• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Och MSW,
    GRATTIS!!!!
    jag hade totalt missat att du plussat! 

Hoppas verkligen att allt går bra nu med dina värden och så. Har ni någon bra plan? Det fungerade ju bra förra graviditeten. Ska ni "göra på samma vis" nu eller fungerar det kanske inte så???

• fru AM

Förresten - bevittnade en otäck sak igår. Storsonen hade spelat fotbollsmatch i Bromma och när vi skulle gå från sportanläggningen så gick vi förbi ett räcke där det stod en klunga människor. Nedanför räcket var det nivåskillnad/ett "stup" med asfalt som underlag. Plötsligt hör vi bara ett avgrundsvrål från gruppen och en tjej rusar skrikande mot en trappa för att komma ner till nivån nedanför räcket ... Hennes lilla barn (kanske 2-3 år) hade tydligen trillat huvudstupa ner ... 2 meter rakt i asfalten. Vi hann se hur någon förbipasserande rusade fram och lyfte upp barnet (som skrek - tack ock lov) och räckte honom till den storgråtande mamman. Usch - jag har hört det där skriket om och om igen och föreställt mig skräcken. 2 meter är rätt långt ... speciellt om det är asfalt under. JAg vet ju inte hur det gick ... och det är svårt att få reda på det. JAg kan bara hoppas att han klarade sig utan allvarliga skador

• Snorkfröken77

AM  & Sweet - Tack, det är så otroligt skönt. Nu har jag ett mål att hänga upp mig på! Jag kommer ligga lågt med datumet tills det är dags, vi kommer inte berätta för någon eftersom jag tycker det känns bäst så. Men samma dag på morgonen, finns det nog en lite chans att jag loggar in här och berättar vad som är på g!

AM - Förresten, glömde fråga läkaren, och det gjorde säkert inte du Hur gör man om det drar igång av sig självt innan snittdatum? Ringer förlossningen fort som attan och säger: Hjälp?

• Snorkfröken77

AM - Fy vad läskigt! Hoppas verkligen allt gick bra. Sådana där scener kan spela upp sig i huvudet om och om igen...

• sweetstreet
    fru AM skrev 2011-05-16 19:57:26 följande:
    Förresten - bevittnade en otäck sak igår. Storsonen hade spelat fotbollsmatch i Bromma och när vi skulle gå från sportanläggningen så gick vi förbi ett räcke där det stod en klunga människor. Nedanför räcket var det nivåskillnad/ett "stup" med asfalt som underlag. Plötsligt hör vi bara ett avgrundsvrål från gruppen och en tjej rusar skrikande mot en trappa för att komma ner till nivån nedanför räcket ... Hennes lilla barn (kanske 2-3 år) hade tydligen trillat huvudstupa ner ... 2 meter rakt i asfalten. Vi hann se hur någon förbipasserande rusade fram och lyfte upp barnet (som skrek - tack ock lov) och räckte honom till den storgråtande mamman. Usch - jag har hört det där skriket om och om igen och föreställt mig skräcken. 2 meter är rätt långt ... speciellt om det är asfalt under. JAg vet ju inte hur det gick ... och det är svårt att få reda på det. JAg kan bara hoppas att han klarade sig utan allvarliga skador

FYYYYY vad HEMSKT!!!
    jag ryser hela jag!!!! Av obehag. Sådant hoppas man att man ska slippa vara med om själv. Alltså att ens BARN ska vara med om olyckor.  
  • fru AM

Snorkis: just det glömde jag faktiskt att fråga om ... ! När det gäller dig och de starka humanitära skäl som ligger till grund för ditt snittmedgivande så tror jag att det är just det du ska göra om det drar igång: ringa och säga Hjälp!
    Kanske bör du kontakta läkaren som gav dig tiden för att fråga. Det känns nog skönt att veta säkert! 

• Snorkfröken77

AM - Jag ska träffa henne igen om 3 v tror jag, får försöka komma ihåg att fråga då!

