• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

Oupsie - ja jag fattar inte. Fast jag borde inte ta åt mig, det är ju ingen som sagt att jag är usel som jobbar istället för att vara hemma utan det är jag som tror att de tycker så eftersom de itne säger något mer när jag berättat att han är hemma. Inget: vilken fantastiskt engagerad man du har! eller Vad roligt för pappa också! eller Ja det är väl inte mer än rätt(vist) att båda kan vara lediga och ta hand om sitt barn... Det är väldigt nyttigt för P att inse att man inte hinner så mycket annat om dagarna, även om Pricken är en väldigt behändig filur. Och mindre lär han hinna för jädrar vilken fart Pricken börjat fått upp när han kryper. miieehehehehee!
    Puss på Daisy!!!

• Mopedvin

Igår på jobbet pratade jag med en dam på jobbet och berättade att jag hade två barn på 1,10 och 4 år. "Men, utbrast hon, VAR ÄR DOM NU DÅ? När du jobbar??? " hahaha, jo dom har en pappa också... Nenne - fick samma reaktioner jag med när jag började plugga (efter första barnet) och jobba (efter andra) när de bara var til månader. Folk såg helt chockade ut och jag blev såååååå ifrågasatt. Själv anser jag att det var det bästa vi kunde göra för att kunna bli jämställda i förhållandet. N Båda har stenkoll på vad som ska fixas med barnen

• Mopedvin

Lappis - när är det ni har brälloösdag, vi har 24:e

• Ore

GRATTIS MUGGLAN med familj! Drömförlssning låter heeelt välförtjänt, efter vad som inte varit en drömgraviditet ur någon annan synpunkt än att Ada och Beda nu är HÄR! HURRA!!!

MSW: Hoppas det inte är något, med blodet...

Nenne: Instämmer i hyllningarna av paraffinemulsion. Men de missade att tala om för mig att jag inte skulle ta inolaxal och paraffinemulsion samtidigt efter att bajsandet kommit igång efter förlossningen. Fast den slutsatsen var ju inte svår att dra själv, när det blev väl rinnigt...

Har också råkat ut för folk som tagit det för givet att lillkillen börjat dagis när jag var tillbaka på jobbet. Har försökt att låtsas som att 'men det är väl självklart' i en förhoppning att det någon gång faktiskt ska vara självklart?

Bänkskiva, ehum... Vi har en mörk granitskiva, och jag får nog återkomma med vad den kostade (det är inte jag som är ekonomen i vår familj...). Men jäkligt bra pris, eftersom vi köpt en del sten till vårt hus och i samma veva beställde maken en massa sten till det stora byggprojektet som han höll på med förra året... Ska dock kolla upp det, och återkomma

Vi kollade faktiskt inte runt på olika leverantörer, vi hade en given. Inboxar till dig

• smint

Hallo

Mugglan, åh vad härligt det låter med bebbarna, hoppas storasyster tyckte om dom  Hur länge blir ni kvar på bb?

Nenne: Ja tiden går så fort, ja visst är det lustigt vilka kommentarer som kommer om man börjat jobba tidigt.. Som sagt barnet har ju en pappa...

MSW: Hoppas det inte kommit ngt mera rött nu, ring BM annars tycker jag

H har kommit på att han kan göra massa roliga ljud, så nu låter det hela tiden här hemma     T hostar fortfarande så idag skall vi till farbror doktorn och kolla så det inte är ngt som skall behandlas.. Sedan kommer min bror och T´s kusin hit på middag

Någon som har ett bra och gott pasta tips??  Måste hitta på något till ikväll..

• Ore

BS, AM: Jag har precis samma känslor, jag saknar egentiden. Att kunna göra det som behöver göras snabbt och effektivt, och sedan ägna sig åt egna grejer. Att inte behöva planera all tid för sig själv med maken...

Men i avdelning 'dålig mamma' så har jag insett att jag ligger i lä. Visst, jag har bara ett barn och min svägerska har två. Men hon orkar aldrig ha hand om dessa två barn ensam mer än någon timma eller två. Jag blev nästintill chockad när jag nyligen insåg att deras äldsta barn är hos sin farmor och farfar 2-3 nätter i sträck varenda gång min svåger jobbar natthelg... Och har varit så i flera månader nu.

Litet har det med avundsjuka att göra, ska jag erkänna. Jag hade gärna haft mer barnvaktshjälp, men samtidigt så ställer de alltid upp när vi verkligen behöver så jag tycker att de är väldigt hjälpsamma... Men också med att min svägerska glatt och villigt skickar iväg sitt barn till farmor, samtidigt som hon gärna klagar över att "farmor lägger sig i, farmor försöker uppfostra vårt barn, farmor verkar tro att det är hennes barn". Vad klagar hon över, när hon själv har valt det? Det är ju omöjligt att farmor ska ha hand om barnet varannan helg plus någon kväll i veckan, utan att i någon mån "uppfostra"?

• Snartis

Galet trött snartis tittar in.... Tur att jag ska jobba 2 timmar till så jag kan hem och sova sen. Denna killen är ju helt sjövild, väckt 3,30 imorse av fogont sen drog han igång. Hmmm någon som har tips på hur man kan få en bebis sova lite mer i magen????

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!