• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Snartis: skulle jag köpa nytt babyskydd så skulle jag se till att det går att klicka på vagnsunderredet  - i övrigt undrar jag om det skiljer så mycket mellan märkena. Det kanske någon mer inläst person kan svara på Vi hade ett Römer Baby-Safe  som funkade så bra så (köpte på rea därför blev det just det). Frånsett detaljen med vagnsunderredet då ...

Här är ett babyskyddstest som har ett år på nacken ... kanske hyfsat modernt. Även om ni vill köpa begagnat.http://www.smartson.se/index.aspx?id=41906 

• fru AM

Glömde en detalj som jag ju faktiskt tycker är viktig på ett babyskydd: Suflett (inte så sällan ska man lyfta ut babyskyddet i regn eller snöfall. Och så blir det mer ombonat med suflett och det ger lite solskydd)

• Snartis

AM: tyvärr funkar inget babyskydd att koppla på Brio Happy men det känner jag är mindre viktigt just nu. Hmm ska nog kolla in maxi Cosi i butik. Gillar när det är lätt att bära

• fru AM

Lägger du på 250g så får du en suflett (på Recaro Young Profi Plus)

• Oms
    Telis skrev 2011-05-24 22:46:33 följande:
    Hattis, det är ett vaccin mot HPV-virus, det är ett virus som kan ge kondylom men även andra sjukdomar, som till exempel livmoderhalscancer. Du kan ha fått HPV för länge sen utan att veta om det och då ger vaccinet ett visst skydd även i framtiden mot livmoderhalscancer.
    bra info där Tubbisen - satt just o funderade på varför vi vuxna kvinnor ska ta den men det var först nu när du skrev detta som jag kom på det och detta är jätteviktigt brudar!

min fd svägerska har för bara en månad sen diagnostiserats med agressiv livmoderhalscancer av den typen som vaccin hade kunnat skydda mot! Hon är född 1968 och en ungdom i sammanhanget! man kollar nu om cancern har metastaserat och till dess lever hon i ett vaccum... usch, jag försöker inte att tänka på det, det är stort och läskigt och jag hoppas och tror att det inte är så allvarligt som man befarar. Hon har 3 barn varv 2 barn med min bror. den yngsta av dessa 2 barn har såväl adhd som asperger och är oerhört beroende av sin mamma...

nä nu byter jag ämne.

Mugglan - vad jobbigt med din mamma, det är precis nu det inte får kännas så. nu ska ni ju få vara i en bubbla och bara ha det bra! inte få mer att oroa er eller irritera er över. så fort man känner att livet "leker" ja då kastas man ned på mattan igen, ungefär som om att o man blev för nöjd med tillvaron så sticker man ut för mkt från mallen. Jag hoppas att det ordnar sig mellan er. KRAM!

Sweet - heja heja heja och stort lycka till! hoppas att det leder till ngt jobb om än att det skulle vara kul att träffa dig under en ev långsemester här i sthlm   ang föredraget igår så handlade det om adhd samt add och var anordnat av ADHD-center som är den instans inom sthlm läns landsting som har info ansvaret. Som jag skrev på FB så var det tyvärr så att man la sig på en mkt hög nivå vilket säkerligen skulle fungera utmärkt på en infoträff för läkarstuderande eller en allmänhet som av nyfikenhet vill ta del av forskning och info. I publiken satt det föräldrar till barn med adhd, föräldrar från alla samhällsklasser, religioner, kulturer och åldrar. Flera av dessa föräldrar har dessutom själva diagnoser och den kombinationen gör det direkt olämpligt att som hjälpinstans hålla föreläsning på en hög nivå... Det blev jag upprörd över. i övrigt var det oerhört intressant, men som sagt oproffsigt.
  • _koko_

Snartis - Vi har en Maxi cosi cabriofix och är jättenöjda! Den har en mjuk suflett som är gömd i stolen när man inte använder den och som man fäster i handtaget med två öglor när man dragit ut den. Svårt att förklara men har funkat bra för oss. Och gör inte vårt misstag och köp adapter till vagnen osedd, det visade sig att man måste skruva på den och vi har därför använt den noll gånger... De flesta klickar man ju fast...

omsan - Usch, jag känner en, född i mitten på 70-talet, som gått bort i livmoderhalscancer, det gick jättefort. Hoppas det inte har spritt sig hos din brors fd fru!!

Har ätit middag med min mamma ikväll, supermysigt! Nu sängen tror jag...

• Oms

Nu till ngt som är oerhört stort för mig.

Jag har läst detta flera gånger och blir lika tårögd varje gång. Jag delar det med er därför att ni har följt med mig på min resa med min stora tjej. Jag delar med mig av detta utan hennes vetskap men anser att jag kan göra det till er...

Jag fick ett mail från engelska läraren som hade låtit eleverna skriva fritt ang ngt som de vill ge sin mamma på mors dag. brevet är från min stora dotter till mig och det är helt fritt skrivet. engelska lärarinnan som är fullt medveten om våra problem blev så rörd att hon vidarebefodrade brevet på en gång - dock med tillstånad av min dotter, så här kommer det - med stavfel o allt:

I'm proud of my mum

I'm proud of my mum because she helps me with everything, with homework, friends, Justin Bieber (haha) and much more things. She is the one that have raised me the most. I don't know how she can handle me sometimes but she does. If I were her I would have thrown me out ages ago, haha, but that's just me.
    My mum is like my mum and my friend at the same time, that's what I love the most with her.
    My mum can be a pain in the ass sometimes, ok not sometimes, according to me she is annoying almost everyday.

Sometimes I get so angry at her that I want to kill her, haha, but I would never in my whole life do that.
    I'm so thankful to have her in my life, all the things she have done for me and all the things she have let me do like example; She bought me tickets to Justin Biebers concert and she let me take my best friends with me. That was the best birthdaygift  in my whole life and thats a day i'll never forget. My mum is the best mum in the whole wide world and I would never replace her with someone else. If I hadn't had my mum in my life then my life would been a katastrofy and  how my life would be then I don't know. I wouldn't be (name) then. I don't know much more to say so now i'm saying good bye, haha,yeah. Good Bye!

• muggles
    fru AM skrev 2011-05-25 15:57:10 följande:
    Jag har aldrig haft någon bärsjal, tyvärr - annars hade jag skickat den på stubben! Men jag har en annan mojäng: www.drottningenar.se/ som du kan få, Mugglan. Enda motprestationen är att du ska utvärdera vad du tycker om den. Jag har själv fått den som försökskanin men ingen av mina två minsta gillade att bli runtkånkade på det sättet, vare sig i DrottningEnar eller i BabyBjörn. Intresserad?
    MYCKET intresserad. Med Sweetans har vi ju tom 2st då Jag lovar att utvärdera!
  • muggles
    sweetstreet skrev 2011-05-25 17:19:05 följande:
    och 40 lb (pounds) är ungefär drygt 18 kg... Om ngn nu undrar...
    Dit har vi en bit kvar - ingen av tjejerna väger ens 3 kg än...
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!