• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Vad gäller solkräm så använder vi Vichy för barn, men jag skulle vilja övergå till Proderm som maken och jag anser vara det enda som håller vid mycket bad o svett.
    Fast jag har faktiskt ingen aning om vad de innehåller för ämnen. (Jag som brukar kunna bli prickig av vissa solkrämer har inte blivit det av Proderm, och den håller hela dagen känns det som, även vid långa dyk i tropiska vatten.)

BS - vad gäller ilande tand så försök få den fluorpenslad hos tandläkaren, om de inte hittar något riktigt fel. Den kanske bara är nött och känslig? Jag får lite fluor på vid besök, o använder Sensitive-tandkräm. Sen märker jag att det ilar mer om jag ätit mycket godis. Straffet månne?

• _koko_

Det finns en amerikansk sajt som listar typ all hudvård (inkl solkrämer) och hur "farliga" de är, men nu har jag glömt vad den hette... Eco baby såg ju dock förhållandevis bra ut och även Proderms barnvariant (lustigt dock att solskyddet består av benzophenone, som andra sajtar anger kan vara MER irriterande än zinkoxid och titaniumoxid).

smint - Hoppas lillkillen kryar på sig snart!!

telis - Det är ju bara ett problem om man annonserar själv.

Och vaccinationsnyheten hade jag helt missat!! Får kolla upp det, men den är ju dyyyr... Vi måste borreliavaccinera oss hela familjen plus att jag ju vill vattkoppsvaccinera barnen nu när vi klarade oss. Det blir väl ett par tusen bara det...

cicci - Då måste vi faktiskt ta en fika innan eller efter tandläkaren (om du inte hinner får du väl vinka till mig från tandläkarstolen  )!

• fru AM

Kan man vaccinera mot borrelia nu? Eller menar du TBE? TBE måste jag greja för både småbarnen och mig. Samt även vattkoppor ... Livmoderhalsvaccinationen känns ju dum att skippa fast det är väl knappt att jag hinner ...

_koko_ skrev 2011-05-24 10:40:51 följande:
    Och vaccinationsnyheten hade jag helt missat!! Får kolla upp det, men den är ju dyyyr... Vi måste borreliavaccinera oss hela familjen plus att jag ju vill vattkoppsvaccinera barnen nu när vi klarade oss. Det blir väl ett par tusen bara det...
  • _koko_

Men GUD, AM, jag satt länge och tänkte, skriver jag rätt nu, och det gjorde jag ju INTE. TBE menar jag förstås... En kollegas man fick det förra året och han är fortfarande inte återställd.

• fru AM

TBE är verkligen läskigt! Borrelia har man ju en chans att märka att man blivit smittad av även om man skulle ha missat själva fästingen. Och borrelia kan man ju dessutom i bästa fall bota om eftersom det är en bakterie inblandad.

Ego: Livias ögoninflammation blir inte så mycket bättre och jag inte bestämma mig för om det är dags att gå till doktorn eller ej ... Mycket gegg i ena ögat och lite mindre i det andra. På morgnarna får man sitta och badda med våta  kompresser för att hon ska få upp ögonen överhuvudtaget  

• start september

Krya på sig till Ls ögon och Hs luftrör!

Jag är också jätteglad för det du skriver om hur ni har det Muggles. Häftigt!

Tinga, jag förstår precis att det är kämpigt att läsa i din sits. Stor kram!

TBE - minst 5 veckor innan full skyddseffekt sa de, så hög tid inför sommaren nu! 

Efter att ha läst på tror jag att det blir livmoderhalsvaccinet, men när jag säkert inte är gravid eller syskonförsöker för att slippa noja. Det känns som välinvesterade slantar ändå.

• muggles
    Tinga skrev 2011-05-23 16:47:59 följande:
    Muggles - jag är jätteglad för din skull att ni har det så bra, även om det gör ont i bröstet på mig att tänka på hur vi hade det med Piff & Puff.
    Lyckan blev kortvarig Har misstänkt länge men fick bekräftat idag att min mamma håller på att balla ur psykiskt igen. Hon var riktigt dålig när Moa låg i magen och har varit "frisk" sedan dess men nu håller hon på med samma konster igen. Jag orkar inte med att ha ett "barn" till att ta hand om just nu. Oron över att hon inte tar sina mediciner (mot högt blodtryck bla), oron över om hon kommer att betala hyran i tid, kommer att handla mat, kommer att svara i telefonen etc. En kompis ringde precis efter att jag pratat med morsan och frågade hur jag har det och jag bröt ihop fullständigt.

Varför kan man aldrig få vara glad någon längre stund i livet????????????????
  • muggles

Maken tror att det här "skovet" ev har triggats av oron som min mamma haft för mig hela våren - med sin historia orkar hon inte med psykiska påfrestningar alls längre. Och för några veckor sedan dog hennes enda syster oväntat dessutom. Nä fy fan vad livet kan vara tungt ibland.

• muggles

Jag sa till maken att ibland har jag önskat att min mamma var död istället, så jag inte hade så mkt oro för henne och så mkt bekymmer. Hemskt att säga men precis så känns det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!