altanen under hela processen...

Själv har jag förutom planterat lite sommarkrukor (ut med penséer, in med lavendel och stäppsalvia), varit inne i stan och klippt mig, fixat lite ärenden och hämtat ut en nässpray med ngt magiskt hormon som ska göra så att mjölken sprutar (BVC föreslog och jag prövar gärna). Annars har jag fått ut nästan 80 ml på en pumpning och det är MYCKET för att vara mig. Om inte varje gång, det går lite upp och ner, men ändå.

Jag fick kontakt med mammas vårdcentral och hennes läkare ringde upp mig. De har engagerat sig och kopplat in hemsjukvården (där hon har journal sedan tidigare) och en av hennes förra kontakter där ska åka och se om hon blir insläppt imorgon. Känns skönt - då behöver inte jag åka dit och försöka släpa med henne till doktorn (vilket ändå inte går). Så en liten sten släppte från mina axlar. Sedan tar det såklart bort en del av glädjen över att allt gick bra, att mamma mår dåligt nu istället. Tänk att det fanimig alltid ska vara ngt som strular...

• smint

Jag la till en kommentar i inlägget för någon dag sedan, jag tror jag kommer, måste kolla med sambon bara. Och då kommer Hugo också med.

• muggles

Snaily. åh kräver hon dessutom att bli liggammad eller? Själv tycker jag det är så skönt nu andra gången när man går omkring och ammar (jag ammar alltid bara en i taget, så jäkla mäckigt att dubbelamma). Särskilt våra pyttetjejer är ju ingen match att hålla med en hand medan man går omkring och fixar lite med andra Tänker tillbaka på förra gången när jag satt "fast" i soffan med kuddar och grejer, haha.

Moa började krångla med amning på caféer mm när hon var ca 4 mån - då var hon mkt mer okoncentrerad och det var svårt att få henne att äta vid bröstet då. Men jag delammade ju så jag tog bara fram flaskan vid de tillfällena (men frustrerad var jag!). Vet att även Vänners Storprins var lite likadan... så det är nog ganska vanligt, även om Yngla låter som att hon är extra mkt så.

• muggles

Jag kan berätta ngt mer ointressant Jag gick upp 18 kg med A och B och nu har jag tappat ca 16-17 av dem. Men då var jag iofs muskligare före graviditeten; har ju tappat alla muskler. Men så vidare värst mkt fett plockade jag inte på mig denna gång, trots allt svullande i läsk och godis de sista veckorna (hade värsta godissuget och tröståt en hel del). Maken tror att tjejerna krävde en himskans massa kolhydrater för att orka växa...

• snaily

Tillbaka efter ett långt sov- och ätpass! Äter gör man bäst i sömnen tycker Yngla, man har ju liksom inget bättre för sig då. Dessutom ett utmärkt sätt att se till att inte mamma går någon annanstans!

Muggles
    Vad skönt att vården är inkopplad i din mammas fall nu! Hoppas hoppas de blir insläppta och kan hjälpa henne på något vis.
    Ja, din make är verkligen guld! - i alla fall om man ska döma av vad du skriver , har ju aldrig träffat honom.
    Klart du behövde läskeblask och godis, du åt ju "för tre".

• snaily
    muggles skrev 2011-05-31 15:58:22 följande:
    Snaily. åh kräver hon dessutom att bli liggammad eller?
    Jajamen, liggamning är det som gäller - och oftast räcker det med inte att bara ligga ner, hon ska buffas i rumpan samtidigt också... Undrar vad nästa grej på hennes kravlista kommer bli. Om vi lyckas med sittamning någon gång hemma i soffan så är det om jag samtidigt vaggar henne och stryker henne över tinningen. Häromdagen lyckades jag få henne att äta lite medan jag gick och bar henne på ett skumpigt sätt. Men det verkade vara en engångsföreteelse.

