• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Mugglan - lät som en härligt odramatisk förlossning! Tack för läsningen!

Snaily - spännande med flytt och heja Ynglas ätande!

Ego - sitter på bussen hem och längtar mest efter mat... åt för dålig lunch... 1,5 h restid är dåligt... otålig...

• smint

Tinga: hoppas verkligen ni får remiss dit. Tack för länken till surdegsskolan, måste prova någon dag. Men krävs det riktig assistent?
    lappis: härligt att ni bokat lite restauranger, och ja det är väl ingen värme där direkt men det måste vara så häftigt där, sambon skall dit på grabb resa i höst.
    Är på väg till stan och träffa mina fina kollegor, måste ladda om några timmar efter 2 veckors sjuka barn, h är inte sämre iaf så nu hoppas vi att det vänder, men lilla näsan rinner.

• fru AM

Muggles: grejen är skickad! Hoppas ni kommer ha användning för den!

Nu dags för kusinens disputationsmiddag. Barnvakten kommer snart (som L har längtat - hon älskar att ha barnvakt ... nästan så man blir lite stött.  H däremor avskyr att ha barnvakt. Gillar när vi får besök men inte att mamma & pappa går ...)

Ha en trevlig helg alla!

Och förresten: Mugggles: vilken underbar förlossningsberättelse! Kunde det ka gått bättre? 

• Parnassia

Tack för läsningen om förlossningen Mugglan! Låter fantastiskt bra ju!

Och Snaily, jag har inte mycket att tillägga i diskussionen utan kan bara hålla med. Jag tycker att den period ni är i nu ungefär, var den jobbigaste med både Stora och Lilla. De är varken bebisar eller barn på nåt sätt och jag håller med om att det nog blir lite enklare när de kan roa sig själva lite, lär sig åla/krypa/sitta och kan ta sig till spännande grejer eller hålla i dem lite. Jag är säker på att du är en perfekt (nåväl, bra iaf ) mamma!

För övrigt har jag köpt en Polare!!!! Vi har bröllopsdag snart och jag tänkte överraska maken.
    Hur ska den serveras och ska man ha nåt bra till?? Frukt? Jordgubbar?Skaldjur?
    Hjälp mig nu! Så att det första mötet med polaren blir perfekt, menar jag.

• Fru E

Lappis-hej funderade nyss på var du höll hus!
    Dagarna blir bättre och bättre men längtar till jag kan vara så lugn som ni gällande barnlängtan, tar på krafterna och humöret tyvärr.
    Planen är ny FET i höst när de öppnar, ska försöka få trombyl/fragmin utskrivet för att se om det kan vara små blodproppar som ställer till det. Nu får vi betala själva så gäller att satsa eskimåerna smart........om man kan det.....

Snaily-ähhh sätter du blommorna tätt så slipper du rensa

• Lapinette

Fru E - jobbigt att det tar på krafterna ... been there, done that. Det känns otroligt skönt att ha lagt det där bakom sig. Det är bara vid väldigt få tillfällen som jag funderar på om vi skulle ha fortsatt eftersom vänta för adoption är så lång men jag måste erkänna att tankarna på att skita i allt och fortsätta leva det liv som vi lever dvs utan barn dyker upp oftare. Jag håller tummar och tår att allt kommer att gå vägen och att ni fram tills dess klarar av att njuta av livet så gott det går.

Parnassia - skaldjur och champagne är en perfekt kombination. Jordgubbar är mest för att det ser vackert ut, inte för smaken då det faktiskt inte är någon bra kombi. Fisk, sushi, gåslever går också bra ... annars funkar i princip allt (har även ätit pizza) bara det inte är syrligt. Jag hoppas det blir uppskattat!

Själva fick vi en "fri och oplanerad" dag då ett sms från vännerna vi skulle till på middag kom in imorse, feber i familjen och andra gången de ställer in. Vi ska nog gå ut på stan och knata runt och se alla som springer marathon. Har även en drös med pengar som bränner på kontot. Fick dubbelt så mycket i slutlön än vad jag hade räknat med . Det mest ska gå till sparandet (som jag har nallat på) men något till mig själv vore skoj att unna sig också.

Ha en skön helg!

• muggles

AM: nej det kunde inte ha gått bättre - därför blev det en 10:a!

Jag har aldrig associerat mig själv med dem som det går fort för så det var en trevlig överraskning.

• porchez

Mugglan - tack för din berättelse, jag behöver verkligen höra om fler såna förlossningar!
    blev först så glad när jag läste om er babylycka, och ja ni verkar ha det så mysigt i er familj! Hur är Moa med tvillingarna? Går det bra? Men vad tråkigt det här med din mamma är, stor kram och som alltid vetliera med oss om det känns för jobbigt, här får man skriva saker man känner utan att stå för det

Tinga - hur "bra" äter pojkarna nu? är det fortfarande kamp om varje måltid?  har de favoriträtter? eller är det mer konsistens som avgör? 

Läste precis att idag är det "Ofrivilligt barnlösas dag" något som jag verkligen tycker ska uppmärksamas! Jag såg bara en liten artikel på min lokaltidnings hemsida, men hoppas att i framtiden ska alla tidignar skriva om det.
    citat:
    Som patientförening kämpar vi i uppförsbacke mot alla fördomar som omger ofrivilligt barnlösa. Trots att vi är många som har svårigheter att få barn känner sig de flesta som drabbas ensamma om sin situation, säger Lina Ullerstam, ordförande i Barnlängtan. Mellan 10 och 15 procent av befolkningen lider av ofrivillig barnlöshet. Många vänder sig utomlands för att få vård.
    – Skamkänslorna är ofta så starka att inte ens de närmsta vännerna får reda på vad som händer. Omgivningen kommer också ofta med taktlösa och okunniga uttalanden, som att det är naturens mening eller att de drabbade skulle lyckas om de bara slappnade av, säger Lina Ullerstam.

• porchez

Lappis - skoj med att få bränna pengar!

Själv misslyckades jag totalt med detta i Paris, hade laddat både mig själv och kontot för en rejäll shoppingresa, men handlade bara billiga skit saker, en väska för 19 euro och ett par skor för 15, riktigt besviken faktiskt. Gjorde inte ens av med hälften av min shopping- och fickpengs budget, trotts att alla tjatar om att Paris är så dyrt.... Men för övrigt har resan varit fantastisk på många sätt, har sett och upplevt så mycket fint. och Lappis nu förstår jag, gåslever är faktiskt riktigt gott

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!