• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Jaha, snart inget sugklocksmärke mer, ja då blir det till att ta fram rödpennan då antar jag.

• muggles

GUUUUUUUUUUUUUUUD vad gott det var med polaren Roger och lite Penfolds idag (vågade inte mer än ett glas Penfolds - 14,5 % är lite häftigt när man inte druckit på 9 mån). Men Moa reagerade ganska surt när vi inte hade tid att leka med henne pga att vi satt och matade varsin tvilling. Tja, så kommer det att bli nu. Sedan blir det ju att man säger "akta, försiktigt!" hela tiden när hon vill hålla, mata, klappa osv. Hon lyckades dänga till Beda i huvudet med en armbåge när hon studsade omkring. Beda gastade till lite kort. Moa tittade på mig ett kort tag och sa sedan "men det gör inget". Haha!

• Linn89

Muggels, det var någon som påpekade förut att de inte behöver få i sig så mycket bröstmjölk för att få i sig allt det där nyttiga som man inte får i ersättning. Jag tänkte jätte mycket på det i början när amningen bråkade för mig men det räcker att bebisen får i sig 30ml bröstmjölk per dygn. När jag låg  på plus på utpumpningen gav jag ett tag en kompis dotter 30ml om dagen just för den biten men sedan helt plötsligt så ville sonen amma och det gick :D

min m2b gav mig en riktigt bra idé nyss som jag tänkte kolla lite med er om. Jag är florist och har ingen riktigt bra arbetsplats som passar mig för tillfället, plus att jag är mammaledig. Men han sa att jag skulle kunna starta ett företag och en hemsida och "frilansa" och mestadels göra bröllopsbinderier. Är det någon som är småföretagare här som har några tips? Om man börjar i väldigt liten skala så kanske det inte är så svårt att lära sig bokföringen efter hand? Om man kanske har en eller två små projekt per månad så hinner man ju utan problem med att bokföra den biten..
    Ja, jag fick väldigt mycket tankar om detta nu. Jag gör nämligen blommorna till ett bröllop denna helgen, vi åker med bilen full med blommor till öland i morgon bitti och det hade vart riktigt roligt att göra sånt här vid sidan av.
    Tips och idéer någon? Hur ska jag gå vidare med mina tankar?

• Hattis

Härligt att vara hemma och dricka champagne med tvillingarna Muggles (Jag vill också ha...) Moa är ju för härlig. Det är klart att det är tufft för storasyskonet också när det kommer TVÅ små som man måste dela uppmärksamheten med.

AM - Högl är ett uuuunderbart märke - snyggt och skönt och inte varje dag man ser det på folk på stan. Har fått massor av komplimanger för ett par skor som i och för sig är rätt klassiska men så snygga. Och sköna! För er som har strl 37 - 37,5 så kan ni ju alltid titta in på www.provskor.se som har Högl och andra kvalitetsmärken till superpris.

BS - sköönt ändå att du börjar bli av med magsjukan, fy sjutton.

Porchez - fy fabian också för huvudvärk gaah. Det suger verkligen att ha ont.

Om jag ska gnälla lite så har jag sabla ont i korsryggen både när jag går, står, sitter och ligger. Och om det är så här nu, hur blir det då om ett par månader...

• passionsblomman
    Linn89, ursäkta om jag kommer som värsta neggot, men har du tänkt igenom marknadsunderlaget för den idén tillräckligt?  Jag har flyttat till-vad det verkar-samma upptagningsområde som du, eftersom du nu pratar om Öland. När vi fortfarande bodde i Sthlm, var jag på god väg med idén att driva företag utan butik, och ha atlejé hemma. Även i Sthlm, där det finns gott om kundunderlag, kan jag säga att de jag känner som arbetar på det sättet får slita hårt för att få ihop det, och det räcker inte med bara bröllop, utan man behöver en god bas av företag och framförallt en hel del begravningsjobb för att ha en chans att ta ut lön på det hela. Just bröllop tjänar man ju rätt kass på egentligen om man ska vara krass-men det är bra att ha för hemsidan och snacket mun till mun.
    Jag har helt lagt den tanken åt sidan där jag bor nu, åtminstone som enda ben att stå på i företaget.

Helt talat för egen del och av egna slutsatser av alla dem jag pratat med i ämnet.

