• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Linn89
    porchez skrev 2011-05-18 20:26:04 följande:
    Välkommen hit, men är du ute efter att diskutera bröllop så är vi nog fel tråd
    Här diskuteras mycket, men bröllop lyser mest med sin frånvaro.. I väntan på att Kokos sambo får tummen ur då
    Tack :D Jag behöver inte alls prata bröllop här. Jag kan tala om att min lilla ligist numer tar sig upp för trappor! Andra gången han försöker sig på en trappa. Dags för hans farmor och farfar att skaffa trappgrind.

Grattis till tvillingarna muggels! Vet inte hur långt bak i tråden jag behöver leta för att hitta info om dem, pojkar/flickor eller en av varje? Hur gick förlossningen. Det verkar häftigt med dubbelamning! Det är nog väldigt smidigt om man får till det. Kanske kommer mjölkproduktionen igång bättre snart?

När började era barn sova hela nätter? Min första natt med hel sömn sedan någon gång i början på graviditeten blir nog på bröllopsnatten då William ska sova hos sin farmor och farfar, om jag kan sova då vill säga. Undrar egentligen hur man klarar av det där, att sova så lite under så lång tid och ändå fungera.

Jag har köpt mig ett halsband idag :)

• Parnassia

Hej hopp!

Nu är jag hemma igen efter en helt fantastisk vecka i Korea! Jag har blivit omhändertagen som en prinsessa, jag har nog varit överallt och varit på fler fina restauranger än vad jag sammanlagt varit på i hela mitt liv innan. Det var på något konstigt sätt sorgligt att åka hem, trots att jag saknade Stora och Lilla!
    Ett ställe gav mer bestående intryck än de andra av de jag besökte och det är DMZ - den demilitariserade zonen mellan Nord och Syd. Det var väldigt gripande att gå omkring där och tänka på hur det varit och är för folket i länderna, får mig verkligen att tänka. Att dessutom få besöka det i sällskap med en trevlig korean som pratar bra engelska gjorde att besöket nådde en extra nivå eftersom vi kunde prata om platsen och han kunde ge lite mer "insideinfo" än den info som fanns att tillgå. Spännande, skrämmande men hoppfullt kan man nog sammanfatta alltsammans som. Vi var också nere i en tunnel nordkoreanerna grävde under DMZ för att försöka ta sig in i syd, man har funnit 4 men tror att det finns ca 20 st...
    Dorasan station var också en märklig plats, en helt ny, fullmatad, organiserad tågstation som står tom och öde i väntan på att gränsen ska öppnas och tågen ska gå. "A monument of hope" utan dess like.

MUGGLAN!! Måste ju också få säga grattis till flickorna och få glädjas med dig! Jag har läst om deras ankomst och om din lycka och det glädjer mig så!! KRAM!!! Om du vill/kan kanske det kan komma någon mer bild så småningom? Vill gärna se mer av de små sötnosarna.

Nu ska jag kanske lägga mig, min kropp har inte riktigt vant sig vid tidsomställningnen. Jag är sjukligt trött. Och då sov jag ändå i Köpenhamn i natt. Kom dit kl 22 lokal tid (05 Koreatid) och var så trött att jag nästan lipade. När jag satt på flyget i Frankfurt och vi fick vänta på starttillstånd var det värst. Då trodde jag att jag skulle få ett spel alternativt falla ihop i en hög av tårar och snor. Men jag samlade ihop mig och klarade det.

• Parnassia

*vinkar till Linn*

Snorkis - jag glädjer mig också åt att  din senaste läkarbesök kändes bra! Kram till dig!

Kram också till MSW  - skönt att inget mer "hänt i trosorna"!

Porchez - skrattar högt åt förvirringen med Hunkens namn i sms:et men tycker att han borde bli bättre på att svara på sina sms!!!

Vickan - säg åt Trollet att krya på sig!

• porchez

parnassia - låter som en bra resa du gjort, att bli omhändertagen som en prinsessa är man ju inte bortskämd med Sen säkert nyttigt om än tungt att se DMZ. Jag är väldigt dåligt påläst om Korea känner jag, men låter verkligen spännande!

• Mopedvin

Am - ja det där med ryggsäck... Hade samma problem jag med när jag skulle köpa till stora E, det var svårt att hitta och de som fanns var så fula... Eller rosa, och det ville han inte ha. Hittade tillslut på Stadium. Lilla E's är en minikonken, ursöt!

Ang längd, förstår ju att BVC måste ha koll på tillväxten så man upptäcker de som verkligen inte ÄR "normala" och kanske behöver hormontillskott. Så det är nog svårt som bvc-syrra att inte oroa föräldrarna. Själv kände jag mig också lite orolig på stora E' s fyra-årskontroll, hon tyckte att han var lite kort, 100 cm, 16 kilo. Han följer ju sin kurva och han blir nognkanske inte 1,90 direkt, men jag tror att man som förälder har svårt att acceptera att allt inte är "topp-bra" med ens barn. Inom sig har man nog en önskan om att de ska vara ett A- barn enligt mallen... Man vill att de ska prata tidigt, sitta tidigt, vara normallånga, normaltjocka, äta som hästar, sova hela natten...etc.

