• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Izzie

Smint - Men gud så läskigt! Fatta paniken om det hänt en själv?!!!!

• Izzie

Nästa vecka ska vi iväg på vår efterlängtade semesterresa! Ska bli såååå skönt! Men till saken hör att vi åker dit tillsammans med min bästa kompis och hennes familj, och de ska gifta sig under veckan på stranden med oss som vittnen... Hon vill ha det väldigt avslappnat och har gett mig tydliga instruktioner kring att inte go bananas med ngn form av planering (som jag annars lätt skulle kunna gå igång på, och det vet hon ju om!). Men något vill ju jag och maken ändå ge som present eller överraskning... Förslag ngn?

• Mopedvin

Hej allihop, nu hemma efter en fantastisk resa till Prag. Sooooovit på morgnarna, somnat om, ätit, ätit, ätit, druckit, druckit , druckit, fikat, gått, gått, gått! Det som var lite synd var att maken blev sjuk sista dagen och vi fick skippa en av de restauranter vi bokat, kvällen blev dock bra ändå, vi bokade en annan rest. som inte var så fancy, och käkade kubanskt och drack drinkar! På planet hem sen blev han sämre med feber o halsont och nu är han däckad o käkar pencillin... Men vi hann njuta de dagar vi hade i alla fall, 3 av 4 dagar blev det onsdag med
    Ska läsa ikapp lite mer, skickar en kram till snorkis så länge!

• Snorkfröken77

Smint - Ja, det känns skönt!

MSW - Jag skulle nog gärna se att hon kom ut snart ur rent egoistiskt perspektiv. Men för hennes skulle är det ju bäst om hon väntar någon vecka till. De sa att det kunde vara lungmognaden som inte var färdig nu, annars var det inga problem, de sista veckorna är ju bara för att tjocka på sig

Vickan - Kram tillbaks!

Izzie - Jag var i 34+4 i fredags, så snart 35 fulla! Beräknat BF är 3/7. Så liiite tidigt är det ju!

Frågade förresten BM på fl om kön efter UL och hon sa att hon aldrig varit med om att de tagit fel Förvånad Hon sa att det hände för många år sen när de bara mätte urinröret, då var det mer chansning. Hon sa att vet de inte säkert så säger de inget, coolt. Så vi kan nog vara ganska säkra på att det är en Leffelina och inte en Leffe

För övrigt har jag gjort så många CTG nu och haft tråkigt under tiden så nu vet jag hur en bra/dålig CTG-kurva ser ut och hur man ser när bebis är vaken respektive sover, placerar det under facket för onödigt vetande

Stora kramar till er alla!

• Izzie

Mopedvin - Vad  härligt det låter! Tur att maken insjuknade så pass sent ändå. Supertrist om man känner sig risig redan från början...

Snorkis - Ah ok, v 35 är ju ändå helt ok. Jag har hört att de kan påskynda lungmognaden lite om det krisar (kortisonsprutor?), dvs behandla barnet under ngt dygn för att påskynda processen och samtidigt ge mamman typ bricanyl som stoppar upp förloppet lite... Många barn som föds vid den tiden klarar sig ju utan extra hjälp med. Hade en kollega som skulle haft barn några veckor efter mig när jag var gravid med Matilda men hennes barn föddes redan i v 32-33 och det barnet klarade sig utan ngn som helst hjälp. Tror hon låg i kuvös ett halvt dygn, sen var hon hyfsat fit for fight. De var kvar ett litet tag på neo för säkerhets skull, men allt flöt hur bra somhelst. Har du fått graviditetspenning så att du är hemma på heltid nu?

Nähä, dags att göra sig i ordning. Dags att åka och fira mamma! 

• Oupsie

Hej hej!

Nu är vi på plats i nya huset, och det känns bra, även om vi nästan drunknar i flyttlådor . Kommer att ha hjälp med att plocka upp allt i ett par dagar så förhoppningsvis kommer vi snart att ha någorlunda ordning här i alla fall. Känns trist att behöva köra med andra men jag klara inte att göra så mycket som jag vill . J*vla skitfogar, har så ont och kom knappt ner för trappan idag .

Snorkis, oj vad jobbigt det lät, och vilken jäkla läkare . Även om det är bättre för Leffelina att stanna kvar i magen ett tag till så förstår jag att det hade varit skönt om hon hade kommit ut snart . Och intressant det där om att se kön på UL. Kram!

Åh, tror nästan att gästerna kommer nu. Måste kolla. Återkommer senare

• porchez

åhh Snorkis!! finner inga ord, så ger dig bara en stärkande kram, hoppas närsmta tiden flyger iväg och att du snart får en drömförlossning och ta med dig en liten kry Leffelina hem!

Mopedvin - välkommen hem och resa låter riktigt mysig!

Izzie - ha en trevlig semester och klart ni vill göra nånting ör brudparet, även om du inte får go bananas. Hur är det planerat? Cermoni med middag? Vart ska ni? En utflykt dagen eftersom en bröllopsresa på resan? Checka in paret på ett spa för dagen? Eller bara en middag med champagne?

Nu ska jag till mormor, blir inte så mycket fira mamma idag utan fira mammas mamma istället

Grattis till alla mammor idag iaf!

• muggles
    start september skrev 2011-05-28 18:03:23 följande:
    Förresten, ni som fått barn nr 2, och gått profylaxkurs med nr 1 - gick ni någon uppföljningslurs? Funderar på en webbvariant, men kanske klarar man sig men minnet och den bok man fick sist?
    Nej, jag läste bara häftet igen och körde övningarna igen, det räckte fint för mig.
  • start september

Snorkis, du beskriver så väl hur eländigt det måste ha varit och hur utlämnad du kände dig. Jag förstår att du vill att hon ska komma så snart det är säkert möjligt och det verkar ju som att du kan få rätt! Vad sade de om blodtrycket och bakterierna sen? Kram!

Izzie, hur långt gången är du nu? Hur känner du inför förlossning? En upplevelsepresent på plats kanske? Något man inte skulle unna sig själv? Ska M med på resan förresten?

Mopedvin - låter som ni haft det supermysigt.

En extra kram till oss som inte har kvar våra mammor idag!

Förresten, tips på treårspresenter mottages tacksamt! De tär svårt att hitta på lagom stora/små saker tycker jag,

• start september

Tack Muggles! Tänkte på vad du skrev om att träna på att krysta. den var den delen jag inte fick till sist vare sig på övning eller live. Nu minns man väl lite men jag har fortfarande stor respekt för det, stort barn och svaga värkar dessutom sist.

Hur går det med Moa och tjejerna?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!