• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Piggelin - surt med fåtöljen! Lite sån oro som får oss att spara gamla fula köksbordet fastän vi lovat oss själva nytt o fint när vi flyttar. Det verkar ju vara så spännande och se vad som händer när man ritar på saker, ristar på skåp, bankar på golv etc. för att inte tala om knivar o saxar då...

Telis - du som packat många kök nu då - vad är bästa packmaterialet? Tidningar eller silkepapper eller vad? Taktik?

Oupsie - har ni inte flyttat ännu? När går lasset? Förstod att du fortfarande packar lådor.

BS - otäckt med sprucken trumhinna! Då blir det inget bad på ett tag då. Eller kör man fetvadd och öronproppar eller nåt?

Tinga - grattis till väl genomfört lopp! Och en mysig tivolidag! kan tänka mig att maken o Mindre skulle röja loss rejält, de som inte tycks bli åksjuka. En annan får ägna sig åt glass o popcorn.
    Det verkade också som ni fick era stolar omlackerade billigt. Har ni lackat om större saker och har en ungefärlig kostnad? (Vi funderar på ett gammalt matsalsbord från mormor, men det behöver ny färg. Maken funderar förstås på en egen spruta som även kan används till alla golvlister.)

Barnstolar - vi har antilop, och Mindre satte sig på en vanlig (och nu mer väldigt fläckig stol) när hon kände sig stor nog. Men så har vi ju spinkiga barn som inte fått problem med utrymmet.

Och vad gäller spinkiga barn så fick vi smala byxor från Name It /Exit eller vad de nu heter. Lilleman fick aldrig på sig dem då han varit knubbigare om magen än storasyster.

Och nu är storasyster så stor att hon fått en säng "utan staket". Fattas bara ett blad som sänghimmel som hon sett på IKEA. Vi väntade avsiktligt tills hon själv började efterfråga sån säng och hittills har det gått fint. Men det kommer väl bakslag och nattliga hyss så småningom med.

Jobbmotivation = 0. Vill bara planera husflytt och trädgård. Suck! 1 dryg månad kvar.

• viktualia

Piggelin - låter som en "emma tvärtemot"-insats... surt hur som!

Liten - matstolsfrågan handlar mest om att han protesterar mot antilopen, plats får han ett tag till.  Vi har f ö halvfula köksmöbler a la billigt IKEA och det är skönt att slippa hålla efter Trollet... matsalsbodet får han däremot inte hacka i

Ego - misärmorgon med ett Troll som vaknade för tidigt och sedan inte ville äta nåt vidare.. men men.. nu drar vi mot ÖF strax och hoppas på bättring...

• Telis

Liten, ring en flyttfirma och be att få köpa makulaturpapper! Tidningspapper är hemskt eftersom allt blir svart och silkespapper på vanliga affärer blir för dyrt i dom mängder man behöver. Vi betalade 150 kr för en tjock bunt makulaturpapper, räckte gott och väl till våran trea.

• Ore

Tinga: Grattis till ett jättebra varv!

September: Skönt att allt ser bra ut. Donkeyn verkar vara en jättebra vagn (har spanat på den tidigare), bra också att kunna ha barnen mot sig om man vill det. Ska väl även gå att ha dem vända åt olika håll? Kan ju vara en bra funktion, i vissa sammanhang....

Jag fick prova på det när jag körde lillkillen och hans kusin i syrrans babytravel dubbelvagn, barnen satt och pillade på varandra i ansiktet men tyckte båda det var väldigt irriterade när den andra pillade tillbaka

Kan också säga att jag inte spanat för egen del, men jag hjälpte syrran att hitta en vagn som funkar för hela hennes vagnåkande barnaskara...

Barnstolar: Lillkillen är en klättrare av stora mått, och han kom även på att man kunde sätta fötterna mot bordet och trycka ifrån. Då övergav vi antilopen, och så fick det bli en Tripp trapp istället. Vi fick tag på en begagnad från ett dagis, för 200 kr. Den är litet sliten dock, så jag noterar tipset om sprutlackering tacksamt Men om Trollet kan ha antilopstolen litet till så kan man ju lika gärna gå direkt till någon annan högre stol, finns några stycken på Ikea t.ex. På dagis verkar de flesta barn ha slutat med bygel på tripptrappstolarna vid ca 1,5 års ålder. När de klättrar upp och ner själva är det bättre att vara utan bygel, är deras resonemang. Så vi tog bort den även hemma i förra veckan...

• Ore

Telis: Packa ned köket är jobbigt. Fick du packa ner allt? Det var väl en del skåp som skulle flyttas, eller hur var det? *minne som en guldfisk*

Soldräkt med korta ärmar och ben har vi en Jag hade tänkt köra med stoppande badbyxor under det, på varma sommardagar när det är dags för bad, mitt på dagen. Jag tänker mig att man badar, och sedan tar av dressen medan barnet leker i skuggan och låter den torka. Samt byter till en torr blöja. Och sedan får antalet bad under dagen bestämmas av hur ofta man orkar köra den proceduren

• fru AM

Hej!
    Barnstolar: Vi sliter vidare på Storsonens trip-trap (som nu Liva lämnat till Hektor). Livia sitter på en Ikea-stol med lite smartare bendesign än den billigaste: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90146456 (dessutom passade den utseendet p våra köksstolar bättre)

Begagnad trip-trap är det bästa stoltips du kommer få tror jag, Vickan! Det geniala är ju att man kan bygga om den för olika längder och höjder osv.

Cool vagn - Buggaboo Donkey! (Men är inte ligginsatsen yttepytteliten?)

• fru AM

Vi har köpt barnens soldräkter på Apoteket - kortärmade och kortbenta. Sedan smörjer man ju underarmar och underben. Om det står mycket bad på programmet så smörjer vi hela benen och sätter på tröjan och bara en badblöja (eller blöjbadbyxa snarare) för Hektors del. Livia kör bikinibyxor och sol/badtröja.

• Telis

Ore, precis, det är bara halva köket jag har packat. Och ändå har jag träningsvärk.

Precis den proceduren tänker jag mig också. Har nu beställt både badkläderna och ett par badbyxor att ha under.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!