• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

håhåjaja... vardagsdramatik... Hörde nyss en stege braka i backen utanför fönstret och kan säga att det gick rätt fort att förflytta sig genom hela huset och ut genom källarn.. men maken stog på en annan stege och skakade mest på huvudet åt min hjärtklappning.. hm.. inga skador åt nåt håll men div elände skulle ju kunna ha hänt....

... i serien måla om fasaden...

• start september

Tur Vickan att ingen var på eller under!

Vilken fin berättelse Muggles och grattis igen till både flickorna och en fin förlossning!

Här är tar veckorna musten ut en, maken roddar mycket tjej på helgerna så att jag får sova och sen blir det just mer än leka resten av tiden och praktiska grejor. Jag mår oförskämt bra, svampinfektion igen men annars ganska smidig ändå tycker jag trots v 26.

• start september

Förresten, ni som fått barn nr 2, och gått profylaxkurs med nr 1 - gick ni någon uppföljningslurs? Funderar på en webbvariant, men kanske klarar man sig men minnet och den bok man fick sist?

• Snorkfröken77

Hej, ett litet (långt) livstecken från mig! Jag läser men orkar inte riktigt med att kommentera just nu. Jag lider och glädjs med er som vanligt Hjärta 

Jag kämpar på och håller näsan över vattenytan.

Här kommer ett långt ego-inlägg, läs ni som orkar, en snabb sammanfattning är att allt är fortfarande bra

I går åkte vi in till fl för kontroll då jag haft ont i magen till och från under natten som sedan blev regelbundna onda sammandragningar (mellan 3-7 min mellan varje). Jag ville inte ringa men maken tvingade mig, de tyckte vi skulle komma in för kontroll och jag tänkte att de kommer bara säga att det är förvärkar och sååååå naturligt *suckar* Väl där så visade sig att blodtrycket var förhöjt att jag hade bakterier i urinen och jag visst hade ordentliga sammandragningar när väl CTG togs, tur att vi åkte in! Fick en bricanyl-spruta i låret, den var inte mysig, men den hjälpte direkt! Så skönt.

Jag hade sedan  "turen" att träffa ännu en läkare som talade dålig svenska som dessutom försökte övertala mig att föda vaginalt, tre (!) gånger under vårt samtal. Till slut ilsknade maken till och sa det är slutdiskuterat, det är bestämt att det blir snitt då ville läkaren veta VEM som beviljat snittet, inte roligt! Skönt att maken var med. Sen frågade jag om Bricanylet hur länge det sa i och så, då svarade han att det var mest placebo-effekt  och ibland bara höll i sig i 20 min! (tyckte det lät konstigt...)

De fortsatte ta blodtryck och det gick neråt sakta men säkert. Fick ligga kvar för observation hur kroppen skulle reagera när sprutan gick ur så maken åkte och jobbade, när det gått 4 timmar var det dags för CTG igen (bm berättade att Bricanyl satt i ca 4 h...) och jäklar vilka sammandragningar (värkar) jag fick, tur att man har profylaxen. Så, en spruta i nästa lår som gjorde ännu ondare och som jag mådde ännu sämre av (hjärtklappning och skakade långt efteråt) Men så försvann sammandragningarna igen. Frågade BM om mat,  hon svarade att det var bara att hämta i lunchrummet, då började jag storgrina och försökte förklara hur jag kände för att vara där och jag inte ville gå ut och träffa på varken gravida som skulle föda elller nyss fått, hon förstod och mjuknade (hon låtsades inte om att hon visste vad som hänt oss innan) och fixade mat till mig på rummet, så skönt.

Sen väntade jag. Och väntade...

Vid 3 fick jag äntligen träffa läkaren igen...jag ville bara hem....Han bestämde iaf att jag skulle till bb och ligga kvar där under natten för observation för att vara säker på att inte få värkar igen. Jag dog en smula invärtes när han sa vart jag skulle, en ny bm kom och hämtade mig och tog mig upp. Jag försökte hålla ihop medan jag blev tagen till min sal, som tur var jag själv där. När hon gått bröt jag ihop fullständigt och storgrinade, jag kände mig så ensam och ledsen och sista stället på jorden jag ville vara, var på bb utan en bebis...Som tur var kom maken då och tröstade. Sen tog han tag i att kalla på personal och fråga vad som hände egentligen. De förklarade för oss att man inte tänkte stoppa upp i tre veckor till och att det var ingen fara om bebisen kom nu (skönt att höra) och att vi skulle få besöka neo om det blev aktuellt. Så det vara bara att avvakta och se hur det utvecklade sig. Maken åkte hem framåt kvällen och livet kändes lite bättre.