Härligt att komma hem Mugglan!! Förstår att dubbelammning inte är en barnlek...hoppas du fått bra hjälp på BB, kram

• sweetstreet

AM,
    tycker inte alls att 90 cm låter lite!?!
    Lilltjejen var 91.4 cm på sin 2-års koll och 95 på sin 2,5-års koll.
    Nu blir det snart 3-års koll så vi får väl se vad hon är då. Hon anses ändå alltid legat högt här både på längd och vikt. Men kanske är längdkurvorna ngt lägre här i SUA eftersom medellängden är rätt mycket kortare än i Sverige? Så hon kanske är typ medel i Sverige???
    Sedan har jag ingen aning om hur mycket man ska "väga in" föräldrarnas längd, men jag håller med Cicci där och tänker att barn faktiskt kan brås på andra än föräldrarna också. Bakåt i släktleden.
    Själv är jag ju kort med mina 162 cm men maken är ngt längre och ligger väl på svenskt medel ungefär med sina 185 cm. Men oroa dig inte!!!!

Linn,
    välkommen till tråden!!

Mugglan,
    åååå vad skönt om ni får komma hem snart!!!! Dubbelamning låter sjukt svårt!!! Men om du får det att fungera tror jag att det kan vara väldigt effektivt?! 

Koko,
    hoppas att din sambo friar snart då?!?!?

Nej vänner nu ska jag gå och lägga mig. Klockan är mycket här borta så det är dags
    Kram!!  

• Ore

AM: Det verkar som att du har samma problem med H som min mamma hävdar att hon hade med mig, längd och vikt-kurvorna stämde inte överens. Mamma fick alltid en massa frågor om jag åt ordentligt o.s.v. - vilket jag gjorde, men mina kurvor höll sig en hjälpkurva under normalen i längd och två under normalen i vikt ända tills jag gick på högstadiet eller så... Men jag har inte lidit det minsta av det

Lillkillen väger lika mycket som H, och i mina ögon är Lillkillen ett helt normalbyggt barn med kanske något rundare mage än många andra? Längden blev uppmätt till 84 cm, men jag tror att den där liggande mätningen fungerar ganska dåligt på så pass stora barn...?

Mugglan: Home sweet home - verkligen! Och en polare på kylning dessutom! Härligt!

Linn: Hej och välkommen

Parnassia: Intressant resa!

• MSW

Parnassia: välkommen hem!! Låter som en riktigt bra resa!

Inser att jag är väldigt nervös inför bm-besöket imorn, eftersom jag drömt om det hela natten.. Jaja i drömmarna var iaf allt bara bra, och det var en tjej, så idag har jag ändå lite bättre magkänsla. Känner mig mest seg annars idag, har haft ont i huvet ett par dagar och det verkar ligga och lurar idag med.. "behandla" det genom att försöka dricka ordentligt med vatten och har letat upp mina glasögon när jag sitter vid datorn.. Ikväll blir det sommarfest med dagis.

• _koko_

Mopedvin - Man ska avvika rätt mycket för att få hormontillskott, och H följer väl sina kurvor om jag inte minns fel?

parnassia - Välkommen hem, låter som en fantastisk resa!! DMZ har en helt annan innebörd för en it-nörd som jag, så jag var tvungen att läsa ett par gånger innan jag fattade.

msw - Lycka till i morgon om jag inte kommer ihåg att säga det då!

Oj, nu måste jag iväg en sväng!

• BrudSommar2006

Hej alla, har legat magsjuk men nu sitter jag upp, har till och med varit hos tandläkaren, fick avboka igår men fick tid idag för jag var helt desperat men hon hittar inget fel på min tand, skit också. Undrar om det är 48 timmar efter sista kräkningen som gäller på jobbet också, eller om det bara är en dagisregel, annars får jag vara hemma imorgon också, vore förskräckligt om jag smittade ner dem med detta.

Varför ska det regna idag när Iris ska på utflykt och maken skickade iväg henne utan överdragsbyxor.

Astrid har sin inskolningsvecka på dagis den här veckan, vad det verkar så trivs maken där precis lika bra som hon, han har ju varit där tre hela dagar nu, han kanske borde hänga där oftare.

Usch, Iris har fått tid för sin 4-årskontroll, det blir nog inte bra, jag ser ju på henne att hon måste väga en hel del, för att inte tala om att flera av hennes jämnåriga på dagis går henne till axeln. Hon har 134/140 nu.

Porchez, jag är fortfarande irriterad på att den där karln inte kan ta sig i kragen och sluta strula, bah.

Inte ryggsäcksäsong, om det är någon gång det är säsong för det är det väl nu på våren när alla ska på utflykt??

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!