• MSW

När jag började plugga så var A nästan exakt 1 år, "jaha, är han på dagis då" Nä jag och hans pappa delar och pusslar... Tycker att det faktiskt snart borde ske en attityd förändring när det gäller detta, eftersom fler och fler pappor faktiskt är hemma? Med den kommande (förhoppningsvis....) bebisen blir det ev/förmodligen att jag pluggar igen lite redan i slutet på vårterminen, då är juh bebben typ 4-5månader.. Sen är jag hemma hela sommaren och när jag börjar skolan till hösten därpå är bebben ca 9månader, och då blir det juh maken som får vara hemma.. Betydligt mer än med A eftersom jag inte hade ngt att göra då egentligen...

Kanske skulle ge mig på att försöka göra några lockar med plattången, ser juh himla fint (och förhållandevis) enkelt ut.. Fast jag har juh så tjockt hår så för att få det riktigt snyggt tar det väl jättelång tid...

Fortfarande inget mer blod (eller brunt) förvisso var det ett tag sen jag var på toa, men det håller väl förhoppningsvis sig lugnt än.. Det var alltså verkligen inte mycket som kom, även om lite var rött, långt i från den där femkronan det står om på några ställen.. Så för mängdens skull är jag inte orolig att något är fel, det som man oroar sig för är juh att det bara är början liksom.. Känner mig lite lugnare idag ändå, men har kvar lite "ororskänsla" i kroppen.. Och är ännu mer nervös än innan för att vi ska hitta några hjärtljud på fredag! Cicci: är i vecka 15, nästan 16 om man räknar som BM, men jag tror min cykel var längre än man räknar där, så jag kör på mitt sätt fram till RUL.. Nä, inte mer än i helgen, och som sagt inte mycket, men allt blod som kommer känns juh som FÖR mycket.. Antagligen ska jag även träffa en läkare på fredag, och då hoppas jag även på ett litet tjuvkik på bebben, det fick vi vid motsvarande tillfälle med A, då kände vi iofs läkaren...

Snartis: Trist att inte få sova på nätterna, skönt att du kunde ta igen det lite idag!

Trots: A har nog fått en liten släng av det också, eller alltså ett tag så har han inte tålt motgångar alls, om ngt blir fel, eller man säger till honom så bryter han ihop fullständigt, idag verkar det dessutom som att han har lagt till med att inte lyssna när man ber honom göra något typ stänga skåpslockarna som han öppnade utan anledning, eller städa upp något han har stökat ner..

Är "gräsänka" make och son är och kollar på lokala fotbollslaget, och det är riktigt skönt att vara hemma i lugn och ro, utan att A är på dagis, nu behöver jag juh inte ha dåligt samvete för att jag inte gör något vettigt..

Nahe, nu ska jag antingen beställa förstoring, eller gå och sätta mig i soffan.. Se vilket det blir!

• MSW

Oj, där var visst ett par sidor till som jag visst glömt läsa ikapp.. Attans, då blir jag juh fast här en stund till...

• sweetstreet
    Snorkfröken77 skrev 2011-05-16 20:02:48 följande:

AM  & Sweet - Tack, det är så otroligt skönt. Nu har jag ett mål att hänga upp mig på! Jag kommer ligga lågt med datumet tills det är dags, vi kommer inte berätta för någon eftersom jag tycker det känns bäst så. Men samma dag på morgonen, finns det nog en lite chans att jag loggar in här och berättar vad som är på g!

AM - Förresten, glömde fråga läkaren, och det gjorde säkert inte du Hur gör man om det drar igång av sig självt innan snittdatum? Ringer förlossningen fort som attan och säger: Hjälp?

Helt förståeligt Snorkis!!!!
    Och OM det skulle dra igång tidigare bör du ringa dem bums! Även om det råkar vara "falskt alarm" så är det bättre att ni hör av er så snart ni känner er oroliga eller fundersamma tror jag.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!