• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    porchez skrev 2011-05-17 22:27:02 följande:
    lätt förvirrad, har precis skickat iväg ett mail till Hunken där jag skrev: Hej Hunken!! haha den bjuder jag på
    tur att det ändå är ett rumsrent "nick" vi har på honom....   haha
    Det borde han väl ta positivt
  • Oupsie

AM, fy vad läskigt det du såg . Huuhh *ryser*

Smint, skönt att höra att din mamma mår bättre .

Vickan, hoppas att Trollet kryar på sig snabbt. Och det där med priser reagerade jag på när jag flyttade hit, hur mycket dyrare det var här än där jag kom ifrån, men nu tycker jag inte att det är så stor prisskillnad längre och det är betydligt bättre utbud här, och mer konkurrens mellan butikerna.

• fru AM

Hejhej! Åter från BVC där Hektor fick underkänt på tillväxten I alla fall ska han få komma tillbaka och träffa en läkare för BVC-sköterskan fick inte vikt och längd att stämma överens. Hon verkade i och för sig lite förvirrad idag men Hektor är ingen jättekille. Han får nog spurta om han ska hinna bli 194 som en liten grov överslagsräkning gör gällande ... http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2290
    Pratet (eller brist på) fäste hon sig inte alls vid. Han lyckades out of the blue säga "äpple" och "blöja" 
    och gjorde mig häpen

• FruCicci

Am, hur lång var han då? Vikt? Nu blev jag ännu mer nyfiken på att kolla upp Louise. Måste ringa dem bums!
    Jag tycker han ser helt normal ut iaf Om det är någon tröst Och väldigt söööt är han med
    Louise pratar ganska mycket, men jag fattar inte allt hon säger. Vet inte alls hur mycket de ska prata eller ej vid 2 års ålder. Äpple säger hon iaf också, och blöja....

KRAM

• fru AM

Cicci: han är 90 lång och väger 11,6 - men det var en kamp att få fram båda siffrorna ... till slut fick JAG väga mig med honom i famnen och sean själv. Och vi fick lägga honom på bebisbritsen och ta en liggande längd eftersom han vägrade att stå vid mätstickan på väggen. Unge!

Det låter kanske inte så lite men med tanke på hur långa jag och maken är så borde han, enligt henne , i alla fall vara 94 cm ... ELLER ha börjat fetta på sig. Han låg på samma avstånd från mitt-mitten som förra gången på både längd och vikt och det var tydligen dåligt. 

• FruCicci

Okej AM!
    Ja ni är ju ganska långa båda två, så de kanske förväntar sig att han ska vara längre. Men har alla varit långa i er familj? Han kanske har gener som slagit från någon annan?
    ha ha så kontrade han med busungen!

Skorpilorpen vägde 10,8 sist vi var där, kommer inte ihåg när det var, men måste ju varit i höstas på 1,5 års kontrollen. Jag tror nog hon har gått upp 2 kg
    Men 90 cm, det lät ju mycket! Kommer ihåg förra sommaren när Victor var 3 år, då var han 95 cm!

Skorpan måste vägas och mätas nu känner jag, det är skönt att veta att allt är okej.

• smint

AM: Tycker också att H ser välmående ut på bilderna jag sett.. även om ni är långa så behöver ju inte H bli det? 

Oupise: Trist att Daisy inte sovit så bra inatt, men det går väl upp och ned som allt annat När något verkar funka så ändras det lika snabbt igen ...

Ore: Hittade detta recept på bröden

www.recepten.se/recept/tortillabroed.html ,    men jag tog sedan ett recept ur bonniers kokbok som var mindre mjöl i.. Det blev som en deg som man skall kavla, det var inte helt lätt, men min svägerska har starka armar så hon kavlade  fick sedan tips att när man värmde upp dom att blöta bakplåtspapper och vira runt bröden och värma i ugnen så blev dom mjuka.

Izzie: Ja piggelin funkar här också, och festis, melon, apelsin.. mkr vätska i..

Igår under hela dagen och i går kväll hade hon ingen feber, vid halv 3 kom hon in till oss och jag gick med henne till sin säng igen, då hade hon 39,5 igen.. så varm... men lurade i henne flytande ipren med lite päronmer, mmm jättegod medecin sa hon   Sedan tog det en stund innan det började verka och hon somnade om.. Nu är den på 37.4 så vet inte varför det blir så här..  Men det blir väl hemma hela veckan gissar jag på.. 

• smint

T var 98 cm på 3 års kontrollen och nu när hon var med när H skulle få sprutor var hon 1 m prick, så 90 cm låter ju rimligt för hans ålder.. R är lång så dom har spått att hon skall bli c.a 175 cm...

• Linn89

Hallå hallå på er!
    Denna tråden har jag missat :O
    Linn heter jag och den 20/8 iår blir jag fru Nilhammer efter att ha vart tillsammans med min karl i 8 år, vi träffades när vi var 14 resp. 16. Vi har en liten pojk på snart 8½ månader och längtar tills vi kan skaffa fler.
    Jag är även florist så skulle någon undra något om det blommiga här i bröllopsvevorna kanske jag kan komma med lite idéer och svar ;)
    Vi planerar inför bröllopet för fullt. Jag friade på vår 7 års dag men vi trodde inte att vi skulle kunna gifta oss i år och det var ungefär 2 veckor sedan vi bestämde oss för att det skulle bli av iår, så 14 veckor tror jag sammanlagt vi har på oss från det att vi bestämde oss.  Tur att jag suttit och klurat länge på hur jag vill ha bröllopet, sambon är mer av den godkännande planeraren och överlåter det mesta till mig. Men han är faktiskt förvånansvärt engagerad, det trodde jag inte han skulle vara.

Om en liten stund ska jag åka och leta vigselring :D

• FruCicci

Smint, jag kände bara spontant att det inte verkar vara så mycket de växer mellan 2-3 år då?

Jag har iaf ringt min BVC nu och bett om en tid
    Ska bli ännu mer spännande nu bara för att vi babblade om det

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!