• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Smint, läskigt med vagnen och bromsen. Jag drar alltid till max. Den nya syskovarianten har fotbroms vilket kanske är mer stabilt.

• fru AM

Start september: present till flicka eller pojke? Treåringar i allmänhet brukar gilla: Memoryspel, lagom svårt pussel, lego/duplo, klossar, fina schleichfigurer i plast (riddare/ridderskor/prinsesor/djur). En docka kan ju också uppskattas (oftast av tjejer) eller en fräsig liten bil med ljud och ljus.

• start september

Tack AM! Tänkte till vår alldeles egna blivande treåring. Hela släkten har hört av sig i helgen om tips och tanken tog slut. Målarbok med lite roliga pennor vet jag, men mycket bra tips där.

Docka när man ska få syskon - är det en bra idé förresten?

• fru AM
    start september skrev 2011-05-29 18:35:50 följande:
    Tack AM! Tänkte till vår alldeles egna blivande treåring. Hela släkten har hört av sig i helgen om tips och tanken tog slut. Målarbok med lite roliga pennor vet jag, men mycket bra tips där.

Docka när man ska få syskon - är det en bra idé förresten?
    Docka inför sysonankomst var bra för Livia i alla fall. Hon fick en bebisdocka som kunde kissa, med blöjor, potta, nappflaskor osv. Vill man fläska på kan man köpa en Corolledocka (välsorterade leksaksaffärer - t e Leksaksborgen på Ö-malmstorg) eller så köper man en billigare på t ex www.hikmet.se (det gjorde vi). Och så fick hon (eller om hon redan hade?) en dockvagn med babylift och skötväska osv.
  • muggles

Snorkis: fy farao! Vaddå placebo - det tror jag inte alls! Flera av tvillingmammorna i "min" tvillingtråd har fått det och det har hjälpt klockrent varje gång. Vilka klantarsel du verkar ha oturen att stöta på i vården!!! Synd att du inte bor i Göteborg för med ditt bagage hade du med största säkerhet hamnat på spec-MVC och specialförlossningen och de var såååå grymma där! De hade MYCKET större förståelse, empati och omvårdnad än på vanliga förlossningen/BB och det hade du behövt. Jag har fått väldigt bra uppföljning och jättemycket extra omtanke pga vår historia och det känns ju ändå som en västanfläkt i jämförelse med er. All heder åt din man som satte ner foten och röt till, vad skönt att ha någon som han i de lägena!

Izzie: med Moa är det blandad kompott. Hon verkar inte sur på syskonen utan på oss, men hon klagar över att vi inte har tid att "leka med henne" och "varför tar ni bara hand om syskonen hela tiden" etc. Men hon behöver vänja sig, det är ju en jätteomställning. Och skillnaden mot att komma hem med ett nytt syskon är att då har åtminstone ena föräldern tid att ägna sig åt nr 1 - i vårt fall sitter vi båda och matar tex.

Oj  hungersnöd!

• Izzie

Porchez - Tack för tipsen! Ceremonin kommer vara på stranden, och sen är tanken att de ska bjuda oss på middag på kvällen. Under själva dagen finns inga direkta planer vad jag känner till. MIn kompis har fullt upp med 3 barn, ett nybyggt hus och ett krävande jobb... Innan helgen hade hon fortfarande inte inhandlat bröllopsklänningen  

September - Jag är i v 24 nu. Känns helt ok. Börjar så smått landa i att det är bebis på gång. Tänker absolut ta tillfället i akt att få lite extra hjälp att bearbeta förra förlossningen och förbereda inför nästa när jag träffar BM nästa gång... Har en ny BM som jag inte träffat ännu, så vi får väl se hur det blir. Förra helgen förlorade en kollega till mig sitt barn i 34'e veckan och sånt sätter lite perspektiv på tillvaron. Försöker skjuta det i från mig just nu, men förr el senare kommer det väl ifatt.  Japp, M ska med på resan, liksom de två äldsta av min kompis barn. Vi ska ju till Bamsehotell och all inclusive, så det blir helt på barnens villkor. Däremot ser vi nog fram mot resan lika mkt allihop, både barn och vuxna! Presenter till 3-åring - Kickboard, studsmatta, ny liten plastypool att ha i sommar, målarstaffli, lera med olika formar, fiskspel (sånt där med fiskar som gapar och så kan man meta upp dem med hjälp av ett litet minispö med magnet i änden), fejktatueringar, stora kritor att rita med på gatan (om man bor så sånt funkar förstås?), uppblåsbart platsdjur att ha i vattnet i sommar, böcker, filmer osv... Ja, det är sånt som M uppskattar iaf

Muggles - Kan tänka mig att det blir lite extra när det dessutom är två syskon att vänja sig vid. Måste vara en enorm omställning. Hade ni pratat mycket om det innan bebisarna kom, hur det skulle bli? Blir väl lättare med tiden när ni vant er vid att ha två småbarn, för då kan kanske den ena föräldern fokusera på Moa och den andra klarar tvillingarna själv ett tag. Likaså att M själv vänjer sig förstås och inte har lite höga förväntningar...

