• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Har helt glömt det där med anonymiteten! Tack, Cicci! 
    L är frisk så pass att ögonen inte geggar dagtid så imorgon blir det dagis. H är fortfarande lite yttepyttegeggig och grönsnorig så honom håller jag hemma imorgon. 

L har precis målat sig grön över hela armen med en tuschpenna så hon ser lite sjuklig ut, eller möjligen lite utomjordslig. 

Denna lilla sjukdomsperiod har annars fört med sig en bra sak: maken har äntligen insett att vi inte kan hålla på och jamsa med L om att hon ska bestämma själv om/hur/när hon ska ta sin medicin ... Hon måste vara scientolog eller antroposof elelr något eftersom hon vägrar medicin så till den milda grad. Inser inte sitt eget bästa. Så nu har vi gemensamt övermannat henne och gett genne ögondroppar. Det blir väl några pass på terapisoffan när hon blir vuxen gissar jag.

Åh vad jag längtar uuuut! Har hållit mig hemma med barnen av hänsyn till omvärlden - vill inte dagis ha ögininflammation vill väl nte övriga världen ha det heller. Ikväll ska jag få gå och träna! Lycka! Kanske hinner jag med en promenad också ...

• Oupsie

Hej allihopa!

Flyr flyttkaoset för en minut. Fy vad det är jobbigt att flytta... men det kommer ju antagligen bli bra när vi väl är på plats.

Angående babyskydd så har vi ett maxi-cosi, och vi är nöjda med det. Gjorde i och för sig ingen stor undersökning innan vi köpte babyskydd eftersom det blev lite impulsköp på extrapris. Här går det att se hur solskyddet fungerar (samma som koko förklarade): http://www.maxi-cosi.com/se-sv/sakerhet/baby/pebble

Oms, vilket fint brev

Nu måste jag återgå till flyttlådorna. Kommer nog in först nästa vecka igen, när vi förhoppningsvis kommit lite i ordning i alla fall .

Kram er och krya på sig alla sjuklingar! 

• Telis

Omsan, å vad gullig hon är din dotter, förstår att hjärtat smälter.

sweet, trist att inte testet gick bra men bra med övning på intervju över telefon. Vad duktig du var som klarade av  det! Jag förstår att du var jättenervös, jag blir nervös bara av att ringa hårfrisörskan!

smint, åh stackars lille H! Hoppas att han redan mår bättre.

Och Cicci är ute och minglar som vanligt ser jag ....

Själv är jag för tillfället arg, ledsen och besviken. Har en "vän" på Facebook som undrar i sitt statusmeddelande om han är en dålig människa för att han tycker att det är hemskt att en kompis till honom "köpt" sig ett barn via IVF trots att hon är över 40 och singel. Han tycker väldigt synd om barnet. Han är katolik och säger att det kan bero på religionen att han tycker att det är fel med IVF. Just nu känner jag mest för att bara deleta honom (och slå lite extra hårt på tangenterna när jag gör det) men det är kanske en barnslig gest.

3,5 veckor kvar av köksrenoveringen and counting ...

• Lapinette

Va, hur tänker han? Varför skulle det vara fel att få hjälp på vägen att bli gravid? Vi pratar ju inte om någon abort, som katoliker normalt är emot. Och varför skriver han om det på facebook? Vill han reta upp andra, få starka reaktioner, ovänner?!

• Lapinette

Samtidigt får ju alla ha sina åsikter. Man önskar bara att vissa kunde förstå och vara lite mer flexibla i sitt tänkande.

• fru AM

Telis: förstår att du reagerar på din FB-väns statusmeddelande. Du kanske kan mjukstarta genom att med en mycket hård tangenttryckning klicka bort så att du inte ser hans statusar längre.

Oj nu blev jag också arg på honom när jag tänker närmare efter!!  

• Lapinette

Förresten, skoj att "se" er! Känns som evigheter sen.

• Telis

Hej Lappis! Skönt att det verkar bli Island ändå!

Ja du, hur tänker människan? Och vad menar han? Jag tror att han tycker att det är fel att hon är singel, typ att ett barn behöver två föräldrar, och att man kan "köpa" (det har han nämnt flera gånger) ett barn. Men det blir ju inga utförligare förklaringar på FB precis.

Det som är sorgligast är att flera av hans vänner håller med . Själv skrev jag bara "Tack gode gud för IVF!" som svar.

Nu är han ju som sagt katolik (och det vet ju alla att påven har en del lite "annorlunda" idéer om fortplantning) och han är inte heller svensk och bor inte i Sverige. Kanske har vi i Sverige kommit en bra bit längre vad det gäller sånt här än andra delar av världen?

• viktualia
    Lapinette skrev 2011-05-26 20:41:15 följande:
    Va, hur tänker han? Varför skulle det vara fel att få hjälp på vägen att bli gravid? Vi pratar ju inte om någon abort, som katoliker normalt är emot. Och varför skriver han om det på facebook? Vill han reta upp andra, få starka reaktioner, ovänner?!
    För att man inte får "störa" naturen. Och det är ju vad de kan betrakta IVF som. Man får ju inte använda preventivmedel i deras värld, utan ska ta emot de barn som kommer. Får man inga barn så beror det på att Gud inte vill att man ska ha barn.. om man hårddrar det...

Och Telis - minst: blocka nyheter från honom!!
  • Lapinette

Telis - vi är nog lite mer öppna här än på många andra ställen i värlen men jag blir förvånad att "alla" hans kompisar verkar hålla med honom. Ingen som vågar ha en annan åsikt? Kanske fler som vågar säga emot efter ditt inlägg. Go, go Telis!!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!