Sen fick jag en rumskompis...Hon var inte så rolig, hon sa inte så mycket, och när jag sa något svarade hon så där hysteriskt nervöst. Senare på kvällen kom hennes kille/man och de sätter igång och hångla bakom skynket!!! Jag trodde jag skulle avlida när jag hörde slafsandet, bläääää! Gör man så när man delar rum med någon?! Jag tycker inte det. Sen åkte han aldrig hem heller, vid 22 började jag demonstrativt plocka ihop mina få ihopskrapade toalettsaker, DÅ fattade han och pep hem...

När jag vaknade i morse efter en riktigt dålig natts sömn så var det första jag sa till personalen: Jag mår bra när får jag åka hem? Tog morgon CTG och såklart somnade ju Leffelina efter en stund och vägrade vakna trots nyponsoppa...När jag väl fick träffa jourläkaren vid 13 så ville hon ha nytt CTG pga av det så jag kunde åka därifrån med en "snygg" kurva som hon sa. Men då skötte sig Leffelina och levde rövare Sen fick jag äntligen åka hem och nu ställer vi nog båda in oss på att vi kanske får träffa bebis tidigare än planerat.

Cicci - Förhoppningsvis ska hon slippa heta Leffelina, men det ser osäkert ut än, vi har några namnförslag men inga gemensamma favoriter.
  • smint

Snorkis: Härligt att se dig här, men vilken tur att ni åkte in, spännande nu ju, och skönt att leffelina kan komma ut nu om hon bestämmer sig för det.

Hade en jättetrevlig kväll med kollegorna igår, dom hade gjort mysigt på jobbet först med en lång tipsrunda, bubbel och lite tilltugg. Sedan berättade dom att vi skulle till fjäderholmarna och äta middag, supermysigt. Var precis vad jag behövde, men fy sjutton vad kallt det var när vi skulle hem, fick vänta på tåget lite väl länge och var så kall om händerna..

idag har vi hängt hemma, packat inför gotland och handlat lite. 

Hoppas ni får en fin söndag, kikar in under veckan  

• MSW

Snorkis: vilken dramatik! fast för ångestens skull gör det kanske inte så mycket om hon skulle komma lite tidigare..? Kram iaf!!

smint: ha en bra resa! Och hoppas att lilla H verkligen är på bättrings vägen!

• smint
    MSW skrev 2011-05-28 21:38:13 följande:
    Snorkis: vilken dramatik! fast för ångestens skull gör det kanske inte så mycket om hon skulle komma lite tidigare..? Kram iaf!!

smint: ha en bra resa! Och hoppas att lilla H verkligen är på bättrings vägen!
    Tack tack, nu flyr vi alla baciller  har inte behvöt använda snorsugen idag iaf, alltid något
  • smint

fick höra en sjuk historia igår om en som har bugaboo. Dom hade varit ute och gått inne i stan vid något vatten, kungsholmen kanske, aja mindre viktigt.. han som körde vagnen hade dragit i bromsen men bara på halvläge, vagnen hade börjat rulla och rakt ned i vattnet med barnet i, han hade kastat sig i och lyckats trycka upp vagnen och någon hade kommit och hjälpt till.. ungen hade haft vatten till hakan.. nu skall jag alltid dra i bromsen till max...

• Izzie

Snorkis - Oj vilken tur att ni åkte in! Jag blir riktigt förbannad när jag hör om läkaren - vilka nötter det finns?! Saknar en del människor fullständigt empati och förståelse??? Kämpigt med alla förvärkar, men som MSW skriver kanske det kan vara skönt om du slipper gå tiden ut? Under förutsättning förstås att Leffelina är redo och ni slipper ligga kvar på neo i veckor... Vilken vecka är du i nu? Beräknat BF? Stor kram till dig vännen!

Muggles - Vad härligt att läsa din fantastiska förlossningsberättelse! Låter ju super att ni trivs så bra hemma också och att ni verkar så lugna och tillfreds med livet som 3-barnsföräldrar Är Moa avis nånting eller tycker hon att det mest är kul med bebisarna? Superfina namn vill jag säga med - båda står på min lista oxå!  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!