• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

Hej BS!
    Usch har du haft magsjuka! Stackars dig, det är ju fruktansvärt!

BVC ringde oss idag med, tid för både Junior och Skorpan!
    V ska på 4 års kontroll, vad ska de kunna då? Jag har ju ingen koll. Men sköterskan berättade att de ska kolla synen och hörsel och att det var bäst att komma på morgonen eftersom de är piggare då.

Nåväl, L ska vägas och mätas på måndag nästa vecka. Ska bli spännande att se hur stor hon har blivit!

Men hur lång är Iris nu då? Det är ju helt galet att hon har 134/140! Victor har 98/104 i allt!
    Anlagen har hon ju fått från sin pappa verkar det som

Huvudsaken återigen är ju att man har fina friska glada barn!

Appropå tandläkaren så måste jag fixa tid jag med, jag slog av en bit på min framtand (alltså en lagning för den har jag lyckats med tidigare). Jag ser ut som fasen i munnen och vågar inte skratta.... Måste måste måste, så mycket man ska hinna med helt plötsligt!

Sen behöver jag shoppa jag med, skor, kläder etc...

Ja ja....

Telis hur är läget???
    Inte sett dig på ett tag!

• smint

Tänkte samma, det är väl nu det är säsong för ryggsäckar?  Tycker iofs det alltid borde vara säsong för det..  Men dom säljer kanske mest till hösten när alla skall börja skolan?

Parnassia: Välkommen hem, låter som en fantastisk resa

BS: Trist med magsjuka  Jobbigt att tandläkaren inte kunde hitta något fel på tanden..  Kul att Astrid trivs på fsk. 

MSW: Lycka till imorgon, tänker på dig hela dagen

Porchez: Attans att hunken inte svarat på mailet..

I natt var T feberfri iaf, så skönt. Så vi har sovit riktigt bra inatt allihopa. H somnade 21.30 och vaknade 05. somnade om efter lite mat till halv 8. Han sov innan också såklart men han åt sista gången vid 21.30.

Gahh vad T är rastlös, måste ta ut henne idag, synd bara att H börjat hosta lite, men det är väl så det är, när ena blir frisk så blir nästa sjuk 

• BrudSommar2006

Cicci, jag vet ju faktiskt inte hur lång Iris är för vi har ju inte mätt sedan hennes treårskontroll. Får jag gissa så gissar jag på runt 120 cm kanske. Men, men, det ordnar sig, jag tänker vägra remiss till läkaren den här gången om det skulle bli aktuellt för de kan ju inte göra något just nu i alla fall, 165 cm lång är jag helt säker på att hon inte är i alla fall och det var ju först då man skulle kunna börja fundera på åtgärder.

Jag tror att de ska kunna rita ett plus så det har vi övat med Iris för säkerhets skull, första gångerna började hon med andra strecket på det första strecket och inte en bit på andra sidan, vet inte om det gör någon skillnad men nu kan hon! Sedan har jag hört att de ska gå balansgång på ett streck på golvet, blir nog inga problem. En del har fått hoppa på ett ben, kan inte påstå att hon är någon fena på det men det blir nog bra. Sedan är det väl hörseln och synen som sagt, dem är vi inte oroliga för.

Du har inte ont i tanden i alla fall då? Min tand ilar som 17 men inte hittar de något fel för det.

• BrudSommar2006

Dubbelamning låter förresten inte som någon höjdare men Muggles, de får väl i sig det de behöver i form av immunförsvar och annat även om du bara ammar lite grand? Det gör väl inte så mycket egentligen att du inte har så mycket mjölk, lite av den varan duger väl bra? Hur gör ni på nätterna, tar ni en var eller turas ni om med sömnen så att en tar båda? Ser ni skillnad på dem?

• fru AM

Cicci: på fyraårskontrollen så skulle det hoppas på ett ben och ritas en människa, ordförrådet och uttalet testades och så synen och hörseln. Dessutom har jag för mig att de skulle balansera på en rak linje (tejpad på golvet). Det är ju rätt mycket koncentration inblandad så att gå på morgonen är bäst. Har ni dessutom möjlighet att inte ta med ett mindre syskon samtidigt så blir det mer fokus på barnet som ska testas. JAg delar alltid upp barnen vid såna där ålders-kontroller. Det är väl därför de hittar så mycket att slå ner på

Är lätt irriterad idag - innan Livia försvann till dagis lyckades hon hänga sig med hela sin tyngd i en av klädkrokarna i tamburen varpå det blev ett hål - 10x10cm i väggen ... Den relativt nymålade rosa väggen. Fan! Det var visserligen en dålig vägg och svårt att plugga där men ändå. Känns ganska onödigt att behöva måla om hela jäkla tamburen.

• FruCicci

AM, då vet jag. Kan meddela att vi får träna lite extra på att rita den där människan Resten är jag inte nervös för
    Jag kommer inte ta med mig syskon, bra tips där med. De ska få sin egentid med mig och sköterskan

MEN hur lyckades hon med det skruttfian! Hål i väggen inte kul, måla om inte kul - det var ju helt enkelt inte kul!

Var är den där solen och de där 18 graderna som det skulle bli idag?

• Mopedvin

Koko - jag menade inte H specifikt, har ju aldrig sett honom, utan rent generellt. Ngn slags "norm" måste ju finnas för att hitta avvikelser som kan gå att förebygga. På fyra-årskontrollen var det synkontroll, längd, vikt, "språkutvecklingskontroll", de ska kunna rita en huvudfoting och på uppmaning kumna klippa ett papper mitt itu. Min stora E klarade inte syntestet så nu ska vi göra om det, ppå morgonen nästa gång.

• smint

Vad har ni köpt för sommarskor/sandaler till era tjejer?  Håller på att leta på varenda sida men tycker allt ser så antingen bebis eller så klumpigt ut.. Vill helst ha med stängd tå för att undvika skrap på tårna..  Tips mottages tacksamt..

Tänkte gå en runda i morgon i sickla då T ändå blir hemma hela veckan. Hon hade kavat förra sommaren vita fina men sambon tyckte det såg lite smått ut.. Men det kanske funkar?  

• FruCicci

Smint, jag köpte vita tygskor till Lilltjejen min på Zara. Det var med kardbordband, super söta. Perfekt att kunna kasta in i tvättmaskinen mellan varven med, passar till klänning och till brallor, dvs vardag och fest
    Kostade 149 kronor!!!

Sen har jag gymnastikskor och foppatofflor till barnen med för sommaren.
    Jag gillar inte sandaler så jätte mycket. Men det är jag det.
    Foppatofflor är ju väldigt svennigt med i och för sig, men det funkar på barnen, skulle inte för mitt liv sätta på mig det själv I a f inte utanför hemmets knutar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!