För egen del blev det inget Morsdags-firande idag. Mamma ringde och ställde in vår middag. Mormor är superdålig och ligger på sjukhus, de var osäkra på om hon skulle klara dagen så mamma åkte dit för att vaka. Var inte alls förberedd på det. Min mormor är en fantastisk kvinna och verkar vara gjord av stål annars. Hon har inte haft det så lätt i livet, men har alltid fixat allt som kommit i hennes väg, dessutom med stil. Beundransvärd på så många sätt. Gullig och social, koll på omvärlden trots sin höga ålder och ja, jag har liksom alltid tänkt att hon ska finnas där. Jag förstår såklart att livet har sin gång, men just nu känns det supertungt. Håller tummarna för att hon ska bli lite bättre att de kan operera henne, då finns chansen att hon kan vara med oss ett litet tag till... 

• muggles

Sept: bästa 3-årspresenten är en springcykel tycker jag! I övrigt pussel (20-30-bitars), spel (tex Vilda Valpar mm).

Jag har häftet från Annas profylax och jag tycker de beskriver ganska bra där hur du hittar krystmuskeln (sätt handen mitt emellan/under revbenen, böj dig lätt framåt sittande och säg "k k k" med eftertryck). Men jag vet att Piggelin tyckte det var svårt att känna krystreflexen så det är säkert lite olika hur det funkar fysiskt. För min del var det inte frågan om annat än att den tog över, som en spyreflex ung. Gick liksom inte att motstå...

Har varit lite ledsen över att min mamma fortfarande inte svarar i telefon idag Skickade ett sms "grattis på mors- och mormorsdagen" men har ingen förhoppning om att hon sett det då hon säkert inte slagit på telefonen alls. Undrar om hon tänker höra av sig snart - hon har ju inte ens träffat Ada och Beda än. *ledsen*

• muggles

Izzie: vi har pratat om syskonen jättemycket med Moa och hon såg fram emot det väldigt mkt. Men hon insåg ju inte nackdelarna då. Nu ser hon nog mest nackdelarna tyvärr, innan hon vänjer sig. Men barn vänjer sig snabbt vid nya förhållanden, det är det fina i kråksången, så det kommer att lösa sig. Och igår var hon och maken på "badhuset" själva medan jag råddade A och B, för att hon skulle få lite egentid med en förälder, så vi försöker så gott vi kan.

Jag har förresten kunnat öka min mjölkproduktion en del så jag har både sparat undan lite i frysen och de senaste dagarna har A och B fått två mål "närproducerat" per dag. Något att glädjas över! Jag mysammar lite på kvällarna och i övrigt så pumpar jag ur. Funkar bra!

• muggles

Apropå det - dags att pumpa och gå och lägga sig.

• Klockarbol

Stoppar in näsan och vinkar *vnk, vink*

Jag har inte hunnit med att hålla mig uppdaterad men skummat lite och sänder ett varmt välkommen till A och B i Mugglan-familjen Hjärta
    Sänder även en tanke och en bit choklad till Mugglan, jag beklagar din mammas svårigheter och den påfrestning det blir för er.

Såg även att Snorkfröken förärats ett (i mina ögon mycket onödigt) stresspåslag men att det ser ganska ok ut nu?
    Pantade läkare borde få sina näshår ryckta med peang...

Inser att jag inte har en suck att lyckas läsa igen de senaste veckorna men hoppas att få en stund varje dag att följa er här och nu åtminstone.
    Eller snarare, efter att äldsta har tagit studenten på onsdag.
    Hur något som i all enkelhet bara handlar om 7 personer totalt och logistik av oss 7 till skola, till svårmor på kaffe samt till restaurang (för att slippa bli överkörd av svårmor som inte alls gillade Äldstas önskemål på vad som ska ätas...) kan ta så fruktansvärt mycket tid och energi övergår mitt förstånd!?

Tänker mycket på er och hoppas att ni alla har det så bra det för stunden är möjligt.
    (Har nog haft mer separationsångest än jag trott eftersom jag härom natten drömde att jag gick in på BT för att läsa tråden och inte hittade den, ingen av trådarna fanns och hade aldrig funnits - en tvättäkta mardröm där jag vaknade av att jag grät och var ensamast i hela världen...
    I bland är jag glad att jag inte vet mer om vad som finns i denna arma skalle än jag gör!

Kram och God Natt

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!