Nu ska jag ringa maken och höra hur det går i Huset - han skulle flytta dit våra sängar ikväll så vi har någonstans att sova när vi flyttar dit oss själva imorgon kväll. Resten av möblerna tar vi lite efterhand, bra med ett mellanlager som ligger bara ca 10 minuter bort!
  • Oms

jag kommer ev den 11 eller så är det så att jag befinner mig i Sundsvall den helgen - vet inte förrän efter denna helg som kommer nu. Detta då vi ska på en Gambisk namngivings ceremoni och en sådan inträffar 7 dgr efter att barnet har fötts under förutsättning att allt gått bra. av praktiska skäl brukar man också lägga det på den helg som ligger närmast de 7 dagarna.

Tjejen som ska få barn skulle ha fött i fredags men då det är första barnet så får vi vänta o se hur det blir med det

själv är jag galet bebissugen nu - såg en 10 dagar gammal liten söt tjej med gulsot idag och gud så söt hon var! JAg får helt enkelt se till att jag går ned de här kilorna nu så att det är aktuellt med en ny graviditet. JAg pratar inte till den vikten jag hade för 5 år sen utan den vikten jag hade innan inskrivningen med Mathilda och idag är det 10 kg dit så så himla svårt ska det väl inte vara? Har lyckats gå ned 6 kg på LCHF än sålänge men jag har ingen aning om vartifrån de kilorna tagit för jag har inte minskat så värst mkt i omgång om tex magen, tror att det har minskat lite här o där kanske. jaja, än är det en låååång resa kvar men jag är glad över att jag lyckats äta helt lchf i en dryg månad nu utan att fuska det minsta ( Om man inte kallar vitt vin för fusk men det gör inte jag) och det känns skitskönt att inte ha ngt glass eller godissug kvar! wonderful! nu ska jag bara jobba på beteendet, dvs få hjärnan att förstå att bara för att det ser gott ut så innebär det inte att det är gott för mig, det är mkt svårare att förstå men men det tar väl några månader så sitter det med

• Oms
    Snaily - men gud så jobbigt med liggamning! det hade jag aldrig orkat med, jag är alldeles för otålig och vill hinna med för mkt så jag tror att jag hade gett upp amningen och introduerat ersättning istället om jag ska vara ärlig, men det är jag det, ska alltid hitta praktiska lösningar så till den grad att jag kan uppfattas som känslokall.

Dock har jag alltid fått lägga en handduk över huvudet på Mathilda vid matning, alternativt sitta helt själv eller bortvänd från andra för annars kunde hon inte koncentrera sig. Jag kunde inte heller prata under matning,  tror att det är rätt så vanligt med en del barn faktiskt.

Det är dock bra att du har hittat en rutin som fungerar för er- det är ju faktiskt det som räknas, och man ammar en så otroligt kort stund av ens liv så det e ju inget att tala om utan ta med dig filtat handdukar och slå dig ner i ngn park nu såhär sommartid

Mugglan - men Wow! har du nästan gått ned allt redan! helt otroligt och så skönt för kropp o själ! och att du kan gå omkring o amma, det är ju fantastiskt, shit vad coola ni är! jag är impad för jag vet att jag INTE skulle vara lika cool m tvillingar.
  • viktualia
    Oms skrev 2011-05-31 19:41:27 följande:
    , men det är jag det, ska alltid hitta praktiska lösningar så till den grad att jag kan uppfattas som känslokall.
    Huvudet precis på spiken! Exakt så känner jag mig! Särskilt när Trollet tokkrånglar och jag tycker att han borde äta/sova/göra nåt annat än det han håller med.....
  • snaily
    Oms skrev 2011-05-31 19:41:27 följande:
    Snaily - men gud så jobbigt med liggamning! det hade jag aldrig orkat med, jag är alldeles för otålig och vill hinna med för mkt så jag tror att jag hade gett upp amningen och introduerat ersättning istället om jag ska vara ärlig, men det är jag det, ska alltid hitta praktiska lösningar så till den grad att jag kan uppfattas som känslokall.
    Jag är väl envis/dum åt andra hållet istället Tänker fortsätta kämpa vidare med amningen ett tag till, jag tror hon är i en utvecklingsfas just nu som gör allting extra krångligt, men om det fortsätter så här länge till tänker jag absolut överväga att gå över på flaskmatning. Vill bara inte att hon ska rata amningen helt då jag tycker att nattamningen är skitbra och lär behövas ett bra tag till... Ha ha, konstig åsikt måhända!

Godnatt alla trådisar!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!