• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

På tal om att köpa på Blocket, har ni sett www.hoodboard.se? Man skriver in vad man söker efter och var man bor och så letar den på Blocket, Tradera, Loppi och jag vet inte allt och sorterar träffarna efter vad som är närmast där man bor. Skitsmart!

• BrudSommar2006

De där tjockare blöjbadbyxorna tar en liten stund att torka, så om man tänker sig bada mycket på en solsemester ska man kanske ha att byta med. Eller så tar det ändå tid för den där dräkten att torka så att man får vänta i alla fall.

AM, precis sådana stolar har vi också, ett par här hemma, bra att ha två när Iris har kompis hemma, och ett par hos mina föräldrar till Iris och hennes kusin. Får kanske inhandla en till nu när Astrid också vill sitta på sådan.

Vet inte hur det blir med Iris bad men det är i vart fall jäkligt dålig tajming inför semestern då flera badveckor är inplanerade, speciellt Sälen där vi bor granne med det nya inomhusbadkomplexet och där vi tänkt hänga en stund varje dag. Idag får hon dessutom inte behålla ens vatten utan bara kräks men det är en annan femma.

• fru AM

Dräkten torkar snabbt i solen/vinden (i alla fall de våra barn haft) och man kan ju packa ner såna engångsbadblöjor för torktidens skull och helt enkelt varva? Fat mina barn har fått stå ut med att kränga på sig fuktiga badbyxor. Det som inte dödar härdar

• muggles
    Tinga skrev 2011-05-21 22:59:25 följande:
    Muggles - välkomna hem! Hoppas att ni inte fastnar helt i amningsträsket, utan kan njuta lite också. Kram!
    Nä amning finns det inte tid för!!! Har fullt sjå med att försöka hinna pumpa ur ett mål om dagen till dem. Lite tröstamning blir det kanske en gång per dag för att jag och bebbarna tycker det är mysigt, men de får ju inte i sig ngt då, det är pumpning som gäller.

Piggelin: Ada kom först och var minst (fd donator), Beda tvåa och var störst). Tänk att A kommer före B...
  • fru AM

Livia är hemma från dagis och läker ut helgens ögoninflammation ... Lite mysigt, hon tittar på Storsonens gamla VHS-filmer på vår mini-tv i arbetsrummet medan hon fyller i sin almanacka ... hon ligger på mage och skriver in hela släktens födelsedagar. Jag behöver bara hjälpa henne med att peka ut födelsedagarna och säga vilka bokstäver hon ska skriva ...

• muggles

Annars måste jag bara säga att jag tycker det är otroligt MYSIGT med våra bebisar!!! Det är som natt och dag med Moa. Då var det kaos, skrik (hon var ju hungrig), mammasjälvförtroendet i botten, dålig sömn (amningen fungerade ju inte), jag var deppig, ... Nu är våra bebisar mätta (de lever på ersättning och får "hemlagat" till frukost), de sover mkt, de lugnas av varandra, de gillar att mysa med oss, mitt självförtroende är bättre, förlossningen var mkt bättre så jag har knutit an på ett helt annat sätt. Jag känner mig som en fullfjädrad 3-barnsmamma (ta det på rätt sätt, absolut inte menat som skryt) och förundras över hur fort det kan gå?!

Såg en nybliven förstagångspappas blick i fredags när vi roddade en 3,5 åring och hennes mellanmål och lek samtidigt med att två småttingar skulle äta och rapa - han såg RÄTT imponerad ut. Själv stod han där och visste inte riktigt hur han skulle hålla sin bebbe med det vickliga huvudet åt alla håll och vi matade varsin bebbe med ena handen och gjorde ngt annat med andra typ. Haha. Usch vad skrytsamt det låter, men det känns bara så jäkla BRA!

Har börjat på förlossningsberättelsen men fick väl ihop 2 rader innan jag blev avbruten... Nu matning.

• fru AM
    muggles skrev 2011-05-23 11:03:12 följande:
    Annars måste jag bara säga att jag tycker det är otroligt MYSIGT med våra bebisar!!! Det är som natt och dag med Moa. Då var det kaos, skrik (hon var ju hungrig), mammasjälvförtroendet i botten, dålig sömn (amningen fungerade ju inte), jag var deppig, ... Nu är våra bebisar mätta (de lever på ersättning och får "hemlagat" till frukost), de sover mkt, de lugnas av varandra, de gillar att mysa med oss, mitt självförtroende är bättre, förlossningen var mkt bättre så jag har knutit an på ett helt annat sätt. Jag känner mig som en fullfjädrad 3-barnsmamma (ta det på rätt sätt, absolut inte menat som skryt) och förundras över hur fort det kan gå?!

Såg en nybliven förstagångspappas blick i fredags när vi roddade en 3,5 åring och hennes mellanmål och lek samtidigt med att två småttingar skulle äta och rapa - han såg RÄTT imponerad ut. Själv stod han där och visste inte riktigt hur han skulle hålla sin bebbe med det vickliga huvudet åt alla håll och vi matade varsin bebbe med ena handen och gjorde ngt annat med andra typ. Haha. Usch vad skrytsamt det låter, men det känns bara så jäkla BRA!

Har börjat på förlossningsberättelsen men fick väl ihop 2 rader innan jag blev avbruten... Nu matning.
    Jag blir jätteglad för din och er skull!!
  • FruCicci
    muggles skrev 2011-05-23 11:03:12 följande:

Det låter helt underbart Mugglan!
    Inte skytigt någonstans och jag kan till och med känna igen känslan!
    Jag är JÄTTE glad av att du känner som du gör. Jag ler när jag läser och hoppas innerligen att det fortsätter så här fint!

(Kommer ihåg när jag var i affären med V o L, L var liten, bara ett par månader och blev så klart hungrig. Jag ammade henne medan jag gick omrking och handlade och försökte hålla koll på V som körde över halva butikens pensionärer, sen lastade jag barnvagnen med varor, hade V på stårbrädan och L i babybjörnen och promenderade hem någon kilometer Jag var så nöjd att jag fixade allt det där!
    Allt får om man vill!)
  • fru AM

Själv har jag aldrig känt att jag klarat av tre barn på ett käckt och ledigt sätt men är glad att andra tar det mer med en klackspark!

• viktualia

AM - tack för tips och Telis - himla smart sajt!! (vilken galen mix av saker som kom upp.. tex en Thairestaurang, espressomaskin och svart löshår.. hihihihi)

Trollet sitter i en Tripptrapp-kopia hos mina föräldrar, hittills ser han ut som en påse nötter i den.. dvs hans sittställning är kass. Men man kanske får ge det en chans... annars handlar det nog om att invänta Livias lösning.. Tack för alla inspel!

Mugglan - ljuvligt att läsa att ni är så PÅ banan!!! Heja heja!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!