Nenne, tack för dagens garv! Linda Isaksson...hihi! Förresten, ang fika, så tror jag jämt att du står i folkdräkten i Dalarna och glömmer att man kan fika hos dig längs östkusten! Jag får skärpa mig!

Mugglan vad GÖR ni då, för att veta säkert vem som är vem? Ritar på barnen lite?
    Vad glad jag är för din skull att allt har gått så himla bra! Det känns helt overkligt, med våra deppsnack runt ivf:er och eskimåer alldeles nyss. Var det inte nyss? Och läskiga operationer och hela den hemska pärsen sedan! Och nu är ni FEM därhemma!!!

Själv känner jag mig så långt ifrån alltihop att jag inte knappt fattar att jag iddes försöka-as if it could have been så att säga, men det kan det ju uppenbart för vissa, även om det tickat långt på livsklockan.Tja, vi försökte ju verkligen iaf.
    Annars hänger jag med lite illa här, jag har så att säga tappat tråden lite (haha-gu vad fyndigt) men det blir så mellan varven för oss alla väl, med allt vad man håller på med.
    Valpkurs har vi börjat nu i tisdags, så nu ska det bli ordning! Annars är det väl inte så mycket ordning-vem orkar städa när man ju vill vara ute under äppelträdet och ligga på en filt med vovve och son bland tusenskönorna?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Trixigt att inte se skillnad på tvillingarna, Mugglan! Jag har träffat på en del enäggstvillingar i mina dar (hå hå ja ja jag är ju så gammal ) och flera av de föräldrarna brukade använda sig av nagellack på någon tånagel på den ena tvillingen (alltid samma) för att hålla ordning på barnen. OM ni inte blint litar på duktiga Moa alltså. Kan ju vara bra att ha som back-up-identifiering! Hej PB! Long time, no see! Hej Linn! Välkommen till tråden. Som du kanske märker är vi en gammal tråd o känner varandra sen länge. Vi har inget emot nya deltagare men har kanske blivit lite bortskämda av nya deltagare i form av 'smygläsare' som gett sig till känna och visat sig läsa tråden ett tag och vara 'pålästa' på trådens händelser. Vi är helt enkelt som ett gäng gamla divor i en evighets-dokusåpaserie.
    Din affärside verkar rolig men det är som PB säger viktigt att undersöka marknaden och faktiskt räkna på ganska noga vad man kan tänkas dra in - så att det inte bara blir en massa jobb utan möjlighet till lön. Så kan man ju kanska ha det ett tag men inte i längden... Hkan du ta hjälp av någon att göra en affärsplan osv?

• smint

Godmorgon godmorgon hör fåglar sjunga glatt, godmorgon godmorgon i kör

Måste låta lite klämkäck för att orka med denna dagen, sambon skall bort i kväll så det blir en lång dag.

Och båda barnen sover fortfarande men då sätter killarna som renoverar skorstenarna igång och borrar och klampar på taket.. då kan ju inte jag sova..

Nenne: haha vilken sjuk dröm, och jobbigt med läckande meloner..

Mugglan: Åh så mysigt att vara hemma, shit vad jobbigt att inte kunna se skillnad på dom, AM´s tips var ju bra med lite nagelack på en av dom  Hade ett tvilling par på jobbet för några år sedan som var galet lika i början med sedan så växte den ena om den andra så då såg man skillnad  Gott med champagne och vin.  Låter som en bra plan med matningen för dom små.. eller så kanske man kan amma den ena en gång och mata den andra med flaska samtidigt och nästa matning tvärtom?  Vilket som så har dom ju fått i sig råmjölken och iite till. 

Linn: Hej hej, låter som en kul affärsplan men det är nog en tuff branch och man måste nog vara lite bredare för att få det att gå runt?  Men en marknadsundersökning är nog bra att göra..

PB: Kul med valpkurs, och det låter urmysigt att ligga på en filt i gräset med vovven

AM: Skorna du köpte var supersnygga  

• MSW

Där var ett hjärta!!! *tårar i ögonen* nu ska " bara" resten gå bra också.. Men det ska jag oroa mig över en annan gång! RUL om ca 3,5 veckor!

• Fossing77
    MSW skrev 2011-05-20 09:57:30 följande:
    Där var ett hjärta!!! *tårar i ögonen* nu ska " bara" resten gå bra också.. Men det ska jag oroa mig över en annan gång! RUL om ca 3,5 veckor!
    Härligt!!! :)
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!