• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Telis, vår tjej var två fyllda precis, men hade långärmad dräkt eller snarare tröja + byxor. Hon gnällde inte alls, många barn hade ju likadana dessutom. Parasoll över när hon satt och lekte i sanden, eller keps med skydd som hänger ner på sidan. Funkade perfekt i Grekland i två veckor. Jag tänker vara hård vid utebad i medelhavssol länge. Hon vet att solen är lite farlig och att man ska smörja så jag tror det är ok framöver också. 

Verkligen bra jobbat Tinga! Kul med belöning efter hårt slit!

Mopedvin - underbart med resa. Njut och lita på att de har det bra hemma. Kan inte stora förklara lite för lille eller funkar det inte så?

Muggles, hur funkar det hemma nu? Vad säger Moa nu när de är där för att stanna? 

Här är det bra men hektiskt jobbmässigt, Jag mår bra,magen växer och jag hoppas få fortsätta med Fragminet, det ska kollas några värden i veckan. Jag får ett extra UL i v 32 iallafall  vilket känns jättebra.

Kram till alla!

• Piggelin1

Telis, vi köpte en sån med tröja & byxor på Åhléns förra sommaren inför resan till Frankrike & det funkade bra. Den var lite stor då, så den passar fortfarande & åkte på igen för några veckor sen när solen strålade som mest & Amanda badade i lilla poolen i trädgården.
    Det har stått så mkt om malignt melanom i GP senaste tiden, speciellt nu senaste dagarna med tanke på skandalen på Sahlgrenska, så då känner jag mig ännu mer motiverad att köra hårt på det.

Kul med köksrenovering - vad ska ni göra? Riva ut rubbet? Vad blir det för förger/material? Ngt rött?!

Porchez - har inte kommenterat det, men fnissade gott åt att du skrev Hunken i sms'et till honom Fast jag håller med BS, att han får kamma sig, oavsett anledning till att han ligger lite lågt

Säkert annat jag skulle kommentera också, men minns inte just nu. Jomen just det, Parnassia - vilken spännande resa du gjorde! Var det med jobbet eller privat?

Nu ska Amanda & jag baka lite kladdkaksmuffins - några kompisar kommer över på fika & sen grill senare idag.

Just det - Mugglan - Ada & Beda är sååå bedårande!! Kom på när jag ammade i morse att den mindre av dem (minns inte vem som är vem av Ada & Beda, bara via deras riktiga namn, som jag inte vill skriva här) vid födseln vägde ca en fjärdedel av vad lilleman väger nu ...och jag tycker ju att han är rätt liten ändå fortfarande! Jämfört med Amanda iaf!

Tjing på er & ha en fin söndag!

• Piggelin1

Jamen just det - Mopedvin - njut av er resa till Prag!! Är allt lite avis! Mannen & jag pratade så sent som igår att det hade varit så himla lyxigt & härligt med en helg bara vi två.

Hej Sept! Hur går det med dina vagnfunderingar? Blir det dubbelvagn eller ståbräda?

• viktualia

vinkar förbi....

här fanns storstilade planer på celebert besök.. men i serien inställda aktiviteter så blev en av gästerna febrig och plötsligt blev det en oplanerad söndag istället. Detta med färdiglagad mat i kylen (planen var att kunna servera lunch snabbt efter en kortare utflykt) och med maken på rymmen till hobbyaktiviteter. Toppat med att Trollet bröt ihop för trekvart sedan och därför sover lunchssömnen FÖRE lunch. Alltså, det är inte ett DUGG synd om mig, jag blir bara lite less på allt som inte blir av. *muttrar*

Har några frågor till experterna:

- matstol - Trollet har fortfarande sin Antilop från IKEA, men han blir mer och mer anti att sitta i den. Han kan sitta på en vanlig köksstol, men då räcker han inte upp till bordet. Hur har ni andra gjort i liknande situationer? Är det läge för nån tripptrapp-stol eller hur ska man tänka?

- cykelhjälm - nån med tips på hur det blir mindre traumatiskt att få på Trollet hjälm? Jag vill kunna cykla med honom!

• Telis

Tack för input om badkläder! Det får bli såna där badkläder med UV-skydd då, och så får vi väl passa på att bada nakna på morgnarna och på kvällarna om det känns trist för honom att bada med kläderna på. Har ni haft såna där badblöjor under då eller?

• Telis

Dra mig baklänges vad det är jobbigt att packa porslin och sånt. Obegripligt att jag orkade packa hela köket sist höggravid med Televinken. Men nu är det mesta klart iallafall. *puh*

Piggelin, vi ska dela av köket och få ett rum till (ja, vi gör lite tvärtom, jag vet att dom flesta vill ha ett stort kök ) men vi flyttar bara skåpen till den nya väggen och behåller luckorna så länge. Men vi ska kakla om och byta diskho, blandare och spis.  Klart att det blir rött! Jag tror att det blir precis som ert röda fast kvadratiskt.

Sen ska vi få lite småfix gjorda, tex golvlister i Televinkens rum, nätdörrar på baksidan och göra om en bastu till förråd.

• Telis

Vickan, har ingen egen erfarenhet än men vi hade iallafall tänkt att gå över till en tripptrappstol när Televinken växer ur Antilop-stolen. Fast jag är tacksam så länge han sitter kvar i Ikea-stolen, det är så himla bra att det inte finns något fotstöd. När han har suttit i tripptrappstolar så ska han bara hålla på och resa sig och klättra ur.

På tal om att klättra så kan han nu klättra upp för stegen på en rutschkana, sätta sig och åka ner själv. Var tog min lilla plutt vägen?

• start september

Telis - japp, badblöja under. Finns mest att köpa i Sverige så ta med!

Piggelin, efter mycket om och men har vi precis beställt en Bugaboo Donkey. Den kommer ju inte till Sverige förrän i höst/vinter, så det blev beställning via England och kompis som tar emot och skickar vidare. Mycket pengar men jag vågar inte köra hela vinterhalvåret med bara ståbräde. Än så länge sover hon middag dessutom och jag är promenadjunkie så det känns säkrast. Donkeyn är dyr, men jag tror på andrahandsvärdet. Den är supersmart eftersom man kan kan skjuta ihop den till singelvagn när man lämnat på dagis, lämnat sittdelen där, dra iväg med syskonet och sen komma tillbaka, fälla ut och ha två platser på hemvägen. Vi bor på en kulle dessutom så det är tungt när man ska hem oaktat varifrån så att den är lite lättare än andra jag tittade på känns bra. Eftersom vi varit så himla nöjda med den tidigare vagnen vågar man chansa på en ny oprövad modell också.

http://www.bugaboo.com/learn/bugaboo-donkey#excite

Sen (viskar så att det inte hörs nästan) är vi om allt går väl och det går sugna på en trea snabbt (man vet ju inte hur mycket trassel det kan bli inför nästa) och då har vi mer nytta av den så andrahandvärdeargumentet är mest externt så länge...

• start september

Vickan, vi har tripptrapp och det är jättebra när de kan klättra upp och ner själva. Antilopen funkade länge, vi växlade lite ett tag från hon gillar den mycket men den är för tight nu.

• Piggelin1

Spännande med Donkey'n, September! Du får rapportera hur den är senare! Inte för att vi kommer att behöva ngn, vi är ju färdiga på barnfronten nu, men lite nyfiken på hur den är jämfört med den vanliga Bugaboon (som vi också är supernöjda med).
    Spännande med funderingar på en trea med (viskar bara jag med).

Telis - jag tänkte väl det Rött alltså! Före-efter-bilder till galleriet?!

På tal om galleriet, så fick vi fotografens bilder från bröllopet för ett tag sen, funderar på att maila några till dig Telis. Lilleman är också dåligt representerad i galleriet, det har blivit bilder på FB istället.

Vi har också triptrap, som Amanda använder fortfarande. Vet inte om vi ska skaffa en till sen, eller att hon får sitta på en annan stol sen när lilleman är stor nog att sitta i triptrappen.
    Har ingen bygel till triptrapen (fick stolen begagnad av min kusin), så det funkar ju inte ännu på ett tag för